Katalog Barbara Rżana Matematyka, Konspekty Pola figur - zastosowanie poznanych wzorów. Konspekt lekcji matematykiPola figur - zastosowanie poznanych wzorówKonspekt lekcji z matematykiPoziom nauczania: szkoła podstawowa, klasa 5 Czas: jedna jednostka lekcyjna - 45 minut Cele lekcji: - utrwalenie wzorów na pola figur, jednostek oraz zależności między mini, - kształcenie umiejętności stosowania i wyboru odpowiedniego wzoru, - rozwijanie sprawności wykonywania obliczeń, umiejętności analizy zadania i formułowania odpowiedzi, - rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce Środki dydaktyczne: kartki z zadaniami; koperty z kartkami trzech rodzajów: 1) w kształcie figur (kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez, trójkąt, deltoid), 2) z nazwą figury, 3) z wzorem na pole figury; wycięte figury z papieru i magnesy do tablicy. Metoda pracy: ćwiczeniowa Formy pracy: indywidualna, w grupach, z całą klasą Przebieg lekcji: 1) Sprawdzenie pracy domowej. 2) Podanie tematu lekcji. 3) Przypomnienie poznanych wzorów. - Uczniowie otrzymują koperty z trójkolorowymi kartkami. Na kartkach jednego koloru są nazwy w/w figur. Kartki drugiego koloru są w kształcie figur, a na kartkach trzeciego koloru są wypisane wzory na pola figur. - Uczniowie pracują w grupach 2 - osobowych (w ławkach). - Zadaniem uczniów jest odpowiednie przyporządkowanie kartek np. itd. - Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania ćwiczenia. Uczniowie zbierają kartki, wkładają do kopert. - Zapisanie wzorów na tablicy: Uczniowie przypinają magnesami do tablicy wycięte figury i zapisują obok wzory, dbając o staranność zapisów. Objaśniają symbole we wzorach, podają, jakie długości są potrzebne, aby obliczyć pola poszczególnych figur. Wskazują odpowiednie odcinki z figurach. 4) Zadania - obliczanie pól figur. - Nauczyciel rozdaje kartki z zadaniami (załącznik). Zad.1. Uczniowie analizują zadanie: co mają obliczyć, co mają dane; wybierają odpowiednie wzory; dokonują zamiany jednostek; obliczają pola figur; porównują otrzymane wyniki; formułują i zapisują odpowiedzi. Zad.2. Uczniowie analizują zadanie. Proponują sposoby rozwiązania. np. I sposób: - obliczyć pole powierzchni podłogi kabiny prysznicowej w cm2, P = 10000 cm2 - obliczyć pole powierzchni płytki w cm2, P = 400 cm2 - podzielić powierzchnię podłogi przez powierzchnię płytki ilość potrzebnych płytek = 10000: 400 = 25 II sposób: - sprawdzić, ile płytek zmieści się na jednym boku podłogi, 100 cm: 20 cm = 5 ilość potrzebnych płytek = 5 * 5 = 25 Uczniowie zapisują rozwiązania. Formułują i zapisują odpowiedź. Zad.3. Uczniowie analizują zadanie, zapisują odpowiedni wzór, wykonują obliczenia, sprawdzają wynik, formułują i zapisują odpowiedź. 5) Podsumowanie - Uczniowie powtarzają, jak obliczamy pola figur, podają sytuacje z życia codziennego, w których wykorzystuje się obliczanie powierzchni. 6) Praca domowa zad. 4 i 5 (kartki) - Omówienie pracy domowej. - Nauczyciel ocenia najbardziej aktywnych uczniów. Załącznik - kartki z zadaniami. Zad.1 Co jest większe: pole kwadratu o boku 8 dm, czy pole rombu o przekątnych 6 dm i 10 cm? Zad.2 Ile płytek kwadratowych o boku 20 cm potrzeba do wyłożenia podłogi kabiny prysznicowej, jeśli podłoga ma kształt kwadratu o boku 1m? Zad.3 Pole trójkąta wynosi 20 cm2, a jego bok ma długość 10 cm. Oblicz długość wysokości opuszczonej na ten bok. Zad.4 Oblicz pole powierzchni tablicy ogłoszeń w kształcie trapezu o podstawach 80 cm i 6 dm oraz wysokości 40 cm. Zad.5 Asia uszyła 3 serwetki: jedną - w kształcie prostokąta o bokach 8 cm i 5 cm, drugą - w kształcie kwadratu o obwodzie 20 cm, trzecią - w kształcie równoległoboku o boku 7 cm i wysokości 6 cm. Na którą serwetkę zużyła najwięcej materiału?
Opracowanie: mgr Barbara Rżana Wyświetleń: 8809
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |