Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Sprawdzian wiadomości z antyku - wersja A

1. Którą z dat uważa się za umowny koniec antyku? (PP)
a) 476 r p n e
b) 368 r n e
c) 96 r ne
d) 476 r ne

2.Podaj znaczenie słowa antyk: (PP)
a)
b)

3.Wskaż źródła kultury europejskiej: (PP)
a)
b)

4. Które z cech są charakterystyczne dla eposu? (PP)
Wskaż właściwe: zerwanie z zasadą decorum, wysoki styl języka, występowanie konfliktu tragicznego, ukazanie przełomowego momentu w dziejach danej społeczności, paralelizm obrazów (plan boski i ludzki), retardacja, katastrofa, porównania homeryckie.

5. Tragedia wywodzi się ze święta Wielkich Dionizji: (PP)
a) tak
b) nie.

6. W podanym fragmencie "Iliady" wskaż (PP)zykład(tekst w załączeniu): (PP)
a)porównania homeryckiego
b) epitetu stałego.

7. Edyp to bohater tragiczny, ponieważ(podkreśl właściwe): (PP)
popadł w zbłądzenie tragiczne, nie znał swojej (PP)zyszłości, jego losem rządzi fatum, popadł w konflikt tragiczny.

8. (Przyporządkuj doktryny imionom ich twórców: (PR)

Platonepikureizm
Zenon z Kitionmaterializm
Epikurstoicyzm
Demokrytidealizm

9.Które z gatunków u(PP)awiał Horacy? Podkreśl właściwe. (PP)
pieśń, tragedia, sielanka, oda.

10. Istota postawy horacjańskiej polega na łączeniu myśli dwóch sprzecznych filozofii (jakich?): (PP)
a)
b)

11. Wymień cechy pieśni jako gatunku literackiego: (PP)
a)
b)
c)
d)

12. Podaj cechy sztuki antycznej: (PR)
a)
b)
c)
d)

13. Jakie archetypiczne postawy symbolizują następujący bohaterowie? (PP)
a) Demeter
b) Prometeusz
c) Narcyz
d) Dedal

14. Podaj współczesne znaczenie związków frazeologicznych: (PP)
udać się w objęcia Morfeusza
argusowe oko
znaleźć się między Scyllą i Charybdą
marsowy wzrok
wieża Babel
iść na łono Abrahama
umywać ręce
siedem plag egipskich
sodoma i gomora
wdowi grosz

15.Objaśnij pojęcia: (PP)
a) liryka tyrtejska
b) apokalipsa
c) katharsis
d) topos

16. Dokonaj analizy i inter(PP)etacji ody "Do Leukonoe" (tekst w załączeniu). (PP)
- Określ adresata i podmiot liryczny.
- Określ sytuację liryczną.
- Odczytaj uniwersalny sens utworu.
- Wskaż Przykład apostrofy, Przenośni, szyku Przestawnego.

17. Co symbolizuje topos: (PR)
a) vanitas
b) homo viator
c) exegi monumentum

18.Objaśnij pojęcia: (PR)
a) hybris
b) egzegeza
c) kalokagatia
d) mimesis

19. Dokonaj analizy i inter(PP)etacji psalmu (tekst w załączeniu). (PR)
- Określ intencję podmiotu lirycznego.
- Wskaż cechy psalmu (język, środki artystyczne i ich funkcja, kompozycja).


Sposób oceniania wiadomości i umiejętności:
PP (poziom podstawowy): dopuszczający - 50-74%; dostateczny - 75-100%
PR (poziom rozszerzony): dobry - 50-74%; bardzo dobry - 75-100%

POWODZENIA!

Opracowanie: Anna Hubisz


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014