Katalog

Barbara Mazur
Język polski, Scenariusze

Jesteśmy dziennikarzami radiowymi - scenariusz lekcji

- n +

Jesteśmy dziennikarzami radiowymi - prezentacja naszych audycji

Scenariusz lekcji języka polskiego przeprowadzonej w klasie III gimnazjum

Metody: projekt, konkurs

Formy pracy: w grupach, indywidualna

Środki, materiały dydaktyczne: radiomagnetofon, kasety, płyty CD, tablice magnetyczne, napisy na tablice (dot. słownictwa radiowego), losy z pytaniami do konkursu.

Przebieg lekcji:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Zapis tematu lekcji na tablicy(dyżurny)
3. Przypięcie magnesami do tablicy napisów związanych z radiem
4. Odtworzenie z kaset magnetofonowych lub z płyt CD przez kolejne pięć grup przygotowanych audycji radiowych (czas trwania każdej audycji 5 - 7 min.). Nad oceną pracy uczniów czuwa demokratycznie wybrane (na wcześniejszej lekcji) 2-osobowe jury. Poza nim oceniają audycje przedstawiciele każdej grupy - po jednym uczniu (oni nie oceniają jednak własnego zespołu). Osoby, które są w jury otrzymały dokładną instrukcję co oceniać, na co należy zwrócić uwagę i jaka jest za to maksymalna ilość punktów. Jury ocenia w trakcie prezentacji i po jej zakończeniu.
5. Wybrana uczennica przeprowadza konkurs ze znajomości zagadnień związanych z radiem. W tym czasie jury podsumowuje punkty uzyskane przez poszczególne grupy.
6. Przewodnicząca jury ogłasza werdykt i proponuje oceny dla uczniów poszczególnych grup.

Uwagi nauczyciela przygotowującego projekt. Etapy jego powstawania:
- ustalenie wraz z klasą tematu lekcji, którą będą przygotowywać samodzielnie, choć pod kierunkiem uczącego
- wspólne opracowanie instrukcji dotyczącej realizacji projektu
- ustalenie terminów konsultacji i terminów wykonania zadań wynikających z realizacji poszczególnych etapów projektu
- uzgodnienie, co będzie oceniane
- wybranie uczniów do jury
- ustalenie zasad punktacji i zagadnień podlegających ocenie

Efekty końcowe zrealizowanego projektu.
Uczniowie na lekcji wykazali się:
- poprawnością stylistyczną w formułowaniu różnorodnych wypowiedzi
- umiejętnością dobierania takich tematów radiowych, które by wzbudziły zainteresowanie słuchacza
- umiejętnością miksowania podkładu muzycznego z audycją słowną
- poprawną dykcją
- techniczną obsługą sprzętu RTV, komputera (czystość nagrania, efekty)
- tworzeniem różnych typów audycji radiowych (wywiad, reportaż, serwis informacyjny, konkurs, reklama, antyreklama)
- umiejętnością współpracy w grupie i równego podziału pracy
- samodzielnością prowadzącą do sukcesu, pomysłowością
- selekcjonowaniem materiałów, odpowiedzialnością, komunikatywnością


MATERIAŁY
Słownictwo związane z radiem:
RADIO, SERWIS INFORMACYJNY, KALENDARIUM, NEWSROOM, REPORTAŻ, FELIETON, SŁUCHOWISKO, WYWIAD, LISTA PRZEBOJÓW, AUDYCJE SPORTOWE, PROGRAM ROZRYWKOWY, SONDA ULICZNA

Instrukcja dla uczniów realizujących projekt:
Jesteśmy dziennikarzami radiowymi

 
zadania konsultacje terminy wykonania co będzie oceniane
1. Wybór tematu i formy przekazu do 7 III 8 III - czy zainteresuje słuchacza
- stopień trudności
2. Napisanie scenariusza
audycji radiowej
do 15 III 15 III - terminowość
- czas trwania audycji (5-7 min)
- sposób przedstawienia tematu
- zachowanie stylistyki radiowej
3. Propozycja podkładu muzycznego i efektów dźwiękowych do 19 III 19 III - właściwy dobór muzyki
- efekty dźwiękowe
- jingle
4. Prezentacja nagrania na taśmie magnetofonowej lub płytce CD do 22 III 26 III - ogólne wrażenie (czy zaciekawiło)
- czystość nagrania
- poprawna dykcja
- umiejętność zmiksowania podkładu muzycznego z audycją słowną
- zgodność ze scenariuszem
- stopień zaangażowania członków grupy przy nagrywaniu audycji
OCENA JURY
grupa nr czas trwania audycji muzyka dźwięk atrakcyjność tematu stylistyka radiowa łączna ilość pkt
0 - 1 pkt 0 - 3 pkt 0 - 5 pkt 0 - 5 pkt
I          
II          
III          
IV          
V          

PYTANIA DO KONKURSU
1. Co to jest jingiel?
2. Zdefiniuj pojęcie serwis radiowy
3. Co usłyszymy w kalendarium?
4. Jak nazywa się pomieszczenie w studio radiowym, w którym znajdują się komputery, monitory, telefony, fax, stół montażowy?
5. Jak należy formułować zdania do serwisu informacyjnego?
- zaczynać od określeń (dopełnień przydawek okoliczników)
- zaczynać od podmiotu lub orzeczenia
- jest to obojętne, byleby zdanie było sformułowane poprawnie
6. W wiadomościach radiowych:
- komentuje się wydarzenia i jest to niezbędne
- relacjonuje się fakty bez komentarza
7. Czas, który przykuwa uwagę słuchacza przy podawaniu informacji, sięga:
- 10 - 15 min zależnie od wytrzymałości słuchacza
- 5 min
- 1 min
8. W radiu obowiązują wypowiedzi:
- nie trzeba dokonywać obróbki tekstu
- precyzyjne, ścisłe, konkretne
- sugestywne (np. zgodne z intencją redaktora naczelnego programu)
9. Składniowe prawidła poprawnej informacji:
- używanie zdań o konstrukcji biernej
- stosowanie zdań o konstrukcji czynnej
10. Wymień kilka typów audycji radiowych (co najmniej 4)
11. Wymień rozgłośnie radiowe położone najbliżej naszego miasta (2)
12. Gdzie mieści się rozgłośnia RMF? (miasto, miejsce)

Opracowanie: mgr Barbara Mazur

Wyświetleń: 3716


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.