Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o Biblii.
Arkusz hospitacyjny
Klasa I A L.O.
1. Zagadnienia programowe:
- Człowiek i Bóg w świecie Biblii
- Biblijne opowieści o początku
- Biblijne opowieści o końcu świata
- Biblia- świat wartości (miłości, sensu cierpienia)
- Cechy i funkcje stylu biblijnego
- Symbolika biblijna
- Miejsce Biblii w kulturze europejskiej
2. Cele operacyjne lekcji: A B
* WIADOMOŚCI (zapamiętanie i zrozumienie)
Uczeń potrafi wykazać się podstawowymi wiadomościami o Biblii:
- zna historię i czas powstania Biblii,
- zna systematykę ksiąg biblijnych,
- umie wymienić najstarsze przekłady Biblii,
- wskazuje podstawowe gatunki biblijne (np. psalm, przypowieść, pieśń list,
kazanie),
- zna biblijne wersje na temat powstania świata i człowieka,
- zna wybrane przypowieści, np. O synu marnotrawnym, O siewcy, O miłosiernym
Samarytaninie,
- zna cechy tego gatunku literackiego (przypowieść),
- rozumie pojęcia: Stary Testament, Nowy Testament, Biblia, alegoria, parabola,
archetyp,
- zna Apokalipsę św. Jana,
- rozumie pojęcie apokalipsy,
- zna dzieje Dawida i Goliata, sądu Salomona, historię Hioba, Abrahama, fragm.
Kazania na Górze- 8 błogosławieństw,
- rozumie treści alegoryczne i metaforyczne wybranych fragmentów biblijnych,
- podaje przykłady współcześnie używanych zwrotów, wyrażeń i określeń,
- zna cech i funkcje stylu biblijnego,
- wskazuje nawiązania do Biblii. C D
* UMIEJĘTNOŚCI (stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych i problemowych)
Uczeń umie:
- porównać obrazy miłości w "Pieśni nad pieśniami" i "Hymnie o miłości" św.
Pawła,
- wyjaśnić pojęcia Septuaginta, Wulgata, homo viator, diaspora, parafraza,
eschatologia,
- rozumie sens alegoryczny bądź symboliczny przypowieści,
- potrafi napisać psalm wykorzystując styl biblijny,
- rozumie metaforę "Pieśni nad pieśniami",
- uzasadnić swoją opinię na temat: Czy można ustalić granice ludzkiego
poświęcenia?,
- wykorzystując znajomość tekstów biblijnych dyskutować na temat sensu życia i
cierpienia,
- określić relację między człowiekiem a Bogiem,
- podjąć rozważania nad sensem ludzkiego życia,
- interpretować księgi mądrościowe jako źródło wiedzy o człowieku, jego
przeżyciach i emocjach,
- dostrzegać aspekty moralne i filozoficzne tekstów biblijnych,
- ma świadomość żywotności Biblii jako tekstu nie tylko religijnego, jej
obecności w języku i życiu codziennym.
Postawy - kształtowanie postawy aktywnej, krytycznej, analitycznej i
refleksyjnej
3. Metody nauczania: drzewko decyzyjne, gorące krzesła, elementy dramy,
dyskusja, metaplan
4. Zasady nauczania:
1) Zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania- uczenia
się (Ukierunkowanie tej aktywności przez nauczyciela, wykorzystanie do zawartych
w programie celów)
2) Zasada systematywności - sprzyja utrwaleniu materiału umożliwiając tworzenie
bogatych sieci skojarzeń, aktywizuje wcześniej zdobyte wiadomości i
umiejętności.
3) Zasada trwałości wiedzy uczniów - ważną formą utrwalania jest
systematyzowanie wiadomości połączone z samodzielnym odkrywaniem ich przez
uczniów.
Samoocena uczniów
Końcowe efekty utrwalania są wprost proporcjonalne do aktywności uczniów w
procesie uczenia się.
4) Zasada operatywności wiedzy uczniów- stworzenie sytuacji wymagającej od
młodzieży umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą w pracy szkolnej w sposób
planowy, świadomy wymagający od nich samodzielnej realizacji określonych
działań.
Muszę wykazywać własną inicjatywę i pomysłowość, posługiwać się posiadanymi
wiadomościami w sytuacjach różnych od tych, w jakich je sobie przyswajali.
Poszukując pomysłu rozwiązania jakiegoś problemu uzyskują nowe wiadomości i
umiejętności, dzięki którym uczą się, zdobywając "wiedzę operatywną".
5. Typ lekcji: koleżeńska (powtórzeniowa)
6. Zastosowane środki dydaktyczne:
- wzrokowe (plakaty, napisy, rekwizyty (czapki))
- słuchowe (płyta CD z nagraniem 8 błogosławieństw)
Literatura:
- Biblia
- Krzysztof Mrowcewicz- Podręcznik dla kl. I liceum i technikum "Przeszłość do
dziś"
literatura, kultura, język
- Kazimierz Bukowski- "Biblia a literatura polska"
Opracowanie: Katarzyna Śnieg
|