Katalog

Barbara Rżana
Matematyka, Konspekty

Pola figur - zastosowanie poznanych wzorów. Konspekt lekcji matematyki

- n +

Pola figur - zastosowanie poznanych wzorów

Konspekt lekcji z matematyki

Poziom nauczania: szkoła podstawowa, klasa 5

Czas: jedna jednostka lekcyjna - 45 minut

Cele lekcji:
- utrwalenie wzorów na pola figur, jednostek oraz zależności między mini,
- kształcenie umiejętności stosowania i wyboru odpowiedniego wzoru,
- rozwijanie sprawności wykonywania obliczeń, umiejętności analizy zadania i formułowania odpowiedzi,
- rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce

Środki dydaktyczne:
kartki z zadaniami;
koperty z kartkami trzech rodzajów: 1) w kształcie figur (kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez, trójkąt, deltoid), 2) z nazwą figury, 3) z wzorem na pole figury;
wycięte figury z papieru i magnesy do tablicy.

Metoda pracy: ćwiczeniowa

Formy pracy: indywidualna, w grupach, z całą klasą

Przebieg lekcji:

1) Sprawdzenie pracy domowej.
2) Podanie tematu lekcji.
3) Przypomnienie poznanych wzorów.

- Uczniowie otrzymują koperty z trójkolorowymi kartkami. Na kartkach jednego koloru są nazwy w/w figur. Kartki drugiego koloru są w kształcie figur, a na kartkach trzeciego koloru są wypisane wzory na pola figur.
- Uczniowie pracują w grupach 2 - osobowych (w ławkach).
- Zadaniem uczniów jest odpowiednie przyporządkowanie kartek
np.

itd.

- Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania ćwiczenia. Uczniowie zbierają kartki, wkładają do kopert.

- Zapisanie wzorów na tablicy: Uczniowie przypinają magnesami do tablicy wycięte figury i zapisują obok wzory, dbając o staranność zapisów. Objaśniają symbole we wzorach, podają, jakie długości są potrzebne, aby obliczyć pola poszczególnych figur. Wskazują odpowiednie odcinki z figurach.

4) Zadania - obliczanie pól figur.

- Nauczyciel rozdaje kartki z zadaniami (załącznik).
Zad.1.
Uczniowie analizują zadanie: co mają obliczyć, co mają dane; wybierają odpowiednie wzory; dokonują zamiany jednostek; obliczają pola figur; porównują otrzymane wyniki; formułują i zapisują odpowiedzi.

Zad.2.
Uczniowie analizują zadanie. Proponują sposoby rozwiązania.

np. I sposób:
- obliczyć pole powierzchni podłogi kabiny prysznicowej w cm2, P = 10000 cm2
- obliczyć pole powierzchni płytki w cm2, P = 400 cm2
- podzielić powierzchnię podłogi przez powierzchnię płytki
ilość potrzebnych płytek = 10000: 400 = 25

II sposób:
- sprawdzić, ile płytek zmieści się na jednym boku podłogi, 100 cm: 20 cm = 5
ilość potrzebnych płytek = 5 * 5 = 25

Uczniowie zapisują rozwiązania. Formułują i zapisują odpowiedź.

Zad.3.
Uczniowie analizują zadanie, zapisują odpowiedni wzór, wykonują obliczenia, sprawdzają wynik, formułują i zapisują odpowiedź.

5) Podsumowanie

- Uczniowie powtarzają, jak obliczamy pola figur, podają sytuacje z życia codziennego, w których wykorzystuje się obliczanie powierzchni.

6) Praca domowa
zad. 4 i 5 (kartki)

- Omówienie pracy domowej.
- Nauczyciel ocenia najbardziej aktywnych uczniów.

Załącznik - kartki z zadaniami.

Zad.1
Co jest większe: pole kwadratu o boku 8 dm, czy pole rombu o przekątnych 6 dm i 10 cm?

Zad.2
Ile płytek kwadratowych o boku 20 cm potrzeba do wyłożenia podłogi kabiny prysznicowej, jeśli podłoga ma kształt kwadratu o boku 1m?

Zad.3
Pole trójkąta wynosi 20 cm2, a jego bok ma długość 10 cm. Oblicz długość wysokości opuszczonej na ten bok.

Zad.4
Oblicz pole powierzchni tablicy ogłoszeń w kształcie trapezu o podstawach 80 cm i 6 dm oraz wysokości 40 cm.

Zad.5
Asia uszyła 3 serwetki: jedną - w kształcie prostokąta o bokach 8 cm i 5 cm, drugą - w kształcie kwadratu o obwodzie 20 cm, trzecią - w kształcie równoległoboku o boku 7 cm i wysokości 6 cm. Na którą serwetkę zużyła najwięcej materiału?

Opracowanie: mgr Barbara Rżana

Wyświetleń: 8809


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.