Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Zabawy integrujące zespół klasowy

WSTĘP

Termin integracja pochodzi od łacińskiego słowa -integer - cały, scalanie, zespalanie, tworzenie całości z części.

Określa się nim również procesy społeczne, które polegają na scalaniu społeczności ludzkich. Do scalania grupy uczniowskiej w szkole przyczyniają się zabawy integracyjne, pełniące funkcje zarówno wychowawcze i społeczne.

Zabawy integracyjne wymagają współpracy, zmniejszają dystans między poszczególnymi członkami grupy, uczą sympatii i zaufania do kolegów, pobudzają inwencję twórczą. Dzieci przełamują swoją nieśmiałość i zażenowanie oraz pokazują swoje dobre strony, poprzez co szybciej osiągają dojrzałość szkolną i zyskują cenne umiejętności obcowania z grupą.

Zadaniem nauczyciela prowadzącego zabawy integracyjne jest:
- zapewnienie dobrej, pogodnej atmosfery
- dobranie odpowiednich, dostosowanych do wieku treści zabaw
- ustalenie skutecznych sposobów porozumiewania się z grupą
- wybranie odpowiedniego momentu rozpoczęcia i zakończenia zabawy
- śledzenie przebiegu zabawy i skuteczna interwencja w przypadku uchybień względem ustalonych reguł
- krótkie podsumowanie zabawy

"Iskierka przyjaźni"
- dzieci stoją w kręgu trzymając się za ręce. Prowadzący mówi "Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech radosna powróci do mych rąk" i lekko ściska dłoń stojącego po prawej stronie dziecka. Dziecko przekazuje iskierkę dalej. Można połączyć z podawaniem swojego imienia przez dziecko przejmujące "iskierkę"

"Powitanie"
- każde dziecko otrzymuje przed zajęciami od prowadzącego kolorowy kartonik lub kwiatek z napisanym swoim imieniem. Przypinamy kartki do ubrań. W sali dzieci biorą się za ręce, prowadzący przedstawia się, wita dzieci, wprowadza do zajęć. Następnie wszyscy podnoszą ręce do góry i głośno wypowiadają swoje imię.
Chodzi o to, aby zgrać moment podniesienia rąk ze wspólnym wypowiedzeniem imion.

"Śpiewanie imion"
- dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę śpiewają swoje imię i wygrywając rytm na instrumencie perkusyjnym. Wszyscy śpiewają głośno imię i wyklaskują lub wytupują usłyszany rytm. Instrument zostaje przekazany następnemu dziecku i zabawa rozpoczyna się dalej.

"Powiedz swoje imię"
- uczestnicy stoją w kręgu, każdy po kolei wymienia różne formy swojego imienia i na zakończenie podaje tę, którą lubi najbardziej.

"Wyobraź sobie"
- uczestnicy dzielą kartkę na 4 równe części i w każdej z nich rysują siebie, wyobrażając sobie, że są zwierzęciem, kolorem, rośliną, porą roku

"Opowiem ci o swoim sukcesie"
- uczniowie zastanawiają się, w jakich dziedzinach życia odnieśli ostatnio sukcesy

"Słuchanie"
- uczniowie zamykają oczy, prowadzący prosi o wysłuchanie dźwięków dobiegających zza okna, z korytarza, zza drzwi sali, w klasie

"Lustro"
- uczniowie dobierają się parami i wykonują dowolne ruchy naśladując się wzajemnie, jak w lustrzanym odbiciu

"Łańcuch skojarzeń"
- prowadzący wymienia słowo, uczniowie podają słowo, które kojarzy im się ze słowem wypowiedzianym przez poprzednika

"Powitanie"
- uczestnicy siedzą w kręgu, prowadzący podaje kolejne hasła, a dzieci, których dotyczy wymagane kryterium wstają z krzeseł. Prowadzący rozpoczyna zdaniem:
Witam wszystkich, którzy... jedli na śniadanie jajka, mają na sobie coś czerwonego, lubią chodzić do szkoły, lubią wakacje, lubią lody...

"Gra z piłką"
- uczestnicy siedzą w kręgu, prowadzący podaje swoje imię i jakąś informację o sobie, następnie rzuca piłkę do wybranego dziecka. Ono robi to samo.

"Ślepe samochody"
- uczestnicy stoją jeden za drugim, zwróceni w tę samą stronę. Pierwsze dziecko-samochód- ma ręce wyciągnięte do przodu, zamyka oczy. Osoba z tyłu-kierowca- prowadzi samochód,
za kierownicę służą mu ramiona partnera. Potem zamiana ról.

"Złota rybka"
- każdy przedstawia trzy życzenia, o jakie poprosiłby złotą rybkę. Uczestnicy zastanawiają się wspólnie, w jaki sposób dana osoba mogłaby się przyczynić do ich spełnienia

"Wahadło"
- dzieci tworzą ciasny krąg, jedna osoba staje w środku koła, zamyka oczy, usztywnia ciało i upada na wyciągnięte dłonie kolegów. Ci podają sobie delikatnie bezwładną osobę, tak, aby nie upadła na ziemię.

"Ślepiec"
- dzieci dobierają się parami. Jedna osoba gra rolę niewidomego, druga jej przewodnika. Na hasło prowadzącego pary poruszają się powoli, potem zmiana ról.

"Niedokończone zdania"
- prowadzący rozpoczyna zdanie, a potem kolejne osoby kończą je:
- Gdybym mógł pojechać gdzie zechcę, wybrałbym...
- Chciałbym, żeby...
- Jest mi smutno, kiedy...
- Najważniejsza cecha przyjaciela to...
- Chce mi się śmiać, kiedy...

"Pasażerowie statku"
- uczestnicy wyobrażają sobie, że są pasażerami statku. Prowadzący wyjaśnia znaczenie komend:
na prawą burtę-wszyscy biegną na prawą stronę
na lewą burtę-biegną w lewą stronę
cała naprzód-bieg do przodu
na rufę-do tyłu
sztorm-łapią się za ręce
kapitańskie tango-tańczą w parach

"Chodzenie"
- dzieci chodzą swobodnie po Sali. Prowadzący co chwilę zmienia polecenia: chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni, smutni, radośni, zamyśleni, chodzimy z parasolem pod wiatr, w śnieżnych zaspach, po gorącym piasku

"Królestwo zwierząt"
- każdy wybiera i przedstawia zwierzę, do którego według siebie jest podobny. Grupa zgaduje zwierzę i zastanawia się, dlaczego ta osoba je wybrała.

"Powiedz mi coś miłego"
- dzieci dobierają się w pary. Starają się powiedzieć drugiej osobie jak najwięcej miłych słów na jej temat.

"Wszyscy którzy"
- prowadzący podaje hasło zaczynające się od słów: "wszyscy, którzy...mają zielone oczy,
... ciemne włosy,
... mają brata,
zmieniają się miejscami. Na hasło dzieci, których to dotyczy, wstają, szybko szukają dla siebie miejsca, jakie uwolniło inne dziecko. Zawsze jedna osoba zostaje na środku, ponieważ krzeseł jest o jedno mniej niż osób uczestniczących w zabawie. To dziecko wymyśla hasło, jeśli ma trudności, pomaga prowadzący.

" Czyja to rzecz? "
- jedno dziecko wychodzi, pozostałe kładą na środku kręgu po jednej rzeczy, która należy do każdego z uczestników. Dziecko, które wychodzi z Sali ma na zadanie odgadnąć, do kogo należy każda rzecz.

" Dziwne kroki "
- prowadzący podaje instrukcje sugerujące dzieciom różnego typu poruszanie się po sali.
Przykładowe instrukcje:
- chodzimy po sali tak jak chcemy
- chodzimy po sali trzymając się z tyłu za jedną nogę
- chodzimy po sali zbierając kasztany, które spadły
- chodzimy po sali zrywając jabłka z drzew
- chodzimy po sali niosąc filiżankę z herbatą

" Ćwiczenia oddechowe "
- dzieci siadają na podłodze, podajemy instrukcję mającą na celu naukę rozluźniania ciała. Prowadzący prosi dzieci, aby opuściły ręce wzdłuż barków, plecy wyprostowane, głowa prosto, a następnie podaje instrukcje do prostych ćwiczeń oddechowych:
" Siedzimy na polanie w lesie. Jest ciepła, słoneczna pogoda. Wieje lekki wiatr. Słyszymy, jak szumią drzewa dookoła nas. Bierzemy głęboki wdech nosem i czujemy zapach lasu. Wpuszczamy leśne powietrze do brzucha, który napełnia się nim, jak nadmuchana piłka. Zatrzymujemy powietrze licząc do czterech. Powoli wydychamy powietrze przez nos. Brzuch opróżnia się, wolno wypuszczamy powietrze i liczymy znów do czterech.
Zatrzymujemy powietrze licząc znów do czterech.
Ćwiczenie to można powtórzyć, jeżeli dzieci nie są znudzone.

"Imiona"
- siadamy w kręgu na krzesełkach lub podłodze. Prowadzący zaczyna zabawę z imionami mówiąc swoje imię, a każda następna osoba ma za zadanie powtórzyć imię poprzednika oraz dodać swoje. Osoba współprowadząca pomaga dzieciom powtórzyć prawidłowo wszystkie poprzednie imiona, stojąc za nimi lub obok nich. Podczas kolejnych zajęć ćwiczenie to możemy utrudnić zamykając oczy.

"Szpaler"
- dzieci tworzą szpaler, z twarzami zwróconymi do siebie, trzymają się za ręce, które podnoszą do góry. Po kolei każda osoba ma za zadanie przejść przez szpaler, tak, aby nie dotknąć ciała ani rąk kolegów tworzących szpaler. Musi przejść w pozycji wyprostowanej. Gdy kogoś dotknie, wraca i ponawia próbę.
Na zakończenie dzieci dzielą się wrażeniami- jak się czuli podczas zabawy.

"Masaż pleców"
- dzieci siadają w kręgu, jedno za drugim. Prowadzący siada w kręgu z jednym dzieckiem i demonstruje masaż pleców. Dzieci przez około 2 minuty masują barki i górną część pleców. Następnie odwracają się i to samo ćwiczenie wykonują w drugą stronę.

"Wspólny krzyk"
- dzieci pozostają dalej w kole. Na dany sygnał wszyscy zaczynają cichutko mruczeć. Prowadzący podnosi ton głosu mrucząc coraz głośniej i prosi, aby dzieci robiły to samo co on- na końcu wszyscy głośno krzyczą "hura"

"Podaję ci"
- dzieci siedzą w kręgu i bawimy się w pantomimiczne przekazywanie różnych rzeczy. Prowadzący podaje hasło, np.:
"...podajemy sobie kruchą filiżankę"
"...kłębuszek wełny"
"...plecak pełen kamieni"
"...talerz z gorącą zupą"
"...palącą się świecę"

"Piłka w kole"
- dzieci stojąc w kole rzucają do siebie piłkę wymieniając głośno własne imię oraz kolegi, do którego ją kieruje,
np. Ania do Doroty, Michał do Szymona

Literowy pociąg "
- za lokomotywą-osobą prowadzącą ustawiają się kolejno dzieci, których imiona zaczynają się na litery wymieniane w alfabetycznej kolejności. Każde dziecko" wsiadając "do pociągu głośno wymienia swoje imię zgodnie z kolejnością wywoływanych przez prowadzącego liter. Jeżeli wszystkie dzieci zajęły miejsca
w pociągu zabawa ruchowa w pociąg do piosenki" Jedzie pociąg "
Tekst konduktora zaczynającego zabawę:
Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka.
Konduktorze łaskawy, zawieź nas do Warszawy
Trudno, trudno to będzie, tyle dzieci jest wszędzie.
Niech tu wsiądzie grupa ta, która na" a "imię ma,
Która na" b "imię ma, itd.

" Kłębuszek "
- dzieci stoją w kręgu, prowadzący podaje kłębek wełny dziecku stojącemu obok i mówi swoje imię. Dziecko mówi swoje imię trzymając nić przekazuje kłębek koledze po prawej stronie. Na koniec zabawy wszyscy są w jednym kręgu połączeni nicią.

" Wesoły balon " - jedno dziecko wchodzi do środka koła i zaprasza kolegę, wołając go po imieniu. Tworząc drugie koło w środku dzieci wołają się po kolei imionami, dopóki wszyscy nie znajdą się w jednym kręgu.

" Ukłony "
- dzieci stoją w kole trzymając się za ręce. Wypowiadają tekst: " Wszystkim miłym.....(podać imię) nisko się kłaniamy,
do wspólnej zabawy... (podać imię) zapraszamy. Dzieci mające wywołane imię wchodzą do środka i przyjmują ukłony dzieci, następnie odwzajemniają powitanie dowolnym ruchem, okrzykiem
lub miną. Wszyscy powtarzają ten ruch, dzieci wracają do koła i wywoływane jest następne imię, po czym zabawa się powtarza.

"Witam was"
- dzieci stoją w dwóch kołach współśrodkowych, zwrócone twarzami do siebie.
Witam was, witam was,(dzieci klaszczą naprzemiennie w prawą
a następnie w lewą dłoń kolegi z naprzeciwka)
Na zabawę już czas
Jestem ja, jesteś ty(wskazują na siebie i kolegę)
Raz, dwa, trzy(uderzają oburącz w dłonie kolegi)
Przejście o jeden krok w prawo do następnego kolegi. Zabawa zaczyna się ponownie.

"Bądź wśród nas"
- integracyjne powitanie każdego uczestnika, śpiewane na melodię "Panie Janie"
witaj... (imię), witaj... (imię)-dzieci podają sobie ręce
jak się masz, jak się masz-poklepują się po plecach
wszyscy cię witamy- machanie dłonią
wszyscy cię kochamy- ręce na sercu
bądź wśród nas, bądź wśród nas-ukłon

"Spacer w parach"
- spacer parami przy muzyce, na ściszenie melodii reagujemy zmieniając jak najszybciej dziecko w parze, Nie wolno dwa razy spacerować z tym samym partnerem.

"Stonoga"
- dzieci ustawiają się jedno za drugim trzymając dłonie na ramionach kolegi. Poruszają się po Sali i śpiewają "idzie sobie stonoga, stonoga, aż się trzęsie podłoga, podłoga, bęc.
Sposób poruszania się i śpiewu dostosowany ma być do polecenia prowadzącego np. stonoga ma być wesoła, smutna, wojskowa, zmęczona, szczęśliwa...

" Ptaki w gniazdach "
- dzieci dobierają się trójkami, przysiadają trzymając się za ręce i robiąc gniazda. Pozostałe dzieci- ptaki latają po sali w takt muzyki. Na pauzę wracają do gniazd zgodnie z zasadą, że do jednego gniazda można wlecieć tylko raz. Dzieci tworzące gniazda nie wypuszczają żadnego ptaka ponownie do tego samego gniazda.

" Indianin "
- naśladowanie ruchem opowieści prowadzącego-
Indianin śpi(ręce pod policzkiem)
Indianin się budzi(przeciąganie)
Indianin się myje i gimnastykuje, czesz, ubiera
Indianin je śniadanie
Indianin wskakuje na konia, jedzie na polowanie
Indianin wraca do domu, wita się z wszystkimi członkami plemienia (powitalne uściski wszystkich dzieci po kolei)

" Źródło energii "
- dowolny ruch do muzyki, ściszenie melodii jest sygnałem, że trzeba naładować baterie, stojąc i dotykając się plecami z najbliższym kolegą. Następuje wówczas przepływ energii dzięki pobraniu ciepła od drugiej osoby.- za każdym razem innej.

" Przyjazny deszczyk "
- wszystkie dzieci kolejno odliczają do trzech zapamiętując swój numer. Po włączeniu muzyki następuje swobodny ruch po całej Sali, na przerwę w muzyce- dzieci z numerem podanym przez prowadzącego kucają, pozostałe numery wachlują kucającego kolegę i okazują mu sympatie. Jedną osobę kucającą może wachlować tylko dwoje uczestników, uczestników nie wachluje się tej samej osoby dwa razy. Każde dziecko powinno być zarówno wachlującym i wachlowanym.

'Wąż"
- wszystkie dzieci w ustawieniu jeden za drugim, bez dotykania się. Dziecko prowadzące węża jest głową, decydującą o sposobie poruszania się i o odgłosach wydawanych przez wszystkie człony węża. Po paru chwilach dokładnego naśladowania głowy przez uczestników zabawy następuje zmiana prowadzącego i zabawa znów zależy od inwencji nowej głowy.

"Drzewo i miś"
- zabawa w parach. Jedno dziecko jest drzewem, drugie misiem. Misie czochrają się o drzewo. Zmiana w parach.
Można wprowadzić opowieść:
Miś idzie na spacerek po lesie- omijanie drzew slalomem.
Zobaczył pszczółkę- odgania się
Wdrapuje się po pniu do dziupli
Łapie się gałązki- ramienia
Gałąź się łamie, miś spada

"Zabawa w słowa"
- uczestnicy siedzą w kole. Prowadzący mówi:
Pies pana Polikarpa pożarł... -każdy po kolei dodaje wyraz na literę "p". Wyrazy mogą się powtarzać

"Zapałkowe zagadki"
- uczestnicy siedzą parami odwróceni plecami do siebie. Jedna osoba z pary układa obraz z zapałek. Opisując ułożenie zapałek kieruje partnerem tak, aby ten nie widząc obrazka partnera ani jego samego ułożył ten sam obraz.
 

Opracowanie: Grażyna Cetnerowska


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014