Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Przygotowanie się leśnych zwierząt do zimy

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej dla dzieci 4-letnich.

Cele:
- Dziecko potrafi nazywać i wskazywać części ciała.
- Dziecko potrafi tworzyć rozbudowane schematy rysunku człowieka.
- Opisywać wygląd człowieka.
- Zastosować umowy stosowane w orientacji przestrzennej (lewa, prawa, przód, góra, dół, obok) w konkretnych sytuacjach.
- Dziecko potrafi współpracować w małych zespołach, uczestniczyć we wspólnych działaniach grupy.
- Dziecko potrafi odpowiadać na zadawane pytania, reagować na polecenia nauczycielki.
- Dziecko rozróżnia 4 podstawowe kolory: czerwony, niebieski, zielony, żółty.

Pomoce: kolorowe gumki do włosów, kreda, papier pakowy, kredki świecowe, szarfy, tamburyno, sylwetka wiewiórki.

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE:

- Rysunek postaci człowieka: kształtowanie zdolności korzystania z posiadanej już wiedzy o sobie i innych w trakcie wypowiadania się w rysunku;
- Wspomaganie dzieci w tworzeniu rozbudowanych schematów rysunku człowieka poprzez przypominanie im, co już wiedzą o schemacie własnego ciała(wymuszanie detali);
- Wspomaganie w przechodzeniu od bazgrot do głowonogów i dalej do bogatszych schematów postaci człowieka;
- Porozumiewanie się co do miejsca dziecka w przestrzeni i położenia przedmiotów, które się wokół niego znajdują;
- Kształtowanie świadomości własnego ciała(nazywanie części ciała), wyprowadzanie kierunków od osi ciała, stosowanie umów typu: lewa, prawa, przód, tył, góra, dół, za sobą, przed sobą, obok;
- Organizowanie aktywności ruchowej poprzez ćwiczenia i zabawy usprawniające orientację dziecka w przestrzeni np. ćwiczenia kształtujące postawę, ćwiczenia z elementami biegu i chodu w różnych kierunkach;
- Organizowanie aktywności ruchowej dzieci w zabawach i ćwiczeniach eksponujących inwencję twórczą dzieci- zabawa ruchowa w formie opowieści ruchowej i przy akompaniamencie dowolnego instrumentu;

PRZEBIEG:

1. Powitanie dzieci;

2. Wprowadzenie w tematykę zajęć- wspólne zaśpiewanie piosenki pt. "Tańczymy La Ba Da" (przypomnienie nazw części ciała);

3. Zabawa pt. "Sprytne skoki". Nauczycielka rysuje na podłodze kredą ludziki składające się z pięciu kresek oznaczających tułów, ręce i nogi oraz pięciu kółek oznaczających stopy, dłonie i głowę. Zadaniem dzieci jest przy pomocy stóp wskazać różne części ciała ludzkiego:
- czy możecie stanąć na głowie ludzika i przeskoczyć na jego szyję?
- czy możecie przejść z szyi na dłoń?
- czy możecie przeskoczyć (obie nóżki złączone) z dłoni na stopę po tej samej stronie?
- czy możecie przeskoczyć na drugą stronę?
- czy możecie z tej stopy iść bardzo powoli w górę nogi?
- skoczyć z brzucha na głowę?

Zrobiłyście to doskonale. Chciałabym zobaczyć, czy potraficie także coś innego. Stańcie tak żebyście mieli swojego ludzika z przodu, a teraz ze swojej lewej strony, za sobą, z prawej strony, z tyłu, z przodu. Doskonale. A teraz, kiedy wywołam jakąś część ciała pobiegnijcie do niej i na niej staniecie. Gdy klasnę w dłonie, wracacie i stajecie znów przed waszym ludzikiem.
Głowa! Tułów!...itd.

4. Rysowanie obrazu własnego ciała:
- dobieranie się parami;
- nauczycielka rozdaje jednemu dziecku w każdej parze szarfę;
- każda para otrzymuje papier pakowy, dziecko z szarfą kładzie się na papierze a drugie rysuje zarys jego ciała. Następnie wspólnie rysują szczegóły postaci- oczy, uszy, buzię, nos, palce u rąk i u nóg. Jeżeli dzieci wyrażają taką chęć, mogą również namalować swoje ubranie w takich kolorach, jakie im się podobają. Dzieci w każdej parze powinny się konsultować ze sobą na temat wykonywanego rysunku i kontrolować jego zgodność z rzeczywistością. Zmiana ról, czyli odrysowywanie dzieci bez szarf nastąpi w dalszej części dnia tak, żeby każde dziecko miało swój wizerunek.
5. Zaśpiewanie piosenki: "Tu paluszek".

Opowieść ruchowa w oparciu o piosenkę pt. "Wiewióreczka".
 

Rodzaj ćwiczenia Pozycja Treść opowiadania - ćwiczenia Uwagi
Ożywienie grupy, wprowadzenie radosnego nastroju Wysoka 1. Zabawa ruchowa przy piosence
"Kasztankowa gra". Dzieci ilustrują ruchem słowa piosenki.
Zabawa przy jednej zw. piosenki
ćw. szyi



zabawa orient. - porządkowa





ćw. ortofoniczne


ćw. nóg




ćw. przygotowujące do realizacji celu podskoki

czworaki



ćw. skłony w przód
wysoka


























średnia



niska





2. Dzieci poszły na wycieczkę do lasu. Ale tu pięknie - rozglądają się. Oddychają świeżym powietrzem - wdech nosem i wydech ustami.

3. Dzieci otrzymują szarfy w 4 kolorach: żółtym, czerwonym, niebieskim i zielonym. Nauczycielka dwa kolory wyznacza jako drzewa, miedzy, którymi biegają pozostałe dzieci. Na sygnał jedno dziecko chowa się za jedno "drzewo". Następnie role się zmieniają.

4. Świeci słońce, wieje lekki wiatr, kołysze gałązkami drzew - dzieci naśladują kołysanie i szum gałęzi.

5. Dzieci chodzą po lesie i szukają wiewiórki - chód z lekko uniesionymi kolanami.


6. Coś tam się rusza. Ach to wiewiórka po sosence mknie - dzieci podskakują na paluszkach, cieszą się, że zobaczyły wiewiórkę.

7. Wiewióreczko, wiewióreczko - wołają dzieci - zapraszamy cię do wspólnej zabawy - dzieci razem z wiewiórką chodzą na czworakach.

8. Każde dziecko usiądzie sobie pod drzewem na liściach, otrzepiemy zakurzone ubranko, siad płaski, skłony w przód.

9. Teraz się położymy pod drzewami i pofikamy nóżkami - zobaczcie jak wiewiórka się nam przygląda - zachęcenie do wykonania. Dzieci leżą na plecach i wymachują nogami, na sygnał odpoczywają.

10. Gdzie się schowała nasza wiewiórka? Pewnie już siedzi na drzewie. Dzieci leżą na brzuchu i spoglądają na konary drzew wypatrując wiewiórki. Leżenie przodem i unoszenie się na podpartych rękach.
2x -
zmiana












kilka skoków






2 - 3 razy
  wysoka 11. Zaprośmy wiewiórkę do zabawy i zaśpiewajmy jej piosenkę. Na słowa refrenu podskakują obunóż w miejscu.

12. Pożegnamy się już z wiewiórką. Musimy wracać do przedszkola - dzieci wymachują w kierunku wiewiórki.
I - II zw.
 

Opracowanie: Agnieszka Tomaszewska


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.08



Ilość głosów: 13

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014