Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Jak zdrowo się odżywiać?

W świecie rozrastających się punktów oferujących do sprzedaży stosy hamburgerów, frytek i coca coli zastanowić się należy nad problemem: czy zdrowo odżywiamy nasze dzieci i jaki wpływ ma to na kondycję naszych pociech?

Profesor Witold Zatoński, lekarz, specjalista chorób wewnętrznych i twórca Fundacji "Promocja Zdrowia", twierdzi, że najbardziej fascynującym odkryciem ostatnich 10 lat jest wykazanie ochronnej roli diety bogatej w warzywa i owoce. W wyniku przeprowadzonych badań wiemy, że wśród ludzi, którzy jedzą dużo warzyw wystarczająco często, znacznie rzadziej występują zawały mięśnia sercowego i nowotwory; a w grupach, które zdecydowały się na wegetarianizm, częstokroć tych schorzeń jest o połowę mniejsza.

Dlaczego to takie ważne teraz? Bo świat się zmienił, ludzie żyją znacznie dłużej niż 100 lat temu. Kiedy człowiek żył około 40 lat, nie było takie ważne, czym się ożywiał. Tłuszcz zwierzęcy był dobrym źródłem energii, jako że jest to pokarm wysoce kaloryczny i w dodatku może się w organizmie odkładać, tworzyć zapasy. W tej chwili chorobami, które determinują długość naszego życia są schorzenia, które wynikają częściowo z nadmiaru, a na pewno z niewłaściwych proporcji.

Nie chodzi o to, by 5 razy dziennie jeść bardzo dużą miskę sałaty, ale żeby zachować stały dowóz witamin w ciągu dnia, co pewien czas tę dawkę uzupełniać. Nie wystarczy do śniadania wypić 2 litry soku pomarańczowego i cieszyć się, że zapewniło się dzienną porcję witamin. Raczej do śniadania banana, potem szklankę soku, garść rodzynek, później do obiadu sałatę, do kolacji jabłko. Warzywa nie muszą być wyłącznie świeże i surowe. To również soki, mrożonki, owoce suszone, właściwie przyrządzone zupy, które zachowują bardzo wiele działań ochronnych. A niezbędna każdego dnia dawka tłuszczów powinna pochodzić z roślin oleistych.

Model diety bogatej w witaminy reprezentuje kuchnia śródziemnomorska, a podobnie jest z kuchnią chińską i wieloma azjatyckimi, gdzie podstawą są składniki roślinne. Moda na ten rodzaj diety wzięła się z obserwacji. Tuż po wojnie zaczęto porównywać stan zdrowia ludzi w różnych zakątkach świata. Okazało się, że w Europie najdłuższa oczekiwana długość życia, najrzadsze choroby układu krążenia, najrzadziej występujące nowotwory dotyczą mieszkańców największej z greckich wysp, Krety. Jednym z wniosków, który potem został wysnuty z pogłębionych badań było stwierdzenie, że znacznie korzystniejsze dla długiego życia jest spożywanie pokarmów roślinnych niż zwierzęcych.

Rodzi się też pytanie, czy dieta oparta na pokarmach roślinnych jest szczególnie ważna dla któregoś z okresów życia człowieka?

Według profesora jeść warzywa i owoce należy od urodzenia, tak wcześnie jak to możliwe. Natomiast po czterdziestce ujawniają się korzyści dla zdrowia płynące z odpowiedniej diety. Także przeprowadzone w Polsce badania wykazują, że rak trzustki pęcherzyka żółciowego, krtani, żołądka występuje rzadziej wśród ludzi spożywających więcej warzyw i owoców.

Czy zatem zrezygnować z pokarmów pochodzenia zwierzęcego?

Oczywiście nikt nie namawia tu do skrajności w odżywianiu, do przestrzegania surowych zasad reguł wegetarianizmu, ale do takiego przesunięcia proporcji by zawsze, przy każdym posiłku dostarczać organizmowi warzyw i owoców. Warzywa i owoce to nie tylko witaminy, to również błonnik, który odgrywa ogromną rolę dla prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego.

Nie wszystko jeszcze wiemy o prawidłowym żywieniu, ale można powiedzieć, że warzywa i owoce chronią nas przed wieloma chorobami nazwanymi CYWILIZACYJNYMI.

Obserwacje uczniów w czasie przerw i wywiad ze szkolną higienistką pozwalają mi stwierdzić, że ogromna większość uczniów przynosi do szkoły drugie śniadanie i chętnie je zjada.

Najczęściej są to jednak kanapki i bułki sowicie obłożone różową szynką lub inną wędliną. Rzadko natomiast wystaje z nich zielony liść sałaty. Licznie widać drożdżówki, ciastka, rzadziej jabłko, a prawie nigdy nie widać, żeby jakieś dziecko jadło pomidora czy rzodkiewki.

Ponieważ wszyscy chcemy, by nasze pociechy były zdrowe i miały wspaniałą kondycję fizyczną, sądzę, że warto zrewidować swoje jadłospisy i myśleć nad tym, jak przygotować dzieciom zdrowy posiłek gwarantujący im prawidłowy rozwój.


Bibliografia:
W. Zatorski, Jak zdrowo się odżywiać, Warszawa 2000.
R. Połeć, Dieta łatwo strawna, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1986.

Opracowanie: Danuta Gurowska


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.48



Ilość głosów: 91

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014