Katalog Edyta Liberska-Gałacińska, Dorota Czapla Biologia, Scenariusze Cechy przystosowawcze ptaków do środowiska powietrznegoScenariusz - Cechy przystosowawcze ptaków do środowiska powietrznegoDZIAŁ PROGRAMOWY: KRĘGOWCE.CEL OGÓLNY: Uświadomienie uczniom związku między budową a środowiskiem życia. CELE SZCZEGÓŁOWE: - nazywa powietrze(mieszanina gazów) i określa jego rolę w życiu, - wskazuje cechy budowy zewnętrznej ptaka, które stanowią przystosowanie do lotu. - wymienia te części szkieletu, które umożliwiają lot, - potrafi wyjaśnić znaczenie worków powietrznych, - uzasadnia potrzebę oszczędnej gospodarki wodą, POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tablice poglądowe, albumy, szkielet ptaka, model ptaka, pióra, literatura pomocnicza, podręcznik, karty pracy. METODY, FORMY I TECHNIKI PRACY: pogadanka, akrostych, łańcuch skojarzeń, obserwacja, praca z podręcznikiem. Czas przeznaczony na poszczególne części zajęć: Zajęcia 45 min. Wprowadzenie-15 min. Rozwinięcie-20 min Podsumowanie-10 min. PRZEBIEG ZAJĘĆ: I. Wprowadzenie: 1. sprawdzenie obecności, 2.sprawdzenie zadania domowego 3. "łańcuch skojarzeń" - Karta pracy nr l II. Rozwinięcie: 1. Pogadanka na temat roli powietrza dla życia na Ziemi(skład powietrza), 2. Przegląd ptaków latających(tablice poglądowe, albumy, model ptaka), 3. Wypełnianie kart pracy -2.. 4. Uczniowie pracują z podręcznikiem i literaturą pomocniczą. Wypełniają karty pracy - 3,4. III. Podsumowanie: Sformułowanie wniosków i zapisanie w formie tabeli.
KARTA PRACY-1 Napisz wyrazy, które kojarzą się Tobie z pojęciem poniżej podanym. PTAK KARTA PRACY-2 L. Oznacz elementy budowy pióra. 2.Połącz w pary odpowiednie pojęcia z rodzajem piór. A.PUCHOWE 1.długie, sztywne pióra rosnące na tylnym brzegu skrzydła B.LOTKI 2.zabezpieczają organizm przed utratą ciepła, C.STERÓWKI 3.długie pióra ogonowe KARTA PRACY- 3 * I Uzupełnij zdania: l. W szkielecie ptaka występują dwa rodzaje kości: A. kości wypełnione szpikiem. B. kości wypełnione............ zwane pneumatycznymi. 2.Miejscem przyczepu mięśni poruszających skrzydłami w czasie lotu jest ......................................................... 3.Częścią układu oddechowego, która usprawnia oddychanie w czasie lotu ptaka są ............................................... 4.Wspólne ujście układu pokarmowego, rozrodczego i wydalniczego to ........................................... (kloaka). 5.Odwodnienie moczu następuje w steku. Prawie cała ilość wody zostaje z powrotem wchłonięta przez organizm. Dzięki temu ptak w powietrzu może przebywać bez .................................. KARTA PRACY- 4 Do podanego pionowo wyrazu dopisz poziomo pojęcia, które poznałeś na dzisiejszej lekcji rozpoczynające się na litery tworzące podany wyraz(technika akrostych). P T A K KLUCZ ODPOWIEDZI DO KART PRACY. I. Karta pracy-2 1. - stosina, - dutka, - chorągiewka 2. A- 2 B- 1 C- 3 II. Karta pracy- 3. l B.powietrzem, 2. grzebień na mostku, 3.worki powietrzne, 4. stek, 5.pobierania wody. III.Karta pracy-4 Przykład: Powietrze Tlen Aerodynamiczny Kawka Opracowanie: Dorota Czapla, Edyta Liberska - Gołacińska Wyświetleń: 6468
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |