Zastosowanie Internetu w działalności gospodarczej
Dostęp do Internetu oraz prowadzenie działalności gospodarczej z wykorzystaniem
światowej sieci jest zagadnieniem bardzo aktualnym. Obecnie większość firm
posiada już albo zamierza wkrótce zainstalować stałe lub dzierżawione łącza do
Internetu. W reklamowych materiałach firmowych, już w zasadzie tradycyjnie,
podawane są adresy firmowych stron domowych, w których po "www" znajduje się
zwykle nazwa firmy lub jej skrót, przedłużenie 'com' oraz czasami również
identyfikator kraju.
Aktualnie Internet wpływa już na sposób w jaki ludzie pracują, odpoczywają,
zdobywają nowe wiadomości i umiejętności. Równocześnie pojawiła się nowa forma
działalności gospodarczej - zwana e-biznesem. E-biznes to prowadzenie i
kreowanie działalności w oparciu o możliwości jakich dostarczają technologie
internetowe. Wśród oczywistych korzyści na pierwszy plan wyłaniają się:
szybkość, elastyczność, wygoda, dostosowanie do indywidualnych potrzeb, a co
najistotniejsze niski koszt. Internet stał się szansą, którą trzeba wykorzystać.
Nowym przedsiębiorstwom nie jest łatwo sprostać doświadczonej konkurencji o
znacznie szerszym obszarze działania w tradycyjnej grze rynkowej. W Internecie
natomiast reguły działalności dopiero się tworzą. Podstawowe znacznie ma tutaj
nowatorska strategia i nowatorskie kreatywne określenie modelu działania firmy.
W podejściu internetowym nie chodzi jedynie o firmy zorientowane na nowe
technologie. W Internecie będzie w przyszłości musiała znaleźć się dosłownie
każda firma pragnąca prowadzić jakąkolwiek działalność podstawową. Obecnie już
twierdzi się, że wkrótce obowiązywać będzie zasada: "Jeżeli czegoś nie będzie w
Internecie to nie będzie tego wcale".
Przeglądając rynki finansowe wyraźnie widać, że proces analizy majątku firm
rynkowych ulega zmianie. Dotychczas wartość firmy mierzona była wielkością jej
klasycznych aktywów. Dlatego też stosunek wartości giełdowej firmy do wartości
księgowej oscylował w okolicach powyżej jedności. Dla firm nowych technologii
natomiast, stosunek ten znacznie przekracza wartość cztery. Główny powód takiego
stanu to wliczanie do wartości firmy walorów mających charakter szeroko pojętej
informacji, takich jak: wiedza, operatywność, doświadczenie, wzajemne powiązania
biznesowe, etc. Zdolność do wykorzystywania informacji niezbędnych do
wytwarzania czy dystrybucji nowych towarów i usług jest realizowana w oparciu o
nową formę komunikacji - o Internet, obecny praktycznie wszędzie, dostępny
praktycznie dla każdego, a przy tym relatywnie tani.
Internet to w chwili obecnej główne wyzwanie strategiczne, na którego
ignorowanie nie może pozwolić sobie żadna firma. Konkurencja na polu e-biznesu
nie będzie polegała w przyszłości na konkurencji w handlu pojedynczymi
produktami czy usługami, ale będzie to rywalizacja modeli biznesowych
opisujących kompleksowy sposób obsługi danego rynku lub fragmentu rynku. Celem
pracy jest pokazanie korzyści oraz zwrócenie uwagi na nowe możliwości przy
prowadzeniu szeroko pojętej działalności gospodarczej przez małe i średnie
przedsiębiorstwa.
Internet jest zbiorem usług świadczonych drogą elektroniczną, dzięki globalnej
sieci łączącej kmputery przy pomocy lini telefonicznych i specjalnych połączeń o
wysokiej transmisji. Używając Internetu uzyskujmy dostęp do informacji
przechowywanych na serwerach rozsianych po całym świecie. Aby nawiązać z nimi
kontakt, należy najpierw połączyć się ze swym dostawcą usług Internetu, który
skolei zapewnia połączenie z siecią i wszystkimi jej serwerami. Dostawcy usług
Internetowych to firmy, posiadające potężne komputery podłączone do sieci
poprzez specjalne łącza o wysokiej prędkości transmisji. Firmy te,
niejednokrotnie zarabiają na swe utrzymanie sprzedająć "czas połączenia" oraz
miejsce udostępnione na serwerze firmom i prywatnym użytkownikom.
WWW (World Wide Web) jest połączeniem usług Internetu i hipermediów
umożliwiających łatwe dotarcie do usług Internetu poprzez graficzny interfejs.
Hipermedia to nic innego jak hiperteksty połączone z multimediami (tekst, obraz,
dźwięk).
Poczta elektroniczna (e-mail) pozwala na komunikowanie się użytkownika z
przedsiębiorstwem. Z jednej strony umożliwia przedsiębiorstwu otrzymanie w
szybki sposób informacji zwrotnej, z drugiej daje szansę konsumentowi zwrócenia
się z określonym pytaniem bezpośrednio do odpowiedniego działu firmy. Z tego
względu umieszczenie adresu poczty elektronicznej na stronie WWW staje się
koniecznością. Typowymi narzędziami pozwalającymi na sprawną obsługę klienta z
wykorzystaniem poczty elektronicznej jest umieszczanie na stronach WWW opcji
Zapytaj specjalistę (Ask the expert), umożliwiającej skierowanie pytania
bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej za dane zagadnienie.
Chat rooms jest popularną technika umożliwiająca użytkownikom Internetu
dyskusję w czasie rzeczywistym za pomocą sieci. Technika ta pozwala prowadzić
wieloosobową konwersację na żywo, przypominając telefoniczne usługi typu "party-line".
Przedsiębiorstwo może wykorzystać popularność tego typu systemów do celów
komercyjnych.
SMS
Strony internetowe firm telekomunikacyjnych np: Era GSM lub Plus GSM oferują
możliwość wysyłania krótkich informacji tekstowych pod wskazany numer abonenta
danej sieci. Wysyłanie wiadomości SMS na telefon komórkowy z Internetu jest
usługą całkowicie bezpłatną. Zamiast łączyć się z bramką operatora można także
skorzystać z programu do wysyłania SMS-ów np. SMS Express, który wysyła
wiadomości do wszystkich polskich sieci komórkowych.
Listy wysyłkowe
Formularze pozwalają na wprowadzenie przez użytkownika swojego adresu e-mail,
który jest następnie wykorzystywany do rozsyłania zawiadomień o aktualizacjach
strony oraz do rozpowszechniania innych istotnych informacji, np. o akcjach
promocyjnych.Jest to bardzo duża uprzejmość ze strony autorów serwisu. Jeżeli
interesuję się jakąś dziedziną i chcę być na bieżąco, nie muszę codziennie
odwiedzać ulubionej strony i szukać na niej zmian. Po prostu spokojnie czekam,
aż autorzy sami mnie o nich zawiadomią.Dzięki specjalnym programom można przy
pomocy jednego kliknięcia wysłać mail'e do dziesiątek tysięcy osób. I to
wszystko po rewelacyjnie niskich kosztach w porównaniu z klasyczną reklamą
bezpośrednią.
Wyszukiwanie informacji
Strony WWW pozwalają na udostępnianie baz danych (produktów, usług itp). System
przeszukiwawczy bazy danych umieszczony na stronie WWW umozliwia łatwe
wyszukanie interesujących informacji. Użytkownik może określić cechy jakie ma
spełniać szukany przez niego produkt, a serwer w odpowiedzi przedstawi mu listę
produktów, których cechy spełniają zadane kryteria. Pozwala to na krokowe
zawężanie listy, aż do znalezienia produktu.
Z możliwości takich chętnie korzysta wiele firm i instytucji.
Handel elektroniczny
Coraz większą popularnością cieszą się w Polsce sklepy internetowe i
płatności z wykorzystaniem kart płatniczych. Aby zrealizować zakup wystarczy
posiadać dostęp do komputera podłączonego do sieci, przeglądarkę internetową
oraz kartę płatniczą. Wirtualne sklepy oferują niemal wszystko: od książek i
płyt CD przez artykuły gospodarstwa domowego, po komputery i inne
specjalistyczne urządzenia.
Sklepy internetowe stanowią o przyszłość zakupów. Przy minimalnej liczbie
pośredników produkty mogą trafiać od producenta do klienta. Pozwala to na
zaoszczędzenie pieniędzy na kosztownych marżach. Dodatkową zaletą tego
rozwiązania jest wygoda zakupów. We własnym domu przed komputerem można się
zapoznać się z dokładnym opisem produktu i obejrzeć jego zdjęcia. Kolejny krok
to zamównie - wystarczy podać dane, a kurier lub poczta dostarcza wybrane
produkty.
Aukcje internetowe można traktować jako alternatywę lub uzupełnienie
oferty sklepów internetowych. Zasady licytacji nie odbiegają od obowiązujących w
tradycyjnych, niewirtualnych aukcjach. Na aukcjach można kupić praktycznie
wszystko. Rzeczy nowe, używane, kolekcjonerskie rarytasy, antyki, gry, płyty CD,
DVD, meble, nawet samochody i całe domy. Wszystko w przeróżnych wariantach i
cenach. Największym polskim systemem aukcyjnym jest Allegro.pl. Serwis,
został uruchomiony pod koniec 1999 roku. Ma w tej chwili około 350-tysięcy
użytkowników i mniej więcej 85%-owy udział na polskim rynku aukcji c2c (customer
to customer). Codziennie odbywają się licytacje ponad 150-tysięcy przedmiotów.
Na zachodzie rządzi amerykański eBay.com. Uruchomiony w 1995 roku dorobił
się filii w ponad 20 krajach (m.in. Niemczech, Wielkiej Brytanii, Brazylii,
Japonii, Tajwanie). Liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła już 40
milionów. Codziennie, w ponad 1000 kategoriach, licytuje się kilka milionów
przedmiotów.
Internetowa bankowość
Pierwsze banki internetowe rozpoczęły działalność w Stanach Zjednoczonych
już w 1994 roku. Korzyści, jakie mogą osiągnąć banki i klienci są ogromne.
Koszty utrzymania są niewspółmiernie niższe niż oddziału tradycyjnego. Średnio
koszt dokonania transakcji realizowanej przez Internet jest osiem razy niższy w
porównaniu z transakcjami dokonywanymi w tradycyjnych oddziałach. Z punktu
widzenia klienta istotna jest również wspomniana już możliwość dostępu do usług
przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu oraz uproszczone procedury oferowania usług,
eliminujące wiele czasochłonnych dokumentów, co wpływa bezpośrednio na poziom
jakości usług i podnosi poziom satysfakcji klienta.
Systemy rezerwacji
Przy pomocy Internetu można sprawdzać dostępność niektórych usług i
dokonywać ewentualnych rezerwacji. Szczególnie popularne jest to w przypadku
hoteli, biur podróży oraz firm świadczących usługi komunikacyjne. Jeżeli tempo
rozwoju Internetu się utrzyma, to niedługo będziemy mogli przy jego pomocy
rezerwować bilety do kina czy teatru, czy nawet książki w bibliotece.
Reklama
Poprzez umieszczenie interesującego bannera reklamowego w serwisie
reklamowym można zyskać wielu nowych klientów. Dla niektórych serwisów, tzw.
portali, jest to podstawa ekonomicznej egzystencji.
Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technik można bardzo dokładnie określić ile
razy reklama została wyemitowana, ile razy była widziana przez klientów oraz jak
wielu klientów się nią zainteresowało. Pozwala to na racjonalne inwestowanie
funduszy w kampanię, której skuteczność można potwierdzić dokładnymi danymi.
Możliwości płynące z wykorzystania Internetu w działalności gospodarczej
Przez ostatnie pięć lat firmy z różnych gałęzi przemysłu przekonały się, że
Internet pozwala na prowadzenie działalności w nowy i innowacyjny sposób.
Wykorzystanie Internetu zaaplikowało w prowadzonej w tradycyjny sposób
działalności duże zmiany.
Pierwszą z nich jest dostęp do zgromadzonych zasobów informacji. Dziesiątki
tysięcy komputerów w Internecie udostępniają praktycznie każdemu użytkownikowi
niemożliwy do ogarnięcia ogrom informacji, od katalogów bibliotek, notowań
giełdowych, baz danych z różnych dziedzin nauki, poprzez serwisy agencji
prasowych, po bieżące zdjęcia z satelitów meteorologicznych i raporty o
trzęsieniach ziemi w różnych punktach globu. W Internecie znaleźć można rozkłady
jazdy pociągów, pełne teksty arcydzieł literatury klasycznej i elektroniczne
wydanie Encyklopedii Britannica. Większość tych serwisów jest wciąż jeszcze
zlokalizowana na serwerach uczelnianych i tworzona przez ochotników ze
środowiska akademickiego, ale dzisiejszy Internet w błyskawicznym tempie staje
się siecią powszechną. W sieci obecnych jest coraz więcej serwerów WWW firm
handlowych i produkcyjnych, instytucji rządowych, banków, linii lotniczych itp.
Firmy promują za pomocą serwisów WWW siebie i swoje produkty, serwery instytucji
rządowych udostępniają teksty oficjalnych dokumentów, aktów prawnych i różne
inne informacje, np. statystyczne, gromadzone przez rozmaite agendy rządowe w
ramach ich działalności. Ogromna większość tych informacji udostępnianych jest -
zgodnie z duchem i tradycją Internetu - bezpłatnie. Inne usługi, jak np.
korzystanie z wielkich profesjonalnych baz danych, takich jak DIALOG,
pozwalających odszukać niemalże wszystko, co gdziekolwiek na świecie
opublikowano na jakikolwiek temat, są oczywiście płatne i to nierzadko bardzo
wysoko.
Przedsiębiorstwa składające się z doskonałych jednostek produkcyjnych i/lub
usługowych niejednokrotnie postrzegane są przez swych potencjalnych klientów
jako mało efektywne z powodu złej jakości powiązań pomiędzy nimi. Owa zła jakość
powiązań informacyjnych powoduje niską efektywność globalną, przy nieraz
wysokiej efektywności lokalnej. Internet umożliwia szybką i sprawną komunikację
z dowolnymi innymi użytkownikami tej sieci, a jednocześnie poprawienia powiązań
między jednostkami produkcyjnymi. Bardzo ważną cechą Internetu jest jego
dwukierunkowość. Przedsiębiorstwo ma możliwość dwukierunkowej komunikacji z
użytkownikami Internetu.
Następna zmiana dotyczy wprowadzenia dostępu dla klienta na całym świecie.
Przedsiębiorstwa mogą teraz być obecne na terenach, gdzie nie mają fizycznej
infrastruktury. Przykładowo amerykański dystrybutor sprzętu komputerowego Ingram
Micro pozwala swoim autoryzowanym klientom zamawiać sprzęt niezależnie od
miejsca gdzie klienci są ulokowani. Innym przykładem jest Bank of America,
który kierował swoje wczesne inicjatywy on-line w miejsca, gdzie miał swoje
oddziały, ale ku zaskoczeniu kierownictwa banku 30% klientów on-line było z
rejonów, gdzie bank nie udostępniał wcześniej swoich usług i gdzie się nie
reklamował. Przed erą Internetu przyjętą regułą było, że przedsiębiorstwa
najsilniej związane były z miejscem, gdzie znajdowały się budynki biur, logo
przy wejściu, i ogromna liczba pracowników. Teraz takie więzi mogą stawiać
organizację w niekorzystnym położeniu.
W wielu gałęziach przemysłu Internet pozwolił obniżyć bariery wejścia, co
umożliwiło nowym graczom odnieść sukces na rynkach, na których do tej pory byli
marginalnie obecni lub nawet w ogóle. Przykładowo Microsoft jest w tej chwili
drugim co do wielkości sprzedawcą biletów lotniczych via Internet. Podobnie
Encyklopedia Brittanica prowadząca tradycyjną sprzedaż wydruków encyklopedii
musi stawić czoło groźbie wyginięcia, gdyż w Internecie można zdobyć prawie
każdą poszukiwaną informacje bez zakupu drogich wolumenów, uiszczając jedynie
małą opłatę firmie, która zajmuje się udostępnianiem wiedzy.
Wykorzystanie aplikacji sieciowych pozwala przedsiębiorstwu udoskonalić procesy
zarządcze. Najważniejsze jest jednak to, że Internet oferuje przedsiębiorstwom
możliwość zmiany tradycyjnego modelu prowadzenia działalności. Poprzez
wykorzystanie oprogramowania sieciowego przedsiębiorstwa nie tylko mają
możliwość "połączenia się" ze swoimi klientami, dostawcami, pracownikami i
partnerami, ale i wykreowania partnerstwa opartego na obustronnych korzyściach
poprzez dostarczenia im na czas informacji, których potrzebują, by być bardziej
produktywni, aby szybciej dostosowywać się do zmian i aby szybciej podejmować
efektywne decyzje.
Opracowanie: Robert Stasiak
|