Katalog Kazimiera Dudzik Lekcja wychowawcza, Scenariusze Co to znaczy wolność i być wolnym? Scenariusz godziny do dyspozycji wychowawcy w klasie II gimnazjumKonspekt godziny do dyspozycji wychowawcy w klasie II gimnazjumI. Zagadnienie wynikające z planu pracy wychowawcy:Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich. II. Zagadnienie z planu godzin do dyspozycji wychowawcy: Refleksja nad wolnością. III. Temat: Co to znaczy wolność i być wolnym? IV. Cele: Wiadomości Kat A - zapamiętywanie wiadomości - uczeń wzbogaca swoją wiedzę o odrodzeniu państwa polskiego, - uczeń pamięta o potrzebie kształtowania miłości do ojczyzny opartej na poczuciu więzi narodowej, znajomości historii i tradycji narodowowyzwoleńczej. Kat B - rozumienie wiadomości - uczeń ma świadomość ciągłości historii, - uczeń rozumie rolę wartości moralnych w życiu człowieka, - uczeń rozumie znaczenie symboliki w życiu człowieka. Umiejętności Kat C - stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych - uczeń poznaje swoje prawa obywatelskie, potrafi kierować się zasadami demokracji, - uczeń dąży do identyfikowania się z obowiązkami patriotycznymi, - uczeń potrafi zaprojektować prosty znak graficzny (symbol). Kat D - stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych - uczeń potrafi tworzyć własny system wartości poprzez odwoływanie się do wzorców osobowych z przeszłości i teraźniejszości, - uczeń potrafi wzbudzić refleksję na temat własnej osobowości. V. Zasady: - poglądowości - przystępności - świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie wychowawczym - trwałości wiedzy - wiązania teorii z praktyką VI. Techniki wychowawcze: a) metody: słowna, działanie praktyczne, oparte na obserwacji; b) środki dydaktyczne: słownik języka polskiego, encyklopedia, notatki, hasła na kartonie, gazetka tematyczna, ilustracje z gazet, materiały i przybory rysunkowe, c) formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa zróżnicowana. VII. Część organizacyjna. 1. Wprowadzenie A) Wyszukiwanie, odczytywanie przez uczniów znaczenia pojęcia "wolność". B) Wyeksponowanie haseł na tablicy C) Nawiązanie do wydarzeń historycznych: Droga do wolności naszego państwa. - Rozbiory: 1772, 1793,1795r. - Przypomnienie wydarzeń z listopada 1918 r. - Rok 1989 w Polsce - znaczenie obrad "Okrągłego Stołu" VIII. Część główna 1. Praca w grupach (rozdanie kartek z pytaniami) - Czym jest wolność, z jaką spotykamy się każdego dnia? - Jakie ograniczenia wolności spotykamy w życiu codziennym? - Czy w życiu możemy być niczym i przez nikogo nie skrępowanymi, niezależni? Dlaczego? Podaj przykład. - Jaki model wolności nam odpowiada? 2. Próby odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie lekcji: Co to znaczy wolność i być wolnym? 3. Prezentacja scenek na tablicy (wybór tych, które kojarzą się z wolnością; uzasadnienie wyboru). 4. Wypowiedzi uczniów: a) Czy można być absolutnie wolnym? b) Do czego mogłaby prowadzić absolutna wolność? 5. Praca indywidualna uczniów: - Projekt symbolu wolności - Przegląd projektów - Ocena pomysłów 6. Zakończenie Niepodległa ojczyzna, a tym samym wolność, nie jest dana raz na zawsze. Karol Wojtyła mówił: "Wolność stale trzeba zdobywać, nie można jej tylko posiadać. Przychodzi jako dar, utrzymuje się poprzez zmagania. Dar i zmagania wpisują się w karty ukryte, a przecież jawne. Całym sobą płacisz za wolność - więc to wolnością nazywaj, że możesz płacąc, ciągle na nowo siebie posiadać. Tą zapłatą wchodzimy w historię i dotykamy jej opok. Którędy przebiega dział pokoleń między tymi, co nie dopłacili, a tymi, co musieli nadpłacić? Po której jesteśmy stronie?" IX. Ocena wykonanych zadań; stopień przygotowania ucznia: X. Planowane następne zajęcia: 1. Zagadnienia wynikające z planu wychowawcy: Bezpieczeństwo w szkole i poza nią. 2. Zadania i cele pracy wychowawczej: Eliminowanie przemocy ze stosunków międzyludzkich. 3. Zagadnienie z planu godzin do dyspozycji wychowawcy: "Wojna domowa", czyli o konfliktach rodzinnych. 4. Temat: Konflikt pokoleń - przyczyny i sposoby zapobiegania. Opracowanie: mgr Kazimiera Dudzik Wyświetleń: 5748
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |