Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Ireneusz Sikorski
Język polski, Scenariusze

Jakie cechy legendy odnajdujemy w opowieści pt. "Złota kaczka"?

- n +

Jakie cechy legendy odnajdujemy w opowieści pt. "Złota kaczka"?

Lekcja dwugodzinna w klasie piątej /lub szóstej/

Dział programu: nauczania kształcenie językowo-literackie, podsumowanie wiadomości o legendzie.

Przewidywane wyniki lekcji:
a) Wykaz nowych lub utrwalonych wiadomości:

1. Pojęcie nadawcy i odbiorcy, różne formy wypowiedzi (np. pytam, odpowiadam, proszę...)
2. Właściwości prostych form użytkowych.
3. Pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, epitet.
4. Różnice między językiem potocznym a językiem literatury.
5. Termin: bohater, autor, narrator, proza, legenda
6. Terminy związane z przekazami ikonicznymi.

b) Wykaz nowych lub utrwalonych umiejętności:

1. Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach.
2. Odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy.
3. Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł.

c) Jakie postawy, cechy charakteru będą kształcone.

Kształtowanie więzi z krajem ojczystym, rozwój postawy patriotycznej, wyższość "być" nad "mieć".

Wszystkie przewidywane wyniki lekcji
Zgodne są z Podstawą Programową

Sposób podsumowania i skontrolowania celów z powyższych podpunktów: pytania, obserwacja, karty pracy (kontrola).

Główne metody stosowane: praca z tekstem, praca w grupach, metaplan, elementy dyskusji.

Wykorzystane środki dydaktyczne (pomoce):
Slajdy przedstawiające Warszawę, słowniki i encyklopedie z księgozbioru podręcznego, reprodukcje obrazów P. Michałowskiego, J. Kossaka, "Legendy polskie" A. Oppmana, "Zarys teorii literatury" M. Głowińskiego, A. Okopień- Sławińskiej, J. Sławińskiego, karty pracy (1 i 2).

Tok lekcji:

I. Czynności organizacyjne
II. Wprowadzenie do zajęć:

1. Odtwórcze opowiadanie tekstu legendy "Złota kaczka" A. Oppamana (ocena).
2. Konkurs polegający na odgadywaniu tytułów legend na podstawie prezentowanych rysunków.

III.

1. Wskazanie przez uczestników lekcji morału zawartego w opowieści, dyskusja i zapis wniosków do zeszytów.
2. Drama (odczytanie dialogu chłopca i żebraka, wcielenie się w postacie, nazwanie uczuć i emocji).
3. Zapis na tablicy i w zeszytach tytułów kilku poznanych legend i podań (umiejętność poprawnego stosowania zasad ortograficznych i interpunkcyjnych).
4. "Wejście w rolę" detektywów, odszukanie elementów prawdopodobnych, rzeczywistych i fantastycznych utworu.
5. Uporządkowanie i uogólnienie zagadnień genologicznych związanych z legendą. Wyeksponowanie:
- zbieżności pojęciowej legendy i podania,
- relacji legenda - baśń,
- relacji legenda - rzeczywistość,
- narracyjnego charakteru legend.

6. Uczniowie wskazują:
- cudowność o charakterze baśniowym,
- odniesienie do rzeczywistych miejsc i ludzi, usytuoawanie w historii kraju i stolicy,
- ustny charakter legendy.
[Prezentacja slajdów o Warszawie]
[Prezentacja reprodukcji obrazów dotyczących wydarzeń historycznych, o których mowa w legendzie.]

7. Analiza językowa części pierwszej tekstu (ton opowieści, różnorodność środków stylistycznych, elementy retoryki potocznej).
8. Podsumowanie i zapis uczniowskiej definicji legendy, porównanie ze słownikiem terminów literackich.
9. Redagowanie treści kartki pocztowej (widokówki) z wycieczki do Warszawy, podanie co najmniej trzech osobliwości miasta.
10. Obserwacja i analiza obrazu Wróblewskiego, odszukanie podobieństw i różnic do tekstu legendy.
11. Ewaluacja lekcji; odpowiedź na pytanie "Czego dzisiaj się nauczyłem (-am) ?".
12. Zadanie domowe

a) Napisz wiadomość do kolegi, jak najkrócej dostać się z Pałacu Kultury i Nauki na plac Zamkowy (mapa, str. 173 w podręczniku), (dla wszystkich)

Propozycja karty pracy, która pozwoli nauczycielowi na ewaluację działań dydaktycznych.

KARTA PRACY

Ciekaw jestem, jak oceniasz naszą współpracę na dzisiejszej lekcji języka polskiego. Obok każdej odpowiedzi narysuj odpowiedni znaczek.

CO?

Twoja ocena

1. Pomagaliśmy sobie na dzisiejszej lekcji.      
2. Byliśmy dla siebie uczynni.      
3. Na dzisiejszej lekcji czułem się ważny i doceniony.      
4. Nikt nikomu nie przeszkadzał.      
5. Gdy nie rozumiałem, mogłem zwrócić się o pomoc do nauczyciela.      
6. Wszyscy pracowali bardzo pilnie.      
7. Nikt nie chciał być najważniejszy.      

Pomysł opracowania karty pracy podsunęła mi książka E. Brudnik, A. Moszyńskiej i B. Owczarskiej pt. "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie".

Opracowanie: mgr Ireneusz Sikorski

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5214
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 6
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014