Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Pedagogizacja rodziców w szkole

Dziecko w młodszym wieku szkolnym podlega wpływom głównie dwóch środowisk wychowawczych jakimi są dom rodzinny i szkoła. W procesie kształtowania osobowości dziecka 7 - 10 letniego niezmiernie istotny jest wspólny, możliwie jednolity kierunek wszelkich poczynań wychowawczych tych instytucji.

Powstaje zatem pytanie: w jaki sposób połączyć, ujednolicić pracę wychowawczą tychże dwóch znaczących w życiu dziecka środowisk?

Rolę koordynatora i kierownika poczynań wychowawczych przejmuje szkoła, a na terenie klasy jej wychowawca. Nauczyciel-wychowawca programuje systematyczną pracę szkoleniową wśród rodziców określaną mianem pedagogizacji.

Każdy wychowawca klasy zobowiązany jest dostarczać rodzicom swoich uczniów wiadomości o zjawiskach zachodzących w rodzinie i w szkole, a także uzupełniać ich wiedzę o wychowaniu i rozwoju dzieci. Dzięki takiemu działaniu nauczyciela rodzice wzbogacają swoją wiedzę z zakresu m. in. pedagogiki, psychologii, etyki i socjologii. Nauczyciel poprzez swoje wykłady powinien uczulać rodziców, aby zdobytą wiedzę o wychowaniu stosowali w praktyce, a także zachęcić ich do ustawicznego samokształcenia, np. poprzez czytanie książek lub artykułów zaproponowanych przez wychowawcę. Ostatecznym efektem pedagogizacji jest świadoma, zamierzona, skoordynowana z poczynaniami szkoły działalność rodziców ukierunkowana na planowe kształtowanie osobowości dziecka.

Trzeba jednak pamiętać, że pedagogizacja rodziców musi być prowadzona z dużym taktem. Mamy bowiem do czynienia z osobami dorosłymi, które posiadają własne doświadczenia życiowe, w tym także wychowawcze, mają utrwalone poglądy i postawy. Rodzice reprezentują różny poziom kulturalny, moralny i intelektualny.

Jakie tematy należy zatem wybrać na spotkania z rodzicami?

Na pewno będą to tematy omawiające rozwój psychofizyczny dziecka, jego potrzeby, zainteresowania, problemy, kłopoty. Niekiedy sam proces dydaktyczno - wychowawczy w szkole podsunie nam pewne propozycje. Rodzice mogą zaproponować interesujące ich tematy. Najważniejsze, aby były one aktualne i przydatne.

Tematy spotkań powinny uwzględniać m.in. następujące zagadnienia:
"Możliwości psychofizyczne i potrzeby dziecka w młodszym wieku szkolnym", "Organizacja pracy i odpoczynku dziecka w wieku szkolnym", "Praca domowa ucznia w młodszym wieku szkolnym: rola, cele, funkcje", "Jak pomóc dziecku w nauce?", "Przyczyny trudności dziecka w nauce i sposoby ich przezwyciężania", "Jak skutecznie wpływać na zachowanie dziecka? - czyli kara i nagroda w wychowaniu", "Postawy rodzicielskie i ich wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka", "Zapobieganie wadom postawy" i inne. Powyższe propozycje są tylko przykładowymi rozwiązaniami, praktycznie bowiem nierealne jest opracowanie planu szczegółowego przydatnego w każdych warunkach. Każda szkoła, a w niej każda klasa posiada własne, swoiste problemy, stąd też i zagadnienia rozważane na spotkaniach z rodzicami będą zróżnicowane.

W niniejszych rozważaniach zaprezentuję przykłady dwóch tematów, które są chociaż w pewnym zakresie wspólne dla wszystkich, a mianowicie:
"Możliwości psychofizyczne i potrzeby dziecka w młodszym wieku szkolnym",
"Jak skutecznie wpływać na zachowanie dziecka? - czyli kara i nagroda w wychowaniu".



Temat pedagogizacji: "Możliwości psychofizyczne i potrzeby dziecka w młodszym wieku
szkolnym".

Cele:

  • Uświadomienie rodzicom głównych właściwości rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka w młodszym wieku szkolnym.
  • Ukształtowanie zrozumienia dla głównych potrzeb dziecka, wskazanie ich zmienności wraz z wiekiem oraz zapoznanie ze skutkami niezaspokojenia poszczególnych potrzeb.
  • Zapoznanie z problemami wychowawczymi jakie mogą wystąpić w tym okresie.
  • Wyłonienie zasad postępowania z dziećmi.
  • Uczulenie na typowe błędy w postępowaniu rodziców oraz wykazanie skutków niewłaściwego podejścia do dziecka.

    Treść:
    1. Charakterystyka rozwoju fizycznego i związanych z nim potrzeb.
    2. Charakterystyka rozwoju psychicznego; uświadomienie rodzicom, iż jest to wiek szczególnej podatności na bodźce, bez ukształtowanej umiejętności wartościowania i selekcjonowania ich, co może sprzyjać przejmowaniu przez dziecko wzorców destruktywnych.
    3. Charakterystyka właściwości myślenia i mowy.
    4. Uświadomienie przemian, jakie zaszły w życiu dziecka z chwilą przyjścia do szkoły i związanych z tym potrzeb ( od zabawy do nowego rodzaju działalności, jakim jest nauka, od dotychczasowej swobody do pewnych obowiązków itd. ). Ukazanie niezbędności pomocy ze strony rodziców w przystosowaniu się do nowych warunków.
    5. Ukazanie znaczenia aktywnego odpoczynku po wysiłku, jakim jest dla dziecka nauka ( znaczenie zabawy ).
    6. Znaczenie grupy nieformalnej w życiu dziecka.

    Literatura:
    - M. Przetacznik-Gierowska, G. Makiełło-Jarża - "Psychologia rozwojowa i wychowawcza
    wieku dziecięcego". Warszawa.
    - "Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży". Pod red. M. Żebrowskiej. Warszawa.
    - H. Filipczuk - "Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży". Warszawa.


    Temat pedagogizacji: "Jak skutecznie wpływać na zachowanie dziecka? -
    czyli kara i nagroda w wychowaniu".

    Cele:
  • Zapoznać rodziców z istotą i złożonością życia psychicznego dziecka.
  • Ukazać główne czynniki determinujące zachowanie, ze szczególnym podkreśleniem kary i nagrody.
  • Zaznajomić rodziców z zasadami stosowania kar i nagród w wychowaniu.
  • Podkreślić bezsens stosowania kar cielesnych i wykazać dominującą rolę nagradzania.

    Treść:
    1. Osobowość dziecka i jej złożona struktura. Osobowość jako zespół dyspozycji
    psychicznych determinujących zachowanie człowieka.
    2. Mechanizm działania nagród i kar.
    a) Pojęcie nagrody i kary.
    b) Tendencja powracania jednostki do zachowań nagrodzonych i unikania zachowań,
    które kojarzą się z następstwem negatywnym.



    3. Możliwość tworzenia sytuacji nagradzających i ich wychowawcza wartość - rodzaje
    nagród ( prezenty, nagrody symboliczne, sytuacyjne - pochwała, wyrażenie aprobaty,
    uznania ).
    4. Rodzaje kar najczęściej stosowanych w rodzinie ( czasami cielesne ) oraz propozycje
    kar naturalnych ( np. pozbawienie przyjemności ). Wychowawczo destruktywne znaczenie kar.
    5. Zasada sterowania nagród i kar ( Główna zasada - częściej nagradzać niż karać ).

    Literatura:
    - Praca zbiorowa - zespół red.: I. Brokowska, D. Chrzanowska, J. Osiecka, J. Paruszewska,
    A. Sarnowska "50 tajemnic o naszych dzieciach". Warszawa.
    - M. Przetacznik-Gierowska , G. Makiełło-Jarża "Psychologia rozwojowa i wychowawcza
    wieku dziecięcego". Warszawa.
    - "Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży". Pod red. M. Żebrowskiej. Warszawa.

    Jest rzeczą oczywistą i powszechnie znaną nauczycielowi, iż proponowaną problematykę należy prezentować rodzicom językiem przystępnym dla nich. Nie znaczy to jednak, że tym samym rezygnujemy zupełnie z wprowadzenia pewnych pojęć psychologicznych i pedagogicznych ogólnie przyjętych.

    Na zakończenie podkreślić należy, iż rozwinięcie i ujednolicenie pracy wychowawczej szkolno - rodzinnej jest najbardziej efektowną drogą do osiągania pozytywnych rezultatów w kształtowaniu osobowości ucznia. Rezultaty te warunkowane są jednak daleko idącym wzajemnym zrozumieniem i zaufaniem, pozytywnym stosunkiem do siebie, domu i szkoły oraz dużą troską o utrzymanie właściwej atmosfery.

    Opracowanie: Jadwiga Pietrzak-Chromy


  •  
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów:

    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Najczęściej zadawane pytania
    Zasady publikacji 
    Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014