PLANOWANIE ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ I ZAWODOWEJ
Projekt zajęć w III klasie LO realizowanych w ramach zajęć edukacji czytelniczej
i medialnej. (czas realizacji - 2 jednostki lekcyjne" korelacja wiadomości
omawianych na w ramach podstaw przedsiębiorczości)
Cele ogólne:
- Zainspirowanie uczniów do planowania ścieżki kariery zawodowej.
- Poznanie źródeł informacji o rynku edukacji ponadlicealnej oraz rynku pracy
- Zachęcanie uczniów do zdobywania wiedzy na temat zmian dokonujących się na
rynku pracy
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- identyfikować typ osobowości zawodowych,
- potrafi określić swoje predyspozycje zawodowe i umiejętności,
- dostrzega relacje pomiędzy typem osobowości a wykonywanym zawodem,
- wymienia istotne dla niego motywacje inspirujące go do działania,
- potrafi zaplanować własną ścieżkę kariery zawodowej wykorzystując przy tym
wiedzę o typach osobowości zawodowych,
- zna źródła informacji niezbędne do wykonania planu rozwoju,
- identyfikować osoby i instytucje wspierające wybór dalszej ścieżki
edukacyjnej,
Środki realizacji:
- Foliogramy
- Arkusz papieru i karteczki samoprzylepne,
- Kartki papieru A-4 dla całej grupy,
- Źródła informacji oraz informacje o źródłach prezentowane podczas lekcji (zob.
bibliografia)
Podstawowe pojęcia:
- Osobowość, potencjał przedsiębiorczy, predyspozycje zawodowe,
- Plan, planowanie, plan rozwoju, kariera zawodowa,
- Cele strategiczne i operacyjne,
- Rynek pracy
Przebieg zajęć nr 1
1. Interpretacja tematu lekcji.
Nie dla wszystkich sukces to superpensja i zawrotna droga awansu zawodowego.
Nasze cele są różne a wpływ na nie mają wyznaczone przez nas wartości,
motywacje, zainteresowania, zdolności i umiejętności.
Wszystko to trzeba wziąć pod uwagę planując własną drogę zawodową. Właściwy
wybór środowiska pracy i kierunku kształcenia podwaja szansę zaistnienia na
rynku pracy XXI wieku.
2. Prezentacja i omówienie typów osobowości zawodowych.(foliogram nr 1)
Każdy człowiek reprezentuje inny typ osobowości i nie każde środowisko pracy
będzie mu odpowiadało. Punktem wyjścia w poszukiwaniu miejsca pracy jest solidna
ocena samego siebie.
Amerykański psycholog J.L. Holland, po wieloletnich obserwacjach ludzi, analizie
ich czynności, zainteresowań" środowiska pracy, cech charakteru i temperamentu
oraz uznawanych wartości, wyróżnił 6 typów osobowości zawodowych. Typom tym
odpowiadają zawody, które są im przyjazne.
TYPY OSOBOWOŚCI ZAWODOWYCH WG. J. L. HOLLANDA
Omawiając poszczególne typy osobowości zawodowych należy skoncentrować się
przede wszystkim na: wymaganych umiejętnościach" preferowanych wartościach i
czynnościach, podaniu przykładowych zawodów typowych a także unikanych dla tego
typu osobowości. Dla osób niezdecydowanych co do wyboru przyszłego zawodu
wskazane jest przeprowadzenie badania za pomocą testów w poradniach
psychologiczno - pedagogicznych lub w urzędach pracy.
3. Ustalenie zbioru motywacji ludzkich insirujących nas do określonych działań.
Uczniowie starają się znaleźć odpowiedź na pytanie skierowane do nich przez
nauczyciela:"Co motywuje Cię do podejmowania różnego rodzaju przedsięwzięć?"
Odpowiedzi zapisywane są na karteczkach samoprzylepnych i umieszczane następnie
na arkuszu papieru umocowanym na tablicy. Po krótkiej dyskusji nauczyciel
powinien podkreślić, że świadomość wyznawanych wartości, własnych motywacji
zwiększa szansę na trafny wybór dalszej drogi edukacji a tym samym wykonywanego
w przyszłości zawodu.
4. Prognozy i aktualna sytuacja na rynku pracy w Polsce.
Krótka dyskusja, której celem jest ocena sytuacji absolwenta na rynku pracy.
Dyskusja powinna oscylować wokół problemów bezrobocia, perspektyw integracji z
UE, konkurencyjności na rynku pracy, elastyczności i konieczności podnoszenia
swoich kwalifikacji. Nauczyciel podkreśla istotną rolę posiadania informacji o
zmianach zachodzących na rynku pracy i konieczności dostosowania się do tych
zmian.
5. Prezentacja źródeł informacji dotyczących kierunków kształcenia w
szkolnictwie ponadlicealnym oraz rynku pracy.
Nauczyciel przedstawia materiały i różnego rodzaju dokumenty zgromadzone przez
bibliotekę szkolną dotyczące omawianego tematu. Są to głównie: informatory dla
maturzystów, broszury i ulotki nadesłane przez szkoły wyższe, informatory o
zawodach, kasety VHS, czasopisma, strony www udostępnione na stronie biblioteki
szkolnej.
Propozycja pracy samodzielnej.
Na podstawie własnych przemyśleń oraz dostępnych materiałów informacyjnych
dokonaj wyboru kierunku kształcenia a tym samym zawodu, który chciałbyś
wykonywać.
Uczeń powinien wiedzieć, że w razie trudności powinien zwrócić się o pomoc do
nauczyciela bibliotekarza, pedagoga szkolnego oraz doradcy zawodowego (Centrum
Planowania Kariery w WUP.)
Przebieg zajęć nr 2
1. Omówienie terminologii związanej z proces planowania.
Przystępując do realizacji zajęć nr 2 należy w sposób przystępny wyjaśnić
uczniom istotę planowania. Przedstawiamy plan rozwoju jako instrument realizacji
określonych zamierzeń. Planowanie wymaga formułowania celów (strategicznych i
operacyjnych) i środków realizacji. Posiadanie własnego planu mobilizuje i
pobudza do lepszego działania. Efektywność planowania warunkują wysokie ale i
realne wymagania (cele).
2. Atuty sporządzania własnego planu rozwoju zawodowego(ścieżki kariery)
W warunkach gospodarki rynkowej mamy do czynienia z intensywnym rozwojem
cywilizacyjnym, rozwojem nauki i nowymi technologiami. W konsekwencji
nieustannie powstają nowe zawody a istniejące dotąd zanikają. W drodze dyskusji
prowadzonej przez nauczyciela uczniowie wymieniają korzyści wynikające z faktu
posiadania i realizacji własnego planu rozwoju zawodowego.
3. Prezentacja i omówienie schematu (propozycji) planu rozwoju ścieżki
edukacyjnej i zawodowego.(foliogram nr.2)
Cel
strategiczny:..................................................................................................................
L.P. |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
ZADANIA I ŚRODKI REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
|
|
|
Przystępując do procesu planowania uczniowie powinni wyznaczyć cel
strategiczny (stan, który chcą osiągnąć za 5 lat, np. interesująca praca), cele
szczegółowe, czyli kolejne etapy na drodze do celu strategicznego (np. zdanie
egzaminu maturalnego, dostanie się na określone studia,). Do każdego celu
szczegółowego należy wyznaczyć zadania i środki, które zapewnią sukces.
4. Sporządzenie własnego planu rozwoju ścieżki edukacyjnej i zawodowej na
najbliższe 5 lat.
Uczniowi opracowują własny plan kariery. Prace powinny być omówione co do
zawartości merytorycznej jak i ich konstrukcji formalnej. Szczegółowe omówienie
może się odbyć na lekcji wychowawczej, podczas której uczniowie i wychowawca
klasy zostaną zaproszeni do czytelni.
Bibliografia:
1. ABC zawodów. Pakiet multimedialny. W-wa.1999
2. Informator dla kandydatów na studia w roku akademickim 2003/ 2004. Zielona
Góra. 2003
3. Informator maturzysty 2003/2004: studia dzienne, zaoczne, wieczorowe.
W-wa.2003
4. Informator maturzysty: szkoły wyższe. Poznań. 2003
5. Informator o zawodach: 217 zawodów(testy predyspozycji, możliwości
zatrudnienia, kierunki studiów) W-wa.2003
6. Mierzejewska- Majcherek J. Przedsiębiorczość na co dzień: Podstawy
przedsiębiorczości. W-wa 2002
7. Mrozek M. Kotwice kariery. "Perspektywy"nr12, 2002, str. 50
8. Nowa Encyklopedia Powszechna PWN. W-wa.1996
9. Nowel E. Program Partner. Zeszyt ćwiczeń: procesy komunikacyjne. Kielce.2002
10. Strony internetowe:
www.cogito.com.pl
www.perspektywy.pl
www.powitanie.com.pl
www.1praca.gov.pl
www.ploteus.pl
11. Wyprawka maturzysty. Rok szkolny 2002/2003.W-wa 2003
12. Zawodowy informator maturzystów: prezentacje kierunków studiów, rynek pracy
dla absolwentów.W-wa.2003
Opracowanie: Irena Szwarc
|