Kiedy las jest egzotyczny? - scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV
Cel ogólny - rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem
Cele operacyjne
- uczeń rozróżnia las egzotyczny i ojczysty - uczeń potrafi wybrać odpowiednie
źródło informacji i wyszukać w nim znaczenie wyrazu "egzotyczny"
- uczeń rozumie znaczenie słowa "egzotyczny" i potrafi to udowodnić w działaniu
praktycznym
- uczeń wyszukuje w tekście fragmenty opisujące kolor i kształty świata
roślinnego oraz charakterystyczne cechy zwierząt
- uczeń potrafi wyrazić własną opinię nt. atrakcyjności wyprawy do egzotycznego
lasu
Formy pracy: praca w grupach, indywidualna praca z tekstem
Pomoce: kartki z informacją o przynależności do grupy, wydawnictwa
encyklopedyczne, podręcznik do języka polskiego dla klasy IV "Oglądam świat"
zawierający fragment książki H. Sienkiewicza "W pustyni i w puszczy", ilustracje
przedstawiające elementy lasu ojczystego i egzotycznego (kolorowe odbitki
kserograficzne lub wykonane przy pomocy skanera przedstawiające elementy lasu
takie jak: jeż, wiewiórka, dzięcioł, konwalia, brzoza, paproć, palma daktylowa,
sagowiec, bananowiec, papuga, słoń, tukan, lew), szary papier, tabela do
wykorzystania podczas pracy z tekstem, kolorowe kapelusze (biały, czerwony,
żółty, czarny)
Przebieg lekcji:
1. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji
2. Podział na grupy (każdy uczeń dostaje kartkę z informacją, z której musi
wywnioskować, do jakiej grupy należy.
Informacje zawarte na kartkach mogą brzmieć w następujący sposób: Należysz do
trzyosobowej grupy wraz z najwyższym uczniem w klasie i uczennicą, która jest
przewodniczącą klasy lub Należysz do trzyosobowej grupy wraz z uczniem, który ma
pierwszy numer w dzienniku i uczennicą, która ma najdłuższe włosy w klasie.)
3. W grupach uczniowie wyszukują wśród zgromadzonych pomocy źródła, w których
można znaleźć termin: egzotyczny lub egzotyka, a następnie wyszukują i
zapisują w zeszytach wyjaśnienie. (Dla upewnienia się, że uczniowie potrafią
sami odszukać właściwe źródło informacji na stolikach gromadzimy leksykony,
słowniki wyrazów obcych, słowniki języka polskiego, słowniki poprawnej
polszczyzny, słowniki ortograficzne itp.)
4. Z dostarczonych ilustracji w oparciu o wcześniej wyszukaną definicję
uczniowie komponują las egzotyczny i las ojczysty naklejając wybrane elementy na
szary papier. (każda grupa dostaje jednakowy zestaw ilustracji zawierający
wszystkie wymienione wyżej elementy).
5. Podczas samodzielnej pracy z fragmentem powieści "W pustyni i w puszczy" (
podręcznik K. Grajewskiej i E. Wower "Oglądam świat"
s.168 - 169) uczniowie mają odpowiedzieć na pytanie, na jakie elementy
egzotycznego lasu zwrócił uwagę H. Sienkiewicz -równocześnie uzupełniając tabelę
przygotowaną przez nauczyciela.
rzeczowniki |
określenia rzeczowników |
roślinność |
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
.......................................... |
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
.......................................... |
zwierzęta |
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
.......................................... |
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
.......................................... |
6. Czy warto wybrać się na wycieczkę do egzotycznego lasu - wymiana myśli na
zasadzie kolorowych kapeluszy. Każda grupa dostaje kapelusz w innym kolorze i
zgodnie z kolorem swojego kapelusza prezentuje poglądy nt. wycieczki do
egzotycznego lasu czyli:
Posiadacze żółtego kapelusza widzą wyłącznie plusy takiej wyprawy
(mogą spróbować egzotycznych owoców, będą mieć okazję z bliska zobaczyć
niezwykłe zwierzęta, zaobserwują zachowanie małp na wolności, będą mieć okazję
zaprzyjaźnić się z Murzynami i poznać ich obyczaje).
Grupa spod czarnego kapelusza dostrzega jedynie niedogodności związane z taką
wyprawą (nie mają ochoty zetknąć się z dziką przyrodą, wolą jeść tradycyjne
posiłki przygotowane przez mamę, nie mają ochoty narażać się na
niebezpieczeństwo ze strony dzikich zwierząt, obawiają się dokuczliwego
afrykańskiego słońca, nie są pewni czy Murzyni byliby do nich przyjaźnie
ustosunkowani)
Grupa, która wylosowała czerwony kapelusz nie musi niczego uzasadniać,
wystarczy, że wyrazi spontanicznie swój stosunek do proponowanej wyprawy (np. z
wielką ochotą wybralibyśmy się w taką podróż, byłoby to fascynujące i
niezapomniane przeżycie, taka wyprawa to ogromna frajda, nie można przegapić
takiej okazji, trzeba koniecznie skorzystać z tej możliwości)
Grupa, która wybrała biały kapelusz ma za zadanie wskazać zarówno plusy jak i
minusy takiej wyprawy (Z jednej strony chętnie wzięlibyśmy udział w takiej
wyprawie, bo moglibyśmy podziwiać niezwykłe widoki, o których opowiedzielibyśmy
później kolegom, moglibyśmy się sfotografować na tle egzotycznej przyrody, ale z
drugiej strony nie jesteśmy pewni czy warto się narażać na niebezpieczeństwo ze
strony dzikich zwierząt oraz znosić trudy wędrówki przez gęsty las.)
7. Na podsumowanie lekcji uczniowie rysują buźki odpowiadające ich nastrojowi i
przyklejają je na drzwiach.
Opracowanie: Elżbieta Rojowska
|