Katalog

Kazimiera Dudzik
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Co to znaczy wolność i być wolnym? Scenariusz godziny do dyspozycji wychowawcy w klasie II gimnazjum

- n +

Konspekt godziny do dyspozycji wychowawcy w klasie II gimnazjum

I. Zagadnienie wynikające z planu pracy wychowawcy:
Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich.

II. Zagadnienie z planu godzin do dyspozycji wychowawcy:
Refleksja nad wolnością.

III. Temat: Co to znaczy wolność i być wolnym?

IV. Cele:
Wiadomości
Kat A - zapamiętywanie wiadomości
- uczeń wzbogaca swoją wiedzę o odrodzeniu państwa polskiego,
- uczeń pamięta o potrzebie kształtowania miłości do ojczyzny opartej na poczuciu więzi narodowej, znajomości historii i tradycji narodowowyzwoleńczej.
Kat B - rozumienie wiadomości
- uczeń ma świadomość ciągłości historii,
- uczeń rozumie rolę wartości moralnych w życiu człowieka,
- uczeń rozumie znaczenie symboliki w życiu człowieka.
Umiejętności
Kat C - stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
- uczeń poznaje swoje prawa obywatelskie, potrafi kierować się zasadami demokracji,
- uczeń dąży do identyfikowania się z obowiązkami patriotycznymi,
- uczeń potrafi zaprojektować prosty znak graficzny (symbol).
Kat D - stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
- uczeń potrafi tworzyć własny system wartości poprzez odwoływanie się do wzorców osobowych z przeszłości i teraźniejszości,
- uczeń potrafi wzbudzić refleksję na temat własnej osobowości.

V. Zasady:
- poglądowości
- przystępności
- świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie wychowawczym
- trwałości wiedzy
- wiązania teorii z praktyką

VI. Techniki wychowawcze:
a) metody: słowna, działanie praktyczne, oparte na obserwacji;
b) środki dydaktyczne: słownik języka polskiego, encyklopedia, notatki, hasła na kartonie, gazetka tematyczna, ilustracje z gazet, materiały i przybory rysunkowe,
c) formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa zróżnicowana.

VII. Część organizacyjna.
1. Wprowadzenie
A) Wyszukiwanie, odczytywanie przez uczniów znaczenia pojęcia "wolność".
B) Wyeksponowanie haseł na tablicy
C) Nawiązanie do wydarzeń historycznych: Droga do wolności naszego państwa.
- Rozbiory: 1772, 1793,1795r.
- Przypomnienie wydarzeń z listopada 1918 r.
- Rok 1989 w Polsce - znaczenie obrad "Okrągłego Stołu"

VIII. Część główna
1. Praca w grupach (rozdanie kartek z pytaniami)
- Czym jest wolność, z jaką spotykamy się każdego dnia?
- Jakie ograniczenia wolności spotykamy w życiu codziennym?
- Czy w życiu możemy być niczym i przez nikogo nie skrępowanymi, niezależni? Dlaczego? Podaj przykład.
- Jaki model wolności nam odpowiada?
2. Próby odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie lekcji: Co to znaczy wolność i być wolnym?
3. Prezentacja scenek na tablicy (wybór tych, które kojarzą się z wolnością; uzasadnienie wyboru).
4. Wypowiedzi uczniów:
a) Czy można być absolutnie wolnym?
b) Do czego mogłaby prowadzić absolutna wolność?
5. Praca indywidualna uczniów:
- Projekt symbolu wolności
- Przegląd projektów
- Ocena pomysłów
6. Zakończenie
Niepodległa ojczyzna, a tym samym wolność, nie jest dana raz na zawsze. Karol Wojtyła mówił: "Wolność stale trzeba zdobywać, nie można jej tylko posiadać. Przychodzi jako dar, utrzymuje się poprzez zmagania. Dar i zmagania wpisują się w karty ukryte, a przecież jawne. Całym sobą płacisz za wolność - więc to wolnością nazywaj, że możesz płacąc, ciągle na nowo siebie posiadać. Tą zapłatą wchodzimy w historię i dotykamy jej opok. Którędy przebiega dział pokoleń między tymi, co nie dopłacili, a tymi, co musieli nadpłacić? Po której jesteśmy stronie?"

IX. Ocena wykonanych zadań; stopień przygotowania ucznia:

X. Planowane następne zajęcia:
1. Zagadnienia wynikające z planu wychowawcy: Bezpieczeństwo w szkole i poza nią.
2. Zadania i cele pracy wychowawczej: Eliminowanie przemocy ze stosunków międzyludzkich.
3. Zagadnienie z planu godzin do dyspozycji wychowawcy: "Wojna domowa", czyli o konfliktach rodzinnych.
4. Temat: Konflikt pokoleń - przyczyny i sposoby zapobiegania.

Opracowanie: mgr Kazimiera Dudzik

Wyświetleń: 5748


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.