Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

"Za naszą wolność"
scenariusz uroczystości z okazji rocznicy odzyskania niepodległości

Wstęp:

Większość szkolnych uroczystości polega na odczytywaniu długich referatów, recytowaniu wierszy przeplatanych piosenką.

Uczniowie na ogół są znudzeni i niezaangażowani emocjonalnie w występ. Często nie rozumieją przekazywanych informacji, zaczynają zajmować się czymś innym i rozmawiać.

Pisząc scenariusz z okazji rocznicy odzyskania niepodległości starałam się zainteresować nim widza poprzez wprowadzenie takich elementów jak: inscenizacja, śpiew chóru, narracja, recytacja wierszy z efektami wizualnymi, przygotowanie rekwizytów, dekoracji, konkursów z nagrodami.

Pomocą w przygotowaniu części muzycznej widowiska służyła mi nauczycielka muzyki z prowadzonym przez siebie zespołem wokalnym. Dekoracje zostały wykonane pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego kółko informatyczne.

1. Scenariusz montażu słowno-muzycznego.

Na scenie w półkolu stoją wszyscy wykonawcy w miarę możliwości ubrani w stroje historyczne. Zespół muzyczny pod kierunkiem dyrygenta. Podobnie atrybuty: łańcuchy wykonane z pazłotka, drewniane kosy oklejone pazłotkiem, szablony z datami 1772, 177793, 1795. Obok tablice informatyczne pod wspólnym tytułem: "Święto niepodległości w mojej szkole", Godło polskie z biało - czerwoną szarfą.

Zespół muzyczny (śpiewa Wojenko wojenko)
Narrator (wychodzi na środek)

W związku z obchodami... rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, przygotowaliśmy apel, aby uczcić to narodowe święto, a jednocześnie uświadomić wszystkim, że zaciera się wśród nas znajomość ważnych dla Polski wydarzeń historycznych.

Recytator I (wychodzi na środek)

Dzisiaj wielka jest rocznica -
Jedenasty Listopada!
Tym co zmarli za Ojczyznę,
Hołd wdzięczności Polska składa.

Recytator II

Im to bowiem zawdzięczamy
wolność - polską mowę w szkole.
to, że tylko z kart historii
Poznajemy dziś niewolę.

Recytator III

Uroczyście biją dzwony,
w mieście flagi rozwinięto
i me serce się raduje,
że obchodzę Polski święto

Ludwik Wiszniewski

Inscenizacja (w tle muzyka Chopina - Etiuda e - moll "Rewolucyjna"

Troje dzieci wychodzi na środek. Niesie szablony z datami: 1772, 1793, 1795. Za nimi dziewczynka ubrana w białą bluzkę, czerwoną spódnicę symbolizuje Polskę.

Trzech zaborców z przypiętymi napisami (Austria, Rosja, Prusy) krepują ją łańcuchem. Wszyscy wolno zataczają koło. Wracają na miejsce. Stają z boku. Narrator (głośno mówi w trakcie scenki)

Daty rozbiorów: 1772, 1793, 1795 rozpoczynają nieustanne zmagania Polaków o wolność. Raz po raz zrywają się do boju. W 1794 pod wodzą Tadeusza Kościuszki próbują nie dopuścić do ostatniego rozbioru. W 1797 we Włoszech Henryk Dąbrowski tworzy Legiony Polskie. 29 listopada 1830 młodzi żołnierze ze Szkoły Podchorążych w Warszawie pod wodzą Piotra Wysockiego chwytają za broń. Powstanie upada. Jeszcze raz w styczniu 1863 Polacy podrywają się do walki, która kończy się kolejną klęską.

Aktorzy (wolno chodzą ze spuszczonymi głowami. Są przygnębieni. Nagle wstępuje w nich nadzieja. Unoszą głowy. Ważna jest dramaturgia wyrażona odpowiednią gestykulacją i tonem głosu.)

I. Klęska
II. A jednak upadek!
III. Taki już nasz narodowy los!
IV. Wieczna niewola!
I. Nie poddamy się!
II. Polska będzie wolna!
III. Zwyciężymy!

Recytator (wychodzi na środek w trakcie wskazuje na godło Polski i biało czerwoną szarfę)

Białe z czerwonym - powiewaj nad nami
Znaku ojczysty, leć przed Polakami
"Miej czyste myśli" - biały kolor znaczy
"Nieś krew za wolność" - czerwony tłumaczy.

A. Gorecki: Jeszcze pieśń

Recytator (w tle melodia napisana do Roty cicho nucona przez chór)

Nie rzucim ziemi, skąd nasz ród ...
Nie damy pogrześć mowy!
Polski my naród, polski lud.
Królewski szczep Piastowy.
Nie damy, by nas zniemczył wróg.
Tak nam dopomóż Bóg!

Maria Konopnicka

Narrator (wychodzi na środek)

Nadszedł rok 1918. Jest 11 listopada. Zapamiętajmy wszyscy tę datę. Zakończyła się I wojna światowa. Państwa zaborcze stają się słabe. Polska to wykorzystuje.

Inscenizacja (dwaj chłopcy przebrani za kosynierów trzymają kosy, przepędzają zaborców. Rozrywają łańcuch krępujący dziewczynkę symbolizującą Polskę)

Recytator (wychodzi na środek, zwraca się do dziewczynki symbolizującej Polskę)

Polsko, nie jesteś ty już niewolnicą!
Łańcuch twych kajdan stał się tym łańcuchem.
Na którym z lochu, co był twą stolicą.
Lat sto, swym własnym dźwignęłaś się duchem.

fragment wiersza Leopolda Staffa

Chór (śpiewa pieśń My Pierwsza Brygada)

Recytator

Kto ty jesteś? Polak mały!
Jaki znak twój? Orzeł biały!
Gdzie ty mieszkasz? Między swemi.
W jakim kraju? W Polskiej ziemi!
Czym ta ziemia? Mą ojczyzną!
Czym zdobyta? Krwią i blizną!
Czy ją kochasz? Kocham szczerze!
A w co wierzysz? W Polskę wierzę!

Władysław Bełza

Propozycje konkursów przeprowadzonych przez uczniów (proponuję nagrodzić każdego uczestnika drobnym upominkiem)

I.
Uczeń: Zaproponuję Wam mini konkurs. Przypomnijmy ważniejsze fakty historyczne okresu 123 - letniej niewoli Polski.

Pytanie pierwsze: Co oznaczają daty: 1772, 1793, 1794, 1795, 1830, 1863, 11 listopada 1918?
Pytanie drugie: Wyjaśnij pojęcie zabory.
Pytanie trzecie: Jakie państwa uczestniczyły w zaborach?
Pytanie czwarte: Wyjaśnij pojęcie niepodległość.

II.
Uczeń: Zadaniem uczestników konkursu jest uporządkowanie w kolejności wydarzeń i umieszczenie ich na specjalnie wykonanym w tym celu kalendarzu.
- pierwszy rozbiór Polski
- drugi rozbiór Polski
- trzeci rozbiór Polski
- Powstanie Kościuszkowskie
- Powstanie Listopadowe
- Powstanie Styczniowe
- Wyzwolenie Polski

Narrator: dziękuje za uczestniczenie w konkursie, oraz wysłuchanie części artystycznej.

Wszyscy wychodzą na scenę, kłaniają się.

Uwagi do scenariusza:

Tekst narracji wykorzystany w inscenizacji zwraca uwagę jedynie na znaczące wydarzenia, które stały się dla naszej historii symbolem niewoli. Odzwierciedleniem ich są plansze z datami eksponowane w trakcie występu, oraz wystawa prac przygotowanych przez uczniów na lekcjach informatyki.

Kulminacyjnym punktem jest zerwanie łańcucha, który w symboliczny sposób ukazuje odzyskanie przez Polskę niepodległości. Przez cały czas trwania uroczystości słychać pieśni patriotyczne wykonywane przez chór pod kierunkiem nauczyciela muzyki. Duże znaczenie odgrywa dobór dzieci o dobrej dykcji, co może zapewnić właściwą ekspresję wypowiedzi.

Zaskakującym momentem, budzącym duże emocje wśród uczniów jest konkurs w końcowej fazie występu.

Opracowanie: Danuta Zgierska
nauczyciel historii


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014