AWANS Dla nauczyciela Dla ucznia
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Kompendium dla maturzystów

REPORTED SPEECH [MOWA ZALEŻNA]
I. Jednym z elementów procesu przekazywania informacji jest relacjonowanie własnych lub cudzych wypowiedzi. W tym celu możemy wykorzystać dwie możliwości:

1. Mowę niezależną, polegającą na zacytowaniu danej wypowiedzi,np.:
"I hate grammar," Bill said.
"Do you live in London?" I asked Jim.
I said, " Leave me alone".

2. Mowę zależną, polegającą na przytoczeniu treści danej wypowiedzi z użyciem własnych słów,np.:
Bill said he hated grammar
I asked Jim if he lived in London.
I told him to leave me alone.

II. Gdy czasownik wprowadzający przytaczaną wypowiedź (np.: say, tell, ask) jest w formie czasu przeszłego (np.:Simple Past), w języku angielskim zachodzą następujące zmiany w formach czasowników:

- Present Simple> Past Simple
- Present Continuous > Past Continuous
- Present Perfect > Past Perfect
- Present Perfect Cont. > Past Perfect Cont.
- Past Simple > Past Perfect
- Past Continuous > Past Perfect Cont.
- will, may, can, shall, must > would, might, could, should, must or had to,
- First Conditional > Second Conditional

Inne zmiany:

- now > then
- here > there
- last week > the previous week/ the week before
- this week > that week
- next week > the following week
- tomorrow > the next/following day
- today > that day
- tonight > that night
- yesterday > the previous day/the day before
- three days ago > three days before

III. W pytaniach w mowie zależnej nie stosujemy inwersji, tzn., że stosujemy szyk zdania oznajmującego, np.:

"What time is it?" Bob asked.
Bob asked/wondered/inquired/wanted to know what time it was.

IV. Rady przytaczamy przy pomocy czasownika "advise":

"You should see a doctor," Bob said to Mary. Bob advised Mary to see a doctor.

V. Propozycje i sugestie przytaczamy przy pomocy czasownika "suggest":

"Let"s visit Susan today," Mark said.
Mark suggested
a) visiting Susan.
b) we visit Susan.
c) we should visit Susan.

VI. Prośby i nakazy przytaczamy przy pomocy czasowników "ask", "beg", "tell", "order":

"Could you help me set the table, please?" Mary said.
Mary asked me to help her set the table.

VII. Inne czasowniki wprowadzające zdania w mowie zależnej :

refuse to do; promise to do; agree to do; threaten to do; offer to do; encourage to do; forbid to do; warn to do; invite to do; remind to do; admit to doing; boast about doing; apologise to sb for sth; deny doing; insist on doing; introduce sb to someone;

Revision exercises

I. Przetłumacz następujące zdania na język angielski:

1. Jane zapytała, ile będzie kosztował ten bilet.
_______________________________________
2. Mówiłem ci, żebyś nie zapraszał Johna na to przyjęcie.
_______________________________________________
3. Odpowiedział, że nie zapisał się jeszcze na ten kurs.
____________________________________________
4. Zapytałem Piotra, kiedy ma zamiar zdawać egzaminy końcowe.
_________________________________________________
5. Zapytał mnie, o której godzinie kończy się spektakl.
________________________________________________
6. Roger odpowiedział, że musiał wyjść z przyjęcia o 23.00.
________________________________________________
7. Zastanawiałem się, czy skończą remont drogi do marca.
________________________________________________
8. Nie wiedziałem, że znacie się od tak dawna.
________________________________________
9. Jakiś przechodzień zapytał mnie, która jest godzina.
____________________________________________
10. Robert zaproponował, abyśmy wspólnie spędzili nadchodzący weekend.
_________________________________________________
11. Mark poradził mi, abym skontaktował się z prawnikiem.
_________________________________________________
12. Zapytałem Johna, czy dziś wieczorem będzie korzystał z komputera.
_________________________________________________

II. Przekształć następujące zdania na mowę zależną, używając odpowiednich czasowników z punktu VII:

1. `You should work harder, Jack`- said Peter.
______________________________________
2. `Do you feel like playing chess, Bob?`- said Ann.
__________________________________________
3. `I"m the best student in class`- said Ralph
______________________________________
4. `I"m sorry I have done it, Bob`- said John
______________________________________
5. `Don"t try to lie to me, Sue`- said Keith.
_______________________________________
6. `You stole my bike, Dave`- said Arthur.
_______________________________________
7. `Don"t forget to pack your sweater, Pat`- said mum.
____________________________________________
8. `Meet my best friend Ian`- said Mark to Neil.
_________________________________________
9. `No, I didn"t use your dictionary`- said Kurt to Jason.
______________________________________________
10. `Don"t lend Mark the money, Pete. It"s a bad idea`- said Joe.
___________________________________________________

III. Czasowniki podane w nawiasach wpisz w odpowiedniej formie:
1. I told you (not disturb) ................................ him.
2. John asked what my nationality (be) .......... .
3. Mark encouraged me (retake) ........ my maths exam.
4. Bob said that he (play) ....... chess before.
5. He suggested (leave) .......... early in the morning.
6. Susan admitted to (cheat) ........ in the exam.
7. I told Peter I (not able) ........ to come to his birthday party.
8. He said he (help)....... me if I (ask) ........ him to do so.

The key to exercise I:
1. Jane asked how much that ticket would cost.
2. I told you not to invite John to that party.
3. He answered he hadn"t signed up for that course yet.
4. I asked Peter when he intended to take his final exams.
5. He asked me what time the performance ended
6. Roger answered he had had to leave the party at 11 pm.
7. I was wondering if they would have finished repairing that road by March.
8. I had no idea you had known each other for so long.
9. A passer-by asked me what time it was.
10. Robert suggested we (should) spend the following weekend together.
11.Mark advised me to contact my lawyer.
12.I asked John if he would be using his computer that night.

The key to exercise II:
1. Peter advised Jack to work harder.
2. Ann suggested their playing chess.
3. Ralph boasted about/of being the best student in class
4. John apologised to Bob for doing/having done it.
5. Keith warned Sue not to try to lie to him.
6. Arthur accused David of stealing his bike.
7. Mum reminded Path to pack her sweater.
8. Mark introduced Ian to Neil.
9. Kurt denied using Jason's dictionary.
10. Joe advised/warned Pete not to lend Mark the money.

The key to exercise III:
1. not to disturb
2. was
3. to retake
4. had not/had`t played
5. leaving
6. cheating
7. would not/would`t be able
8. would help..../ asked....

Opracowanie: Mirosław Wojtek


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam