Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Kim jest archeolog? - konspekt lekcji historii w kl. IV

TREŚCI PROGRAMOWE:
- Praca archeologa
- Archeologia jako nauka wspomagająca badania historyczne
- Źródła odkrywane podczas wykopalisk

CELE OGÓLNE:

- ukazanie archeologii jako nauki wspomagającej badania historyczne
- przedstawienie pracy archeologa
- ukazanie źródeł odkrywanych podczas wykopalisk archeologicznych

CELE OPERACYJNE (SZCZEGÓŁOWE) :

Po skończonych zajęciach uczeń potrafi:
- wyjaśnić i posługiwać się pojęciami: archeolog, wykopaliska
- opowiedzieć o pracy archeologa podczas wykopalisk w kilku zdaniach
- przedstawić przykłady źródeł materialnych odkrywanych podczas wykopalisk
- wyjaśnić powiązania między archeologią, a historią

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- zdjęcia z miejsc związanych z archeologią
- podręcznik i zeszyt ćwiczeń
- tekst zgaduj - zgaduli historycznej z odpowiedziami na kartonikach
- tekst z lukami dla każdego ucznia

METODY: pogadanka, praca pod kierunkiem

PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Wprowadzenie do nowego tematu na podstawie zgaduj - zgaduli historycznej ( uczniowie rozwiązują poszczególne zagadki, po rozwiązaniu wybrani uczniowie wychodzą na środek i trzymają kartoniki z rozwiązaniami, w których zaznaczone są na kolorowo niektóre litery - tworzą one hasło związane z tematem - "ARCHEOLOG"

Zagadki:

1) obrazy, biżuteria, monety to źródła..................
2) pismo składające się z obrazków to pismo...................
3) w nim zapisywano informacje krótko i zwięźle
4) wynaleźli papier
5) listy, dokumenty, pamiętniki to źródła...................
6) nauka o przeszłości to......................
7) z niej wykonywano tabliczki, na których pisano
8) w niej zapisywano informacje w sposób dokładny i szczegółowy
9) materiał piśmienny ze skór zwierzęcych


2. Podanie uczniom informacji, czego będzie dotyczyła lekcja.

3. Przygotowanie uczniów do wysłuchania wywiadu dotyczącego pracy archeologa - odczytanie z tablicy pytań, na które mają odpowiedzieć uczniowie po wysłuchaniu wywiadu:
- Kim jest archeolog i czym się zajmuje?
- Skąd wiadomo, gdzie trzeba kopać?
- Czy można odkryć coś przypadkowo?
- Co archeolodzy znajdują najczęściej?
- Co dzieje się ze znalezionymi przedmiotami?


4.Wysłuchanie wywiadu, a następnie jego omówienie na podstawie przygotowanych pytań.

5. Obejrzenie w podręczniku zdjęć przedstawiających archeologów przy pracy, ich omówienie.

6. Podanie nazwy nauki, która bada przeszłość na podstawie znalezisk - ARCHEOLOGIA

7. Omówienie na podstawie ilustracji przykładów źródeł historycznych odnajdywanych przez archeologów.

8. Wykonanie ćwiczeń związanych z tematem w zeszycie ćwiczeń:
- tekst z lukami
- podpisywanie zdjęć związanych z pracą archeologów

9. Zapis tematu lekcji w zeszycie i samodzielne uzupełnienie zdań przez każdego ucznia, następnie wklejenie karteczek ze zdaniami do zeszytu.

10.Zadanie pracy domowej - "Podpisz w zeszycie ćwiczeń źródła historyczne, które znajdują archeolodzy w czasie wykopalisk" .
 

Opracowanie: ++Krystyna Drzyzga++


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014