Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Scenariusz lekcji wychowania fizycznego z elementami korektywy akcentującej wzmacnianie mięśni odpowiadających za dynamikę kręgosłupa- przeciwdziałanie skoliozie

I. Część wstępna
Zbiórka,
omówienie celów lekcji, motywacja dzieci. Nauczyciel podkreśla jak ważną rolę w życiu człowieka pełni kręgosłup i współdziałające z nim mięśnie.

Zabawa ożywiająca "Rybacy na jeziorze"
- miejsce zabawy określa prowadzący ( boisko prostokątne 30na 40 metrów) zabawę rozpoczynamy od "łowienia ryb" przez minimum "dwóch rybaków". Zwracamy uwagę dzieciom na uczciwość w zabawie - każde dotknięte dziecko staje się rybakiem

Ćwiczenia oswajające z ławeczkami
- dzieci wykonują ślizgi strumieniem na ławeczce. Ślizgi odbywają się za pomocą dywaników gimnastycznych. Dziecko leżąc na brzuchu przeciąga się na ławeczce i wykonuje poślizg pokonując całą długość ławeczki. Ćwiczenie pozwala na oswojenie się z ławeczką i jest ćwiczeniem wzmacniającym mięśnie grzbietu w odciążeniu kręgosłupa

II Część główna

Ćwiczenia nauczania przejścia równoważnego uzupełnione zostaną zabawami wzmacniającymi mięśnie odpowiadające za dynamikę kręgosłupa

1. Przejście równoważne po odwróconej ławeczce z asekuracją - dzieci dobierają się trójkami a następnie wykonują ćwiczenie ze wzajemną asekuracją - jedno dziecko ćwiczy, dwoje asekuruje je idąc obok ćwiczącego.
2. Zmiany ćwiczącego odbywają się na sygnał nauczyciela.
3. Zabawa kompensacyjno - korekcyjna- "Pływanie żabką"

Przybory: brak

Przebieg zabawy i jej organizacja:
dzieci leżą na brzuchu z dłońmi pod brodą, nogi wyprostowane i złączone. Na sygnał prowadzącego - Płyniemy żabką - dzieci unoszą ręce i głowę nad podłogę, wykonują rękoma ruchy, jak przy pływaniu żabką; energicznie wyciągają ręce jak najdalej przed siebie, następnie przenoszą wyprostowane ręce w bok i uginają ściągając je w "skrzydełka". Przez cały czas nogi leżą wyprostowane i złączone na podłodze. Jednocześnie ćwiczymy u dzieci oddech: wdech - nosem w czasie przenoszenia rąk w bok i ściągnięcia w "skrzydełka", wydech - nosem w czasie wyciągania rąk w przód. Zabawa odbywa się w czasie np. 1,5 minuty.

Prowadzący obserwuje poprawność wykonywanego zadania przez dzieci i wyróżnia te, które nie popełniają błędów: brak pełnego wyciągnięcia rąk w przód, oderwanie klatki piersiowej od podłogi, asymetryczna praca rąk, oparcie głowy i rąk o podłogę oraz wstrzymywanie oddechu w czasie trwania zabawy.

Oddziaływanie korekcyjne:

- odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego,
- elongacja kręgosłupa,
- wzmocnienie mięśni grzbietu odcinka piersiowego,
- wzmacnianie mięśni ściągających łopatki,
- wzmocnienie mięśni karku.

Przeciwskazania: brak

4. Przejście równoważne po odwróconej ławeczce z bierną asekuracją - dzieci starają się nie korzystać z pomocy asekurujących
5. zmiany ćwiczącego odbywają się na sygnał nauczyciela.
6. zabawa kompensacyjno korekcyjna- "Pływanie strzałką"

Przybory: brak
Przebieg zabawy i jej organizacja:
dzieci leżą na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Ręce wyciągnięte przed siebie. Na hasło prowadzącego - płyniemy strzałką dzieci unoszą ręce i głowę nad podłogę, a nogi wykonują nożyce pionowe nisko nad podłogą. Po 5-10 s prowadzący podaje hasło - Odpoczywamy- i dzieci wracają do pozycji wyjściowej. Prowadzący powinien zwracać uwagę na to aby dzieci nie wstrzymywały oddechu w czasie "płynięcia strzałką". Prowadzący kilkakrotnie podaje hasła i obserwuje poprawność wykonania przez dzieci zadania. Po zakończeniu zabawy wyróżnia te osoby, które nie popełniły błędów (lub miały ich najmniej): oderwanie klatki piersiowej od podłogi, wysokie unoszenie nóg, oparcie głowy i rąk o podłogę, wstrzymywanie oddechu w czasie trwania zabawy.

Oddziaływanie korekcyjne:

- odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego,
- wzmocnienie prostownika grzbietu,
- wzmacnianie pośladkowych,
- wzmocnienie mięśni kulszowo goleniowych.

Przeciwskazania: brak

7. Przejście równoważne po odwróconej ławeczce z bez asekuracji - dzieci zależnie od potrzeby korzystają z asekuracji. Szczególną uwagę zwracamy na grację ruchów tj rozpoczęcie i zakończenie ćwiczenia oraz prawidłową postawę podczas przejścia

8. zmiany ćwiczącego odbywają się na sygnał nauczyciela.

III. Część końcowa.

1. Zabawa kompensacyjno - korekcyjna o charakterze uspakajającym. "Popatrz przez obręcz"

Przybory: małe obręcze w liczbie równej uczestników
Przebieg zabawy i jej organizacja: dzieci leżą na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. W dłoniach trzymają pionowo obręcze. Na hasło prowadzącego- popatrz przez obręcz - dzieci unoszą ręce z obręczą nad podłogę blisko głowy i patrzą przez nie na prowadzącego. Na hasło- odpocznij- kładą kółka i ręce na podłodze. Prowadzący kilkakrotnie na zmianę podaje hasła, obserwując jednocześnie poprawność wykonania zadnia przez dzieci. Po zakończeniu zabawy wyróżnia te, które nie popełniły błędów lub popełniły ich najmniejszą ilość: oderwanie klatki piersiowej od podłogi, oparcie łokci o podłogę, skręty tułowia.

Oddziaływanie korekcyjne

- odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego,
- wzmocnienie mięśni grzbietu odcinka piersiowego,
- wzmacnianie mięśni ściągających łopatki,
- wzmocnienie mięśni karku.

Przeciwskazania: brak

2. Zbiórka,
wyróżnienie uczniów, którzy pracowali na lekcji najpilniej. Prezentacja przejścia równoważnego przez najlepiej ćwiczących.


Literatura:
1. M. Bondarowicz, S. Owczarek "Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej", WSiP, Warszawa 1996
2. A. Liedke, K. Wlaźlak "Kultura fizyczna w klasach I - III", WSiP, Warszawa 1983
3. R. Trześniewski "Gry i zabawy ruchowe", Sport i turystyka, Warszawa 1990
4. S. Strzyżewski "Proces wychowania w kulturze fizycznej", WSiP, Warszawa 1986
 

Opracowanie: Małgorzata Lewandowska


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014