Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Zestaw ćwiczeń przygotowujących uczniów kl. III do udziału w konkursie z gramatyki

KONSULTACJE DLA UCZNIÓW KL. III Z GRAMATYKI

1. Przepisz zdanie sylabami:
- W lesie dojrzały poziomki i czarne jagody.
- Zwierzątka krzątały się w swoich norkach i dziuplach.
- W gniazdach dorastały pisklęta różnych ptaków.

2. Ułóż 2 zdania z rozsypanki i napisz je:
- ma, go, mu, o, tu, sia, je, biad, I, ka, jej, po, won, ma, ga
- a, u, to, sta, przed, nął, bus, łą, szko, dzie, ja, na, wy, ci, dą, ciecz, kę
- wczo, by, bu, raj, ła, rza, wiatr, ga, mał, zła, łąź

3. Podziel tekst na zdania i napisz je:
- na przerwę uczniowie wyszli na dwór
po chwili rozległ się brzęk co się stało
chłopcy niechcący rzucili piłką w szybę
kto zapłaci za nią
- jaka to pora roku pada śnieg
wieje zimny wiatr ptaszki z trudem
znajdują pożywienie
- dzieci siedzą przy stole jedni rysują inni
czytają książki i gazety posłuchajcie
posłuchajcie co tu piszą czytaj Janku
kosmonauci wrócili na ziemię

4. Uporządkuj zdania i wyrazy w zdaniach:
- włożył palto Tomek czapkę i.
zimno jest.
płaszcz i włożyła Kasia chustkę.
do i Kasia idą Tomek do szkoły.
- zbierała Ola do kasztany koszyka.
tam kasztany zbierały.
dzieci parku poszły do.
trzy mała do schowka fartuszka Aneczka kasztany.
- uszyła i Ewa misia żyrafę.
mieli dla harcerze robić przedszkola zabawki.
uplótł z koszyk Krzyś zgrabny wikliny.
harcerzom nauczyciel zadanie wyznaczył ciekawe.

5. Podkreśl rzeczowniki raz, czasowniki dwa razy:
- usnął, chłopiec, grzyby, rosną, grzeją, ucieka, tam, daleko, szyje, stolarz, Hania,
- morze, rośnie, dwa, brzoza, dąb, kolej, jedzie, późno, stoi, kasztany, piszą, idzie,
- trawka, drzewko, pięknie, spóźnia się, tchórz, zerwał, spostrzegł, róża, Józio, sprząta, daje, śpiewa,

6. Podkreśl rzeczowniki w liczbie pojedynczej, a czasownik w liczbie mnogiej:
- grzyby, rosną, brzoza, stoi, rów, ołówki, piszemy, stół, niesie, krzyczą,
- tramwaj, okno, lecą, mówi, niosą, koszyk, wózki, harcerz, wożą, mówią, kosi, kot,
- ławki, skowronek, śpiewamy, poluje, róża, trawa, motyle, grają, gram, stoją, mówili, skakały, dziecko, krzesło, szafy, leci, książka, leżymy,

7. Uzupełnij zdania przymiotnikami stopniu wyższym i najwyższym:
- Zosia jest wyższa od Iwonki, ale..................... od Kasi. Która z nich jest
............................?
- Staś jest mniejszy, ale cięższy od Jasia. Jaś jest Stasia...............................,
ale.............................
- Strzyżyk to mały ptaszek. Wróbel jest od niego................................., ale
........................... od wrony. Który z tych ptaków jest..........................,
a który.................................?

8. Wypisz z rozsypanki:
trzy, orzeł, wolno, prędko, dwa, pięć dziesiąty, piękny, zając, ławka, różowy, śpi,
pięć, tulipan, jeden, mały, porządny, idzie, długo, żółta
przymiotniki -.............................................................
liczebniki -.................................................................

9. Utwórz z podanych wyrazów przymiotniki:
- złość -...............................
- długość -............................
- leń -..................................
- krzyk -...............................
- zdrów -..............................
- honor -..............................
- moc -................................

10. Napisz zdania stosując odpowiednie formy wyrazów w nawiasach:
Na podwórzu szkolnym było dużo (uczniowie).........................., (rodzice)
......................... i (sąsiedzi)..............................
Starsi przyglądali się (dzieci)............................. Dyrektor rozdawał
świadectwa (chłopcy).............................. i (dziewczynki).......................
Sąsiedzi zaopiekowali się (chłopiec)............................. i (dziewczynka)
.................................., których rodzice byli chorzy. Tomek wypuścił
trzy gołębie, a Olek kilka (baloniki)............................
Wszyscy przyglądali się (latające)............................ (ptaki).....................
i (baloniki).................................

11. Napisz wyrazy w nawiasach w odpowiedniej formie:
Nadejdzie zima i spadnie śnieg. Chłopcy (przygotować).................................
sanki, narty i łyżwy. Dziewczynki (uszyć)..................... ciepłe
rękawice. Dzieci nie (zapomnieć)............................... o ptaszkach i
zwierzętach. Codziennie (nasypać)......................... do karmników okruszyn
i ziaren, (zanieść)............................. (zwierzęta)..............................
w lesie siano. Dni (będzie)................ krótsze. Książki (stać się)..................
najlepszymi przyjaciółmi.

12. Zastosuj w zdaniach liczbę mnogą:
- Ciekawy chłopiec zajrzał do dębowej skrzyni. Pilna dyżurna starła ze skrzyni kurz.
- Mały chłopiec zwiedził ogród zoologiczny. Starsza koleżanka opowiadała mu o zwyczajach zwierząt. Młodszy uczeń słuchał uważnie opowiadania.
- Po dróżce dreptał kolczasty jeż. Mały piesek doskoczył do niego. Z ciekawością trącał go noskiem i łapką. Nagle zaskomlał i uciekł. Chłopiec przyglądał się z daleka, jak jeż się obronił.

13. Zmień zdania według wzoru:
Mama kupiła chleb. Mama nie kupiła chleba.
- Zosia wstała rano. Ubrała się. Zjadła kromkę chleba i wypiła mleko. Jest zdrowa.
Poszła do szkoły.
- Dzieci bawią się zgodnie. Chłopcy rozmawiają o samochodach. Dziewczynki śpiewają lalkom wesołą kołysankę. W pokoju słychać dziecięce głosy. Jest wesoło i miło.
- Mama sadzi kwiaty w ogródku. Ojciec kopie ziemniaki. Dziewczynka podlewa grządki. Chłopiec przycina trawę. Babcia przygląda się z okna. Dziś; zaplanowano prace w ogródku.

14. Ułóż zdania z rozsypanki, napisz je:
- sia, i do, szko, Zo, dzie, ły
- sia, ma, Zo, nie, ła, sie, ki, Książ
- sia, ma, Zo, wra, ła, z, tecz, ca, ką, do, mu, do
- ma, pod, Zo, ła, we, sia, ło, so, ska, wa, ku, śpie, je, i

15. Podkreśl samogłoski w wyrazach:
- domek, igła, telefon, ule, stoi, wieczór, mądry, ósemka, zęby, pięknie
- ile, Ilonka, gąska, idą, boimy, ręka, rękawki, Ela, pięść, dziupla, wróbelek
- pilnuję, szyje, późno, Iwona, Marysia, ucieczka, brązowy, dzieciaki, gąszcz

16. Wpisz wyrazy do tabelki:
kucharz, stoi, łóżko, wiewiórka, rośnie, skacze, róża, pracuje, kamień, brzoza, czyta, gotuje, uczeń, dzieci, skakanka, mama.

kto? co? co robi?
     
     
     
     
     
     

17. Utwórz zdanie wpisując odpowiednie wyrazy należące do części mowy:

- przymiotnik rzeczownik czasownik rzeczownik przymiotnik rzeczownik np.: Dobra siostra zacerowała bratu podarty sweterek.
- rzeczownik czasownik rzeczownik rzeczownik przymiotnik rzeczownik
np.: Zosia namalowała farbami domek starego krasnoludka.

18. Podkreśl czasowniki w czasie przeszłym:
- idą, śpiewa, czytała, szła, napisze, kupili, spałeś, jest, pojadą, malowały, będą, odrabiała, śpi, nadejdzie, grała, rysuje, polecimy, widzieliśmy, dostaliście.

19. Rozwiń zdania:
- Michałek przyniósł.
............................................................................
- Dzieci idą.
............................................................................
- Mama gotuje.
............................................................................

20. Wstaw brakujące wyrazy: w, ze, pod, do, w, z, przez, dla, na, po.

......... polu......... lasem stała mała chatka.
..... tej chatce mieszkał stary pszczelarz....... swym wnuczkiem Jankiem.
Janek codziennie chodził....... szkoły......... las.
....... drodze zbierał opadłe szyszki i żołędzie.
....... szkole dzieci robiły zapasy...... zwierząt....... zimę.

21. Jacek narysował obrazek, na którym był domek, drzewa, dróżka, góry, słońce, chmurki. Narysuj obrazek z tymi samymi przedmiotami i opisz go stosując niektóre wyrazy przedmiotami ramki:

do, od, po, pod, nad, przy, przez, za, w, o, bez, u, spod, z

22. Z wyrazów: naradzają się, omawiają, rysują, wycinają, radzą, sklejają, pokazują, sprzątają wybierz 3 czasowniki i ułóż do nich zdania tak, żeby czasownik był w liczbie pojedynczej.
...................................................................................................
...................................................................................................
...................................................................................................

23. Napisz podane zwroty w liczbie mnogiej:

jeden kot - ..........................................................................................................
jedna brzózka -...................................................................................
chłopiec poszedł -...............................................................................
24. Napisz po dwa zdania:

oznajmujące:

.................................................................................
................................................................................
..........................................................................................

pytające:
...........................................................................................................
...........................................................................................................

rozkazujące:
...........................................................................................................
...........................................................................................................

25. Zestaw w pary rzeczowniki i czasowniki:
kogut, chłopcy, samochód, statki, łódź, słońce, płyną, ćwiczą, pieje, jedzie, świeci, płynie

................................................,  ...................................................,
................................................,  ...............................................,
................................................,  ................................................

26. Dopisz wyrazy zdrobniałe:
szyba -.............................
trąba -.......................................
żaba -...............................
koza -.......................................
buda -..............................
broda -......................................

27. Dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwnym:
silny -..............................
duży -.......................................
pracowity -.........................
wąski -......................................
wesoły -............................
mądry -....................................
wysoki -............................
biedny -....................................

28. Loteryjka synonimiczna:
Dajemy uczniom kartkę z wypisanymi w słupku wyrazami oraz rozsypankę.
Uczniowie do podanych wyrazów dobierają inne bliskoznaczne.

kamienica, ulica, wieżowiec, szosa, podnośnik, budynek, jezdnia, autostrada,
dźwigarka, blok, barwa, żuraw, chata

dom -........................................................................
droga -.....................................................................
kolor -.....................................................................
dźwig -.....................................................................

29. Podane niżej zdanie napisz w czasie przeszłym i przyszłym:
Pada deszcz.
.............................................................................................

 

Opracowanie: mgr Beata Kowalczyk


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.67



Ilość głosów: 6

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014