Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Scenariusz lekcji

Przedmiot - Godzina wychowawcza
Klasa - IV Liceum Gastronomiczne
Dział programowy - Uzależnienia - Problem współczesnej młodzieży

Temat: Jak pomóc dziecku nie pić?

Po przeprowadzeniu lekcji uczeń powinien:
Cele: Znać - niektóre przyczyny picia alkoholu
Znać - skutki picia alkoholu choroby alkoholowej
Przestrzegać picie alkoholu dla dzieci i młodzieży jako problem

Forma: praca w grupie

Zadanie: Wywiad w poradni alkoholowej, psychologicznej

Literatura, czasopisma
Audiowizualny - filmy wideo - oglądanie

Forma prezentacji - plakat, wywiad, film
Metoda realizacji - mini projekt
Realizacja - ankieta
Środki dydaktyczne - teksty wywiadu, plansze, kartki formatu A5, z odpowiednimi na ankietę pisakami, film dydaktyczny

Przebieg lekcji:
Założenia lekcji - na dwa tygodnie wcześniej dzielę klasę na cztery grupy i przydzielam zadania.
Grupa I - Zbieranie informacji z fachowych czasopism, literatury na temat "Wpływ
Alkoholu na organizm człowieka"
Grupa II - Wybiera się do poradni alkoholowej, żeby zrobić wywiad na temat:
"Skutki picia alkoholu - choroby alkoholowej"
Grupa III - Wybiera się do poradni psychologicznej, przeprowadza wywiad z psychologiem aby uzyskać źródła na temat:
"Jak zapobiegać picia alkoholu przez dzieci" i napisze recenzję z tego filmu.

Przebieg lekcji
I. Wprowadzenie: 10 min
Obejrzenie krótkiego filmu pt. :Jak pomóc dziecku nie pić"
II. Recenzja grup

Grupa I - 8 min.
Lider przedstawia plakat na temat:
"Alkohol źle wpływa na organizm człowieka"

Grupa II - 8 min.
Lider komentuje przeprowadzenie wywiadu w poradni alkoholowej;
Nauczyciel według własnego uznania wybiera jeden z wywiadów z "młodymi ludźmi uzależnionymi"
Następnie zadaje kilka pytań na temat własnego wywiadu.
Wywiązuje się dyskusja.
Nauczyciel usupełniając dyskusję może przeprowadzić:
Picie alkoholu, zażywanie narkotyków prawie zawsze jest związane z istnieniem grupy koleżeńskiej:
Ponieważ potrzeba kolegów i przyjaciół należy jedynie do jednych z przedstawionych w naszym życiu; trudno nie ulec presji. Niesłychanie boimy się za wszelką cenę utrzymać nasz związek z grupą, cena tego czas jest bardzo duża a korzyści niestety wątpliwe.
Dzieci są mało odporne na presję rówieśników i są zdolne do robienia ryzykownych rzeczy by zaimponować kolegom.
4 wywiady - "Janka", "To jest wielkie bagno".

Lider grupy III - 8 min
Lider tej grupy zapoznaje z ocen wywiadu przeprowadzonego z psychologiem w poradni.

Uczniowie najczęściej podają następujące przyczyny picia alkoholu:
- Brak ciepła w domu rodzinnym
- Brak informacji na temat uzależnienia
- Stres szkolny, złe stopnie w szkole
- Strach przed odrzuceniem przez rówieśników
- Presja rówieśników aby być "na czasie" i się "wyluzować"
- Brak zrozumienia ze strony rodziców
- Niedostateczne zainteresowanie dzieckiem i brak dla niego czasu
- Brak wiary w siebie

Nauczyciel podkreśla:
Zauważaj, że najważniejsze uznaliśmy przyczyny - których źródło tkwi w domu rodzinnym.
Jedną z przyczyn, na którą zwróciliśmy uwagę na temat uzależnień warto wiedzieć, zanim ktoś będzie nas namawiał do ich przyjęcia, do wypicia, że pijany ma uczucie odrealnienia!
" ... uciekamy od smutku, napełniamy żołądek, pijemy, zażywamy używki aby spróbować na sobie działanie, w przekonaniu, że uda im zachować nadal nad sobą kontrolę i będą potrafili zatrzymać się kiedy tylko zechcą. W towarzystwie - alkohol, nikotyna czy marihuana mogą pobudzać w sposób przyjemny, dając uczucie euforii. Łatwiej jest rozmawiać, zanika nieśmiałość. Tymczasem niepotrzebnie można utracić nad sobą kontrolę".
Wyciągnęli wnioski.

Dzieci sięgają po alkohol bo chcą:
1) Dopasować się do kolegów, chcą należeć do grupy
2) Chcą czuć się dorosłymi
3) Być "spoko" i na luzie
4) Lepiej się poczuć
5) Przestać być nieśmiałym
6) Sprawdzić jak to jest
7) Złamać zakaz
8) Dobrze się bawić

Grupa IV - 8 min
Lider przedstawia wrażenia z obejrzanego filmu:
Piją małe dzieci: 70% - niepełnoletni miały kontakt z filmem
35% - pije systematycznie 1x w tygodniu
Piwo - postrzegane jest jako napój, kojarzy się z zabawą, miłością.
Alkohol jest środkiem uzależniającym, który otwiera drogę silniejszemu - narkotykom. Młodzi, pijani tracą kontrolę. Picie w trakcie dojrzewania - blokuje normalny rozwój psycho-fizyczny, często robią to pod presją. Należy nauczyć mówić - NIE, gdy ktoś proponuje alkohol.

Wskazali 10 sposobów, żeby pomóc dziecku nie pić:
1) Rozmawiaj z dzieckiem o alkoholu i narkotykach
2) Naucz się naprawdę wysłuchiwać swoje dziecko
3) Pomóc dziecku dobrze czuć się z sobą
4) Pomóc dziecku zdobywać sobie jasny system wartości
5) Bądź dobrym modelem i przykładem
6) Pomóc dziecku radzić sobie w sytuacjach nacisku ze strony kolegów
7) Ustal jasne zasady dotyczące alkoholu i narkotyków
8) Zachęcaj dzieci do rzeczy zdrowych i twórczych
9) Rozmawiaj z rodzicami innych dzieci
10) Wiedz jak postępować, gdy coś podejrzewasz

Grupa IV - 5 min
Spróbuj odpowiedzieć na pytanie w ankiecie
1. Czego dowiedziałeś się na dzisiejszej lekcji.
Na podłodze nauczyciel rozkłada kartki A4 z propozycjami:
- Zachęca uczniów do wybierania jednej lub kilku (przykład propozycji)
- Znam niektóre argumenty przeciw piciu alkoholu
- Znam powody dla których młodzi zaczynają pić alkohol
- Znam niektóre sposoby - aby obronić się przed piciem alkoholu
- Wiem, że picie alkoholu to problem
- Gdy ktoś namawia - stanowczo odmówię
- Postawiłem, że nie będę pił alkoholu
2. Czy twoim zdaniem temat został wyczerpany
3. Czy sposób wybierania informacji był prawidłowy
4. Czy zostałem przekonany o złym wpływie alkoholu

Opracowanie: Teresa Kacprzak


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014