Perswazja i manipulacja w środkach masowego przekazu
WSTĘP
"Żyjemy w wieku środków masowego przekazu, można nawet powiedzieć, że zyjemy w
wieku, który charakteryzują próby masowej perswazji i manipulacji."[1] Wskutek
ogromnego postępu technologicznego, mamy obecnie do czynienia z zalewem
informacji. Na każdym kroku mass media, te bardziej tradycyjne jak: gazeta,
książka, nowsze - radio, telewizja, film czy w końcu najnowocześniejsze -
internet, starają się wpływać na nasze decyzje, pouczać, nakłaniać. Jednym
słowem kształtować nasze postawy. "Wprawdzie postawy reprezentowane przez ludzi
są trwałe, jednakże istnieje szereg instrumentów, które mogą doprowadzić do ich
zmiany."[2] Wpływ ten może być krzykliwy wręcz nachalny, jak również bardzo
subtelny czy wręcz niezauważalny. Wiele instytucji i osób stara się wpływać na
nasze postawy w sposób świadomy i przy użyciu nowoczesnych technik perswazji
opartych na naukowych podstawach. Choć wpływ ten może być nawet nie zamierzony.
MANIPULACJA A PERSWAZJA
"Słowo manipulacja pochodzi od łacińskiego manus pellere co oznacza trzymać dłoń
w czyjejś dłoni, mieć kogoś w ręce. Przez manipulację rozumiemy kształtowanie
poglądów, postaw, zachowań lub emocji bez wiedzy i woli człowieka, jest to
metoda zakamuflowanego oddziaływania na świadomość i zachowania jednostek i grup
społecznych dla realizacji określonych przez nadawcę celów. Manipulator
posługuje się np. danymi statystycznymi, informacjami, faktami, aby ukryć przed
odbiorcą rzeczywiste cele. W polityce manipulacja kojarzona jest z
makiawelizmem."[3] Według innej definicji manipulacja to "sterowanie ludźmi
wbrew ich interesom, jak również wbrew ich woli."[4] To również "sterowanie
cudzym postępowaniem w celu osiągnięcia osobistych korzyści, przy czym, co
istotne, osoba manipulowana nie zdaje sobie z tego sprawy."[5]
Perswazja (z łacińskiego peruasio - namówić, nakłonić, przekonać), metoda
polegająca na tłumaczeniu, przekonywaniu ludzi do zaakceptowania pewnych
poglądów, co do których nie mają oni jasnego zdania.
Ze względu na cele wyróżnia się perswazję przekonującą, której zadaniem jest
dowieść komuś słuszności, prawdziwości czegoś; perswazję nakłaniającą
(propaganda) nastawioną na pozyskanie dla idei czy doktryny jak największej
liczby zwolenników; perswazję pobudzającą (agitacja) obliczoną na zjednanie
odbiorcy dla jakiejś idei, sprawy czy poglądu."[6]
Jak widać różnica między tymi pojęciami istnieje, aczkolwiek jest ona stosunkowo
płynna. Perswazja posiada wydźwięk pozytywny, nie wykracza poza obszar wolności
osobistej. Możemy przekonywać kogoś do rzucenia palenia, kupna określonego
towaru itp. bez stosowania "prania mózgu", czy całkowitej zmiany osobowości,
używając metod łagodnych.
Manipulacja zaś w kategoriach etycznych oceniana jest zdecydowanie negatywnie,
wiąże się bowiem z nierespektowaniem norm moralnych, oszukiwaniem, kłamstwem. O
manipulacji można mówić wtedy, gdy wpływanie na innych nie ma na względzie ich
dobra, lecz chodzi o uzyskanie jakiejś korzyści dla siebie. Perswazja natomiast
jest użyciem takich narzędzi, aby stworzyć sytuację, w której zadowolone są obie
strony.
Pisząc te słowa nie mam wcale zamiaru gloryfikować perswazji zdarza się, że
stopniowo perswazja przechodzić może w manipulację (opisana przez Cialdiniego
strategia stopy w drzwiach). "Uleganie pewnym początkowo niewielkim i na pozór
niewinnym prośbom i stopniowe ich nasilanie doprowadzić może do całkowitej
uległości wobec szerszych nacisków."[7] Często ich rozgraniczenie jest wręcz
niemożliwe. Zarówno perswazja jak i manipulacja korzystają z bardzo podobnych
metod, dlatego w dalszej części pracy obu tych pojęć używał będę zamiennie.
Są one widoczne niemal na wszystkich polach aktywności człowieka np. w handlu,
administracji, prawodawstwie, a nawet w badaniach naukowych, wychowaniu i
religii.
W mass mediach a szczególnie TV, która jest wszechobecna w naszym codziennym
życiu oddziaływania te szczególnie widoczne są w przypadku: handlu (reklamy),
polityce (kampanie wyborcze, debaty, zaproszeni goście) i gospodarce (
karkołomne manewrowanie statystyką, pozorne podwyżki płac), chociaż jeszcze
kilkanaście lat temu obejmowały one o wiele większy obszar - "Wielki Brat czuwał
", obecnie również, ale w wersji dla osób nierozgarniętych.
PRZEGLĄD WYBRANYCH (TECHNIK, ŚRODKÓW I METOD) PERSWAZJI I MANIPULACJI
OBECNYCH W ŚRODKACH MASOWEGO PRZEKAZU
Kreowanie wroga lub kozła ofiarnego. Strach jest wygodnym narzędziem
każdej władzy. Odwraca uwagę od problemów istotnych. Mieszkańców, Związku
Radzieckiego przez wiele lat, utrzymywano w przekonaniu, że cały świat
imperialistyczny chce ich napaść. Niedostatki materialne tłumaczono wydatkami na
obronę, aby nie powtórzyła się klęska wojenna lat 1941-42. Dotyczyło to również
USA - słynne "polowanie na czarownice", czy bliższe nam kreowanie "zgniłego
zachodu" przez ortodoksyjnych islamistów.
Oddziaływanie na emocje. Przybiera różne formy: budzenie antypatii (w
okresie wzmożonych wyjazdów Polaków do pracy na "czarno" do Niemiec czy Austrii,
przedstawiani byli oni przez tamtejsze media jako złodzieje alkoholicy wręcz
degeneraci. Łzy i cierpienie jednego człowieka podważyć mogą wszelką racjonalną
dyskusję i argumentację np. wzrost wydatków na cele socjalne, po obejrzeniu
drastycznego obrazu nędzy zaaprobować są w stanie prawie wszyscy mimo, iż
odbędzie się to ich kosztem.
Inscenizacja. Spotykamy ją zazwyczaj w cieszących się wielomilionową
widownią programach dyskusyjnych, które toczą się przy udziale zaproszonej
publiczności. Porusza się tam kontrowersyjne i drażliwe tematy społeczne."
Ujawniono, że goście i dyskutanci są podstawieni. Dwie siostry, nader
interesująco wypowiadające się o konfliktach między rodzeństwem, wcale siostrami
nie były i nigdy wcześniej nie widziały się. Innym razem maltretowana przez męża
żona okazała się być początkującą i niezamężną aktorką"[8]
Powtarzalność. Wielokrotne powtarzanie tych samych przekazów wdrukowuje w umysł
odbiorcy wypowiadane treści, tak że stają się bezmyślnie powtarzanymi sloganami.
Idealnym przykładem są reklamy. W jednym bloku reklamowym następuje nawet
kilkukrotne powtórzenie tej samej reklamy. W ciągu jednego filmu pojawiają trzy,
cztery bloki. W ciągu całego dnia słyszymy powtarzające się wezwania pierz w
proszku x, najbezpieczniej z y itd. Jaki jest tego skutek?, stojąc przed regałem
sklepowym z kilkunastoma proszkami do prania, najprawdopodobniej w sposób
podświadomy wybierzemy właśnie X
Dezinformacja. "To wypuszczanie obok informacji prawdziwej, ale
niekorzystnej dla
Dysponentów mediów - kontrinformacji mającej neutralizować wpływ tej
pierwszej."[9] Pojawiają się informacje zmyślone, choć prawo prasowe przewiduje
obowiązek sprostowania, jednak nie dotrze ono do wszystkich, do których powinno.
Po kilku dniach słuchacze czy telewidzowie, raczej zapamiętają treść samego
artykułu, niż jego sprostowanie. Metodą dezinformacji może być także samo
formułowanie tytułów prasowych. Do dezinformacji często wykorzystywana jest
statystyka - sterowanie sondażami przedwyborczymi.
Opóźnianie przekazu informacji. Polega na celowym podaniu informacji na
dalszej stronie w gazecie czy w końcówce wiadomości TV oraz przesunięciu jej w
czasie.
Takie działania pomniejszają znaczenie tak ulokowanych informacji. (patrz
wyżej).
Natychmiastowość przekazu informacji. Polega na podawaniu wiadomości
dlatego, że są najnowsze. Nie podejmuje się ich selekcji merytorycznej. Ich waga
ujawni się dopiero z czasem. Najważniejsze, że są atrakcyjne, bo nowe. W ten
sposób kreuje się całkiem przypadkową hierarchię wartości.
Ustawienie informacji w określonej kolejności. Największą uwagę skupiają
zawsze informacje umieszczane jako pierwsze. Istnieje wiele sposobów
przywoływania słabnącej uwagi, gdy widz jest już trochę znużony: jednym z nich
jest zastosowanie
odpowiedniego przerywnika, takiego jak np. "latający znaczek" w Panoramie.
.
Reguła wzajemności. "Zasada ta wymaga, abyśmy zawsze starali się
odwdzięczyć osobie, która wyświadczyła nam dobro. Nagminnie wykorzystują ją
politycy
zbierający podpisy na listach poparcia lub głosy podczas wyborów. Darmowe
długopisy, zapalniczki, czapeczki, podkoszulki, przysłowiowe piwo i kiełbaski."
Wprawdzie w mediach w czystej postaci nie występuje, ale... składanie obietnic,
obrona interesów, "załatwianie" spraw na oczach milionów - klasyczny Lepper.
Sonda publiczna. Ukazuje ona opinie przygodnie spotkanych osób,
najczęściej niekompetentnych i nie przygotowanych do odpowiedzi. Poprzez
odpowiednio skonstruowane pytania dziennikarz uzyskuje takie odpowiedzi, jakich
sobie życzył a niezależnie od tego, może je dowolnie selekcjonować.
Telefoniczna opinia publiczna. Nie jest wiarygodna, ponieważ wypowiadają
się ludzie anonimowi, którzy nie biorą żadnej odpowiedzialności za serwowane
poglądy. Liczba opiniodawców także nie jest miarodajna, chociaż opinia np. stu
osób jest dla słuchacza sugestywna. A czy respondenci, których cytowano lub
ukazywano, byli bezstronni? Łatwo przecież opłacić kilkanaście osób, którzy
zatelefonują i poprą daną alternatywę lub się jej sprzeciwią.
Mieszanie wiadomości ważnych i nieważnych, a pomijanie najważniejszych,
jest kolejną ze stosowanych manipulacji. Przykładem może być przedstawienie
wojny w Zatoce Perskiej: dowiedzieliśmy się szczegółów o trudnym życiu żołnierzy
amerykańskich, o ich przeżyciach z powodu rozłąki rodzinnej i - o niedobrej
kuchni wojskowej, ale zabrakło istotnych faktów dotyczących samej wojny. Dobór
informacji przesądził o zniekształceniu obrazu rzeczywistości.
Wzbudzanie sensacji. Niektóre wiadomości konstruowane są w taki sposób,
aby wzbudzić sensację - przerost formy nad treścią. Nie jest w końcu
interesujące, że pies ugryzł przechodnia, ale to, że przechodzień ugryzł psa.
Milczenie, czyli pomijanie danego wydarzenia to także potężny środek
manipulacji. O wielu wydarzeniach dowiadujemy się dopiero po latach, a ile z
nich w ogóle nie wyjdzie na jaw?
Prezentowane powyżej przykłady nie wyczerpują całego arsenału sposobów perswazji
manipulacji, które docierają do nas za pomocą środków masowego przekazu.
Przedstawione zostały one w sposób wybiórczy i skrótowy. Do innych zaliczyć
można również: tendencyjny komentarz, tendencyjny montaż, stereotypy, mity,
kamuflaż, moralizatorstwo, prowokacje, ośmieszanie osób, kreowanie osób oraz
zakazana prawnie manipulacja podprogowa.
DETERMINANTY INTENSYWNOŚCI PESWAZJI I MANIPULACJI
Zabiegi manipulacyjne oraz ich skuteczność uzależnione są od wielu czynników.
Podziału ich dokonał Aronson, wyróżniając trzy kategorie:
1. źródło przekazu (kto mówi) - większe efekty osiągają ludzie wiarygodni
(uczciwi, eksperci, budzący zaufanie), efektywność ta ulec może wzrostowi jeśli
wyraża on stanowisko sprzeczne z jego własnym interesem, lub wydaje się, że nie
stara się na nas wpłynąć. Ważną sprawą jest również atrakcyjność, wygląd
zewnętrzny.
2. charakter przekazu (jak mówi) - przewagę posiadają komunikaty o
charakterze emocjonalnym nad logicznymi, bardziej żywe obrazowe poparte
przykładami przekazy są efektywniejsze niż kolumny liczb i tabele. W zależności
od sytuacji ważną rolę odgrywa kolejność prezentacji oraz jedno lub dwustronna
argumentacja.
3. cechy audytorium (do kogo mówi) - istotna jest samoocena odbiorcy
perswazji. Osoby z niską samooceną łatwiej ulegają argumentom, które mają ją
przekonać niż jednostka mająca o sobie wysokie wyobrażenie. Innym czynnikiem
jest nastrój i samopoczucie odbiorcy, łatwiej dotrzeć można do osób wypoczętych
i sytych. Nie bez znaczenia są również ich doświadczenia oraz prezentowane
postawy. Zabiegi manipulacyjne są bardziej intensywne w warunkach gdy cały
system informacji zdominowany jest politycznie i podporządkowany jednej
ideologii lub władzy.
ZAKOŃCZENIE
Wskutek standaryzacji i pod wpływem środków przekazu, staliśmy się
społeczeństwem masowym. Nasze indywidualne postawy, potrzeby, gusta zastępowane
są przez wzorce lansowane przez media. W natłoku informacyjnym, w coraz szybszym
tempie życia coraz trudniej odróżnić prawdę od manipulacji, dokonać własnej
oceny czy selektywnego oglądu rzeczywistości. Wszyscy odbiorcy mass mediów stali
się w sposób mniej lub bardziej świadomy potencjalnymi klientami wszelkiego
rodzaju dealerów, polityków, idei. Taki jest niestety współczesny świat,
manipulacja i perswazja stały się jego nieodłączną częścią, ale przynajmniej
częściowo można temu zapobiec. Jak?. Poznać ich mechanizmy. Z odbiorcy
biernego, bezkrytycznego stać się odbiorcą uważnym i świadomym tego, że istnieją
ludzie, którzy starają się wpływać na nasze potrzeby, gusty, upodobania,
poglądy, sądy i wybory.
BIBLIOGRAFIA
Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1995
Aronson E., Wilson T.. .., Psychologia społeczna - serce i umysł, Poznań 1997
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996
Hahne P., Siła manipulacji, Warszawa 1997
Kossecki J., Granice manipulacji, Warszawa 1984
Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 1998
Smolski R., Smolski M.. .., Słownik encyklopedyczny edukacja obywatelska,
Warszawa 1996
Zieliński J., Manipulacja w sektach, manipulacja w mediach - podobieństwo
metod, Warszawa
Przypisy:
1. Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1995
2. Aronson E., Wilson T.. .., Psychologia społeczna - serce i umysł, Poznań
1997
3. Smolski R., Smolski M.. .., Słownik encyklopedyczny edukacja obywatelska,
Warszawa 1996
4. Kossecki J., Granice manipulacji, Warszawa 1984
5. Hahne P., Siła manipulacji, Warszawa 1997.
6. Jbidem
7. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996
8. Zieliński j., Manipulacja w sektach, manipulacja w mediach - podobieństwo
metod, Warszawa 2000
9. Lepa a., Pedagogika mass mediów, Łódź 1998.
Opracowanie: Grzegorz Demczak
|