Katalog

Emilia Maćkowiak
Wychowanie fizyczne, Ćwiczenia

Ćwiczenia z piłkami doskonalące opanowanie przyboru, rozwijające koncentrację i koordynację ruchową

- n +

Ćwiczenia z piłkami doskonalące opanowanie przyboru, rozwijające koncentrację i koordynację ruchową

Zabawy z piłkami są ulubionymi zabawami dzieci, ale jednocześnie w pierwszym etapie nauczania stanowią dla nich duży problem. Zwłaszcza, dlatego nie należy unikać takich zajęć. Im więcej dziecko ćwiczy z przyborem tym szybciej je opanuje. Ćwiczenia z piłkami można w różny sposób modyfikować i zmieniać w zależności od sprawności grupy. Zabawę z piłką należy dostosować do sprawności grupy, aby uniknąć zniechęcenia dziecka do trudnych ćwiczeń. Ćwiczenia z piłkami stosujemy w części IIA lekcji. Dla własnej orientacji i dla zapoznania się dzieci z piłką, każdemu dziecku dajemy piłkę i pozwalamy się nią bawić zwracając uwagę na bezpieczeństwo. Inwencja dziecka pokaże nam na ile dziecko jest sprawne i chętne na realizację zadań.
Na lekcjach stosujemy:

I. Przekładanie piłki z ręki do ręki.
1. Przed sobą, nad głową, w skłonie, wokół tułowia, wokół bioder, wokół nóg.
Wszystkie te ćwiczenia wykonujemy w pozycji stojąc, w marszu, w lekkim biegu.

II. Toczenie piłki. Piłkę toczymy zawsze prawą i lewą ręką.
1. Toczenie piłki jedną ręką w marszu, biegu, w półprzysiadzie, w siadzie, w klęku jednonóż, obunóż, w siadzie prostym, skrzyżnym, w leżeniu przodem, na czworakach ze zmianą ręki, toczenie piłki głową.
2. Prowadzenie piłki nogą prawą i lewą z boku i z góry z podskokiem

III. Podrzuty.
1. Podrzuty i chwyty piłki w staniu, marszu, biegu ze zwiększoną wysokością podrzutu.
2. Podrzuty i chwyty po klaśnięciu 1x, 2x, 3x przed klatką piersiową, nad głową, z przodu i z tyłu.
3. Podrzuty i chwyty po dotknięciu podłogi jednorącz, oburącz, siadem skrzyżnym, skłonem, obrotem.

IV. Uderzenia piłki w staniu, w marszu jednorącz otwartą dłonią prawą i lewą, oburącz o podłogę, o ścianę prawą i lewą ręką.

V. Kozłowanie piłki prawą i lewą ręką w staniu, marszu, biegu, klęku jednonóż, klęku obunóż, w przysiadzie w marszu, w miejscu, w siadzie, w leżeniu przodem, tyłem. Kozłowanie z postawy do siadu i z powrotem.

VI. Po opanowaniu ćwiczeń z jedną piłką wprowadzamy drugą piłkę.
1. Wyrabiamy koncentrację dziecka poprzez umiejętność utrzymania piłki na piłce, trzymając dwoma rękoma dolną piłkę.
2. Podbicia piłką dolną górnej.
3. Uderzenia piłką piłki o podłogę.
4. Podrzuty i chwyty obu piłek jednocześnie obiema rękoma.
5. Kozłowanie obu piłek jednocześnie obiema rękoma.
Modyfikacje ćwiczeń z piłkami dobieramy w zależności od sprawności grupy.

VII. Po opanowaniu ćwiczeń z piłkami indywidualnie ćwiczymy z partnerem w parze. Ćwiczenia w parze wykonujemy z jedną piłką, dwoma i trzema w zależności od sprawności grupy.

VIII. Gry i zabawy.


1. Wyścig numerków - przebieg
Każdy uczeń ma numerek - wywołany zabiera piłkę i wrzuca do skrzyni, modyfikacją może być bieg na czworakach.
2. Toczenie piłki wokół pachołka prawą i lewą ręką.
3. Przenoszenie - przebieg
Dzieci przenoszą piłki samodzielnie na sygnał i wrzucają do skrzyni lub podają jeden do drugiego i ostatni wrzuca piłkę do skrzyni.
4. Pełna skrzynia - przebieg
Skrzynie znajdują się w dwóch częściach sali i piłki rozrzucone są po całej sali, po sygnale dzieci z dwóch drużyn zbierają piłki do skrzyni, która drużyna zbierze najwięcej lub w jak najkrótszym czasie.
5. Skoczki - przebieg
Dzieci zbierają piłki z całej sali i wrzucają je do skrzyni, ale transport odbywa się skacząc z piłką między nogami.
6. Żywy kosz - gra drużynowa przygotowująca do gry w koszykówkę, ale rzut piłki odbywa się do gracza, który stoi na materacu i trzyma kółko hula - hop. Rzut odbywa się do kółka.
7. Gra do 5 podań. Drużyny podają sobie piłkę 5x, gdy im się to uda zyskują 1 punkt, drużyna przeciwna uniemożliwia te podania.

Do zabaw z piłkami wykorzystujemy piłki różnej wielkości i ciężaru. Podczas zabaw czy ćwiczeń z piłką uczeń oswaja się z najprostszym przyborem sportowym, jest cały czas w ruchu, pozbywa się strachu przed piłką, czerpie radość z ćwiczeń w sposób indywidualny, jest uśmiechnięty i zadowolony, co wielokrotnie obserwowałam. Zabawy z piłkami rozwijają spostrzegawczość, orientację i koordynację ruchową, przygotowują również do gier zespołowych w późniejszych latach.

Opracowanie: Emilia Maćkowiak

Wyświetleń: 5995


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.