Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Łańcuchy pokarmowe w lesie - scenariusz lekcji przyrody dla klasy IV szkoły podstawowej

Cele lekcji:

Wiadomości:
Uczeń:

  • zna i rozumie pojęcia: łańcuch pokarmowy, producenci, konsumenci, reducenci;
  • zna przykłady organizmów leśnych, które są producentami i konsumentami;
  • podaje przykłady łańcuchów pokarmowych w lesie i sieci zależności pokar-
    mowych;
  • określa rodzaj spożywanego pokarmu.

    Umiejętności:
    Uczeń:

  • przyporządkowuje gatunki roślin i zwierząt do poszczególnych poziomów troficznych;
  • graficznie przedstawia przykłady łańcuchów pokarmowych w lesie;
  • posługuje się atlasem, przewodnikiem i słownikiem.

    Postawy:
    Uczeń:

  • wykazuje postawę etyczną wobec przyrody;
  • jest świadomy roli różnorodności gatunkowej w lesie;
  • wykazuje poczucie odpowiedzialności za las i jego mieszkańców.

    Metody: praca z materiałem źródłowym, pogadanka, pokaz, gra dydaktyczna.

    Środki dydaktyczne:
    słowniki biologiczne, atlasy roślin i zwierząt, przewodnik "Las", foliogram "Łańcuchy pokarmowe w lesie", kserokopie materiałów dla uczniów, kartoniki z nazwami organizmów leśnych.

    Tok zajęć:

    I. Faza wprowadzająca:
    Przypomnienie wiadomości.
    Nauczyciel zadaje pytania:
    1) Jakie warstwy roślinności wyróżniamy w lesie?
    2) Jakie rośliny i zwierzęta żyją w poszczególnych warstwach lasu?
    Następnie rozdaje kserokopie materiałów źródłowych.

    II. Faza realizacyjna:
    Krótka pogadanka na temat zależności pokarmowych organizmów leśnych. Nauczyciel uświadamia uczniom, że zwierzęta i rośliny leśne są od siebie zależne. Tworzą one łańcuchy pokarmowe. Pierwszym ogniwem łańcucha jest producent, czyli roślina zielona, ponieważ może ona sama produkować pokarm. Następnymi ogniwami łańcucha są zwierzęta leśne, czyli konsumenci.
    Uczniowie uzupełniają materiały rozdane wcześniej przez nauczyciela.

    MATERIAŁ DLA UCZNIA:

    1. Korzystając ze słownika biologicznego napisz definicję:
    a. producenci -
    b. konsumenci -
    c. reducenci -
    Korzystając z tabeli "Wybrane gatunki konsumentów oraz pokarm jakim się żywią" , atlasów i przewodników, ułóż i przedstaw graficznie 3 dowolne łańcuchy pokarmowe. Strzałka między organizmami oznacza "jest zjadany przez".

    a) ................. => ............... => ................
    b) ................. => ............... => ................
    c) ................. => ................ => .................

    III. Faza podsumowująca:
    Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każdej grupie rozdaje kartoniki z nazwami roślin i zwierząt leśnych oraz sznurek. Uczniowie w każdej grupie tworzą dowolny łańcuch pokarmowy (3-4 ogniwa) połączony sznurkiem. Wygrywa grupa, która najszybciej utworzy prawidłowy łańcuch pokarmowy. Następnie uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Czy tworząc łańcuchy pokarmowe można było wykorzystać kilka
    razy ten sam organizm ? (odpowiedzi są z reguły pozytywne). Uczniowie starają się
    utworzyć sieć zależności pokarmowych, wykorzystując sznurek do wzajemnych
    "powiązań".

    Materiał dla nauczyciela:
    producenci - rośliny wytwarzające związki organiczne w procesie
    fotosyntezy. Pierwsze ogniwo każdego łańcucha pokarmowego.
    konsumenci - zwierzęta żywiące się gotowymi związkami organicznymi.
    reducenci - organizmy cudzożywne, rozkładające obumarłe szczątki roślin i
    zwierząt. Należą do nich bakterie i grzyby.

    2) Tabela:



    Przykłady łańcuchów pokarmowych:
  • orzech laskowy => wiewiórka => kuna
  • świerk => kornik => dzięcioł
  • owoc jeżyny => mysz => lis

    Opracowanie: mgr Elżbieta Suchan


  •  
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów:

    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Najczęściej zadawane pytania
    Zasady publikacji 
    Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014