Katalog Bogusława Szczypińska Język polski, Scenariusze Jak pisze o miłości poeta "czasów niepoetyckich?" - "Między nami nic nie było" A. Asnyka - scenariusz lekcji dla klasy III technikum zawodowegoJak pisze o miłości poeta "czasów niepoetyckich"? - "Między nami nic nie było" A. AsnykaScenariusz lekcji dla klasy III technikum zawodowego.I Cele operacyjne: Uczeń: - współpracuje z grupą - analizuje wiersz - formułuje wnioski - dokonuje porównania innymi wierszami o miłości(romantyków) II Metody: pogadanka wstępna, metoda problemowa. III Przebieg lekcji: 1. Pogadanka wstępna. Odwołanie się do znanych już wierszy poety, omawianych podczas wprowadzenia do pozytywizmu, tzw. wierszy programowych: "Do młodych", "Daremne żale". Uzupełnienie wiedzy o A. Asnyku. Poeta, uczestnik powstania styczniowego, autor wierszy, w których zawarty był program pozytywistów, także wierszy o miłości. Znany także pod pseudonimem El...y. 2. Zapisanie tematu lekcji. Podanie krótkiej informacji o wierszu. Wiersz "Między nami nic nie było" napisany został w 1870 r. i wiąże się z postacią Anieli Grudzińskiej, którą poeta poznał dwa lata wcześniej. Ona miała wtedy 16 lat, on 30. Panna nie brała tej znajomości poważnie, w przeciwieństwie do poety. Nie należy jednak zbyt dosłownie odnosić tej historii do wiersza, gdyż sam poeta w innym liryku pisze: "Ja ją kochałem, tak mi się zdaje..." (do którego zresztą wiersz przyznawała się niejedna kobieta). 3. Postawienie pytania głównego: Jak pisze o miłości Adam Asnyk? 4. Wzorowe odczytanie utworu. 5. Ciche czytanie utworu 6. Analiza. Praca w grupach.
Ile razy pojawia się wyraz "prócz". Analiza związków wyrazowych. Wnioski: (czy można powiedzieć "nic", jeśli jest wyraz "prócz"). IV grupa. Nastrój wiersza (analiza środków stylistycznych) Wnioski: Nie było mowy o miłości (środki stylistyczne- paralelizmy składniowe). Była nadzieja. Uczucie? Coś nieuchwytnego, co mogło być miłością. Może nieodwzajemnioną? (środki stylistyczne- epitety, przenośnia). Podmiot liryczny wyznaje, że nic głębszego nie łączyło dwojga ludzi. Nie znaczy to jednak, że nie rodziło się uczucie, przynajmniej z jednej strony, mimo że stać mówiącego na autoironię. Ta autoironia i zastosowane związki wyrazowe powodują, że nastrój wiersza nie jest przygnębiający (marzenia, girlandy tęcz, jasne zdroje). 7. Czy podobnie o miłości pisali romantycy? Co łączy te utwory? Asnyk nie pisze o miłości szczęśliwej, podobnie jak romantycy. Potrafi jednak łączyć ironię z sentymentalnymi atrybutami miłości tkliwej (otoczenie przyrody). W miejsce rozpaczy, łez, cierpienia wprowadza ironię, próbę zdystansowania się, spojrzenia z boku na nieodwzajemnione uczucie. 8. Głosowa interpretacja utworu.(z podziałem na role: ONA- "Między nami..". ON- "Prócz.." 9. Zadanie pracy domowej.(do wyboru) A. Wypisz z wiersza najciekawsze środki stylistyczne, uzasadnij wybór. B. Naucz się wiersza na pamięć. C. Dokonaj analizy porównawczej z dowolnym wierszem romantyków o miłości 10. Ocena pracy uczniów. Opracowanie: Bogusława Szczypińska Wyświetleń: 3106
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |