Katalog

Bogusława Szczypińska
Język polski, Scenariusze

Jak pisze o miłości poeta "czasów niepoetyckich?" - "Między nami nic nie było" A. Asnyka - scenariusz lekcji dla klasy III technikum zawodowego

- n +

Jak pisze o miłości poeta "czasów niepoetyckich"? - "Między nami nic nie było" A. Asnyka

Scenariusz lekcji dla klasy III technikum zawodowego.

I Cele operacyjne:
Uczeń:
- współpracuje z grupą
- analizuje wiersz
- formułuje wnioski
- dokonuje porównania innymi wierszami o miłości(romantyków)

II Metody: pogadanka wstępna, metoda problemowa.

III Przebieg lekcji:
1. Pogadanka wstępna.
Odwołanie się do znanych już wierszy poety, omawianych podczas wprowadzenia do pozytywizmu, tzw. wierszy programowych: "Do młodych", "Daremne żale".
Uzupełnienie wiedzy o A. Asnyku. Poeta, uczestnik powstania styczniowego, autor wierszy, w których zawarty był program pozytywistów, także wierszy o miłości. Znany także pod pseudonimem El...y.
2. Zapisanie tematu lekcji.
Podanie krótkiej informacji o wierszu.
Wiersz "Między nami nic nie było" napisany został w 1870 r. i wiąże się z postacią Anieli Grudzińskiej, którą poeta poznał dwa lata wcześniej. Ona miała wtedy 16 lat, on 30. Panna nie brała tej znajomości poważnie, w przeciwieństwie do poety. Nie należy jednak zbyt dosłownie odnosić tej historii do wiersza, gdyż sam poeta w innym liryku pisze: "Ja ją kochałem, tak mi się zdaje..." (do którego zresztą wiersz przyznawała się niejedna kobieta).
3. Postawienie pytania głównego: Jak pisze o miłości Adam Asnyk?
4. Wzorowe odczytanie utworu.
5. Ciche czytanie utworu
6. Analiza. Praca w grupach.
I grupa  II grupa
Czego nie było:  Co było (czyli prócz):
żadnych zwierzeń  prócz wiosennych marzeń
wyznań żadnych  girlandy tęcz
nic nie łączyło  jasnych zdrojów
III grupa
Ile razy pojawia się wyraz "prócz". Analiza związków wyrazowych. Wnioski: (czy można powiedzieć "nic", jeśli jest wyraz "prócz").

IV grupa.
Nastrój wiersza (analiza środków stylistycznych)

Wnioski:
Nie było mowy o miłości (środki stylistyczne- paralelizmy składniowe).
Była nadzieja. Uczucie? Coś nieuchwytnego, co mogło być miłością. Może nieodwzajemnioną? (środki stylistyczne- epitety, przenośnia).

Podmiot liryczny wyznaje, że nic głębszego nie łączyło dwojga ludzi. Nie znaczy to jednak, że nie rodziło się uczucie, przynajmniej z jednej strony, mimo że stać mówiącego na autoironię. Ta autoironia i zastosowane związki wyrazowe powodują, że nastrój wiersza nie jest przygnębiający (marzenia, girlandy tęcz, jasne zdroje).

7. Czy podobnie o miłości pisali romantycy? Co łączy te utwory?
Asnyk nie pisze o miłości szczęśliwej, podobnie jak romantycy. Potrafi jednak łączyć ironię z sentymentalnymi atrybutami miłości tkliwej (otoczenie przyrody). W miejsce rozpaczy, łez, cierpienia wprowadza ironię, próbę zdystansowania się, spojrzenia z boku na nieodwzajemnione uczucie.
8. Głosowa interpretacja utworu.(z podziałem na role: ONA- "Między nami..". ON- "Prócz.."
9. Zadanie pracy domowej.(do wyboru)
A. Wypisz z wiersza najciekawsze środki stylistyczne, uzasadnij wybór.
B. Naucz się wiersza na pamięć.
C. Dokonaj analizy porównawczej z dowolnym wierszem romantyków o miłości
10. Ocena pracy uczniów.

Opracowanie: Bogusława Szczypińska

Wyświetleń: 3106


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.