Katalog Barbara Mazur Język polski, Scenariusze Jesteśmy dziennikarzami radiowymi - scenariusz lekcjiJesteśmy dziennikarzami radiowymi - prezentacja naszych audycjiScenariusz lekcji języka polskiego przeprowadzonej w klasie III gimnazjumMetody: projekt, konkurs Formy pracy: w grupach, indywidualna Środki, materiały dydaktyczne: radiomagnetofon, kasety, płyty CD, tablice magnetyczne, napisy na tablice (dot. słownictwa radiowego), losy z pytaniami do konkursu. Przebieg lekcji: 1. Sprawy organizacyjne. 2. Zapis tematu lekcji na tablicy(dyżurny) 3. Przypięcie magnesami do tablicy napisów związanych z radiem 4. Odtworzenie z kaset magnetofonowych lub z płyt CD przez kolejne pięć grup przygotowanych audycji radiowych (czas trwania każdej audycji 5 - 7 min.). Nad oceną pracy uczniów czuwa demokratycznie wybrane (na wcześniejszej lekcji) 2-osobowe jury. Poza nim oceniają audycje przedstawiciele każdej grupy - po jednym uczniu (oni nie oceniają jednak własnego zespołu). Osoby, które są w jury otrzymały dokładną instrukcję co oceniać, na co należy zwrócić uwagę i jaka jest za to maksymalna ilość punktów. Jury ocenia w trakcie prezentacji i po jej zakończeniu. 5. Wybrana uczennica przeprowadza konkurs ze znajomości zagadnień związanych z radiem. W tym czasie jury podsumowuje punkty uzyskane przez poszczególne grupy. 6. Przewodnicząca jury ogłasza werdykt i proponuje oceny dla uczniów poszczególnych grup. Uwagi nauczyciela przygotowującego projekt. Etapy jego powstawania: - ustalenie wraz z klasą tematu lekcji, którą będą przygotowywać samodzielnie, choć pod kierunkiem uczącego - wspólne opracowanie instrukcji dotyczącej realizacji projektu - ustalenie terminów konsultacji i terminów wykonania zadań wynikających z realizacji poszczególnych etapów projektu - uzgodnienie, co będzie oceniane - wybranie uczniów do jury - ustalenie zasad punktacji i zagadnień podlegających ocenie Efekty końcowe zrealizowanego projektu. Uczniowie na lekcji wykazali się: - poprawnością stylistyczną w formułowaniu różnorodnych wypowiedzi - umiejętnością dobierania takich tematów radiowych, które by wzbudziły zainteresowanie słuchacza - umiejętnością miksowania podkładu muzycznego z audycją słowną - poprawną dykcją - techniczną obsługą sprzętu RTV, komputera (czystość nagrania, efekty) - tworzeniem różnych typów audycji radiowych (wywiad, reportaż, serwis informacyjny, konkurs, reklama, antyreklama) - umiejętnością współpracy w grupie i równego podziału pracy - samodzielnością prowadzącą do sukcesu, pomysłowością - selekcjonowaniem materiałów, odpowiedzialnością, komunikatywnością MATERIAŁY Słownictwo związane z radiem: RADIO, SERWIS INFORMACYJNY, KALENDARIUM, NEWSROOM, REPORTAŻ, FELIETON, SŁUCHOWISKO, WYWIAD, LISTA PRZEBOJÓW, AUDYCJE SPORTOWE, PROGRAM ROZRYWKOWY, SONDA ULICZNA Instrukcja dla uczniów realizujących projekt: Jesteśmy dziennikarzami radiowymi
PYTANIA DO KONKURSU
Opracowanie: mgr Barbara Mazur Wyświetleń: 3716
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |