Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

List jako forma wypowiedzi.

Scenariusz do lekcji dla klasy pierwszej gimnazjum.

Uczeń potrafi:
- napisać list na określony temat;
- zachować właściwą kompozycję;
- zastosować i zapisać odpowiednie formy zaimków i rzeczowników;
- bezbłędnie zapisać datę;

Metody: zajęć praktycznych

Pomoce: fragment listu do matki J. Słowackiego, karta ćwiczeń, schemat listu.

Przebieg

Faza orientacyjna.
1. Zapoznanie z celami lekcji.
2. Podanie tematu.
3. Rozdanie kserokopii listu J. Słowackiego, odczytanie.

Genewa, dn. 5 lutego 1835 roku.

"Najukochańsza Matko moja... Po długiej niespokojności - po długim oczekiwaniu-
odebrałem na koniec wiadomość o Tobie... O? Jaka Ty Matko, jesteś łaskawa!
Co ja biedny zrobię na świecie, żebym Cię Mamo, o mojej wdzięczności i o moim przywiązaniu przekonał... Czasem mi się marzy, że do Indii pojadę, zrobię ogromny majątek, wrócę jak nabab (książę, bogacz) milionowy - a to wszystko dlatego, abym kupił piękny pałac, Ciebie w nim Matko droga, posadził i służył Tobie na kolanach. Marząc o Tobie, wracają mi czasem sny szalone mojego dzieciństwa. Ale Ty moja Mamo, jesteś tych snów zakończeniem(...)"

4. Jakie uczucia, myśli wyraża Juliusz Słowacki w "Liście do matki"?
5. Czy twój sposób odnoszenia się do mamy jest podobny, czy inny? Jeśli dostrzegasz różnice, powiedz na czym one polegają?
6. Wykonanie ćwiczeń z karty pracy.

Ćwiczenie I
Zaobserwuj poprawne sposoby zapisywania daty. Zwróć uwagę na niezwykle istotną interpunkcję.
a. 11 stycznia 2003 r.
b. 11. 01. 2003
c. 11. 01. 99
d. 11 I 2003

Ćwiczenie II
uzupełnij przecinki. Podaj zasadę interpunkcyjną, którą się kierujesz.
a. Napisz mi mamo coś o kuzynce Zosi, tak mało ją znam.
b. Witam cię Marku serdecznie.
c. Miło cię Krysiu znów spotkać, nawet jeśli to tylko korespondencyjne spotkanie.
d. Pojechałbyś dziadku ze mną w góry?
e. Cześć Kasiu, jak dawno nie pisałam do ciebie...

Ćwiczenie III
W poprzednim zadaniu podkreśl te wyrazy, które - jeśli pochodziłyby ze zdań listowych - trzeba by napisać wielką literą. Wskaż zaimki.

Faza operacyjna.

1. Wspólne ustalenie zasadniczych składników każdego listu.
2. Narysowanie schematu listu na tablicy.

    Miejsce i data
       
Apostrofa do adresata    
       
Treść listu  
       
Formuła grzecznościowa      
       
    Własnoręczny podpis
       
postscriptum      


Ćwiczenie IV
Uzupełnij schemat listu. Temat dowolny.

Prezentacja pracy.

Zadanie do domu.
Napisz list do kolegi, zachęć do przeczytania ciekawej książki.
lub
Napisz list do mamy, w którym opiszesz własne przeżycia, odczucia i wyrazisz swą wdzięczność za trud wychowania i opiekę.

Opracowanie: Grażyna Serwa


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014