Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Przypomnienie i utrwalenie zasad ortograficznych: pisownia "rz" i "ż"

Scenariusz lekcji

Czas: 2 godziny lekcyjne.
Cele:
- rozwijanie logicznego myślenia,
- zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań w zakresie rozwiązywania zadań ortograficznych,
- wdrażanie do samodzielnego działania i myślenia.

Cele operacyjne:

Uczeń:
- zna i stosuje reguły ortograficzne dotyczące pisowni "rz" i "ż,"
- doskonali nawyk poprawnego pisania według poznanych zasad,
- pracuje samodzielnie i w grupie,
- czyta ze zrozumieniem,
- myśli logicznie, formułuje wnioski,
- łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami.

Metody:
praktyczne działanie (ćwiczenia, tekst przewodni), praca z tekstem.

Formy:
praca w grupach, praca z całą klasą.

Przebieg lekcji: Jest to lekcja podsumowująca. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, każda grupa otrzymuje instrukcję. Należy ustalić czas pracy. Wyniki pracy grupy prezentują kolejno na tablicy lub, co bardzo skraca czas prezentacji, na arkuszach szarego papieru. Uczniowie zapisują wyniki pracy w grupach do zeszytów.

I
Grupa I
1. Dopiszcie wyrazy pokrewne, w których rz wymienia się na r.
morze -
tworzę
kompozytorzy -
starzec -
wzorzysty -
dworzanin -
uwierzyć -
rowerzysta -

2. Na podstawie wykonanego ćwiczenia ułóżcie wniosek dotyczący pisowni rz.
3. Dopiszcie kilka swoich przykładów.
4. Trzy przykłady uzasadniające wniosek zapiszcie na tablicy.

Grupa II
1.Przyjrzyjcie się podanym wyrazom:
księgarz
kucharz
kalendarz
kołnierz
rycerz
zegarmistrz
sztukmistrz
kątomierz
Sandomierz
2.Zapiszcie wniosek dotyczący pisowni rz (w zakończeniach wyrazów).
3. Dopiszcie kilka swoich przykładów
4. Odpowiednie przykłady uzasadniające wniosek zapiszcie na tablicy.

Grupa III
1.Przyjrzyjcie się podanym wyrazom.
brzuch -
przyroda -
brzoskwinia -
drzemać -
trzymać -
grzbiet -
krzew -
chrzan -
spojrzeć -
wrzawa -

2. Zapiszcie wniosek dotyczący pisowni rz (po spółgłoskach).
3. Dopiszcie kilka swoich przykładów
4.Odpowiednie przykłady uzasadniające wniosek zapiszcie na tablicy.

Grupa IV
1.Bardzo uważnie wysłuchajcie sprawozdania z pracy grupy III.
2.Dlaczego musimy zapamiętać pisownię wyrazów:
a. bukszpan, gżegżółka, kształt, pszczoła, wszystko, pszenica, Pszczyna?
b. odżywić, obżerać, odżyć, odżałować (czasowniki z przedrostkami od-, ob.-)?
c. skądże, róbże, mówże (wyrazy z partykułą -że)?
3. Do 2. b, c dopiszcie własne przykłady. Dlaczego nie można dopisać własnych przykładów do 2.a?
4. Uzupełnijcie wniosek Grupy III i wraz z uzasadniającymi go przykładami zapiszcie na tablicy.

Grupa V
1.Przypomnijcie sobie zasady pisowni rz.
2.Bardzo uważnie słuchajcie sprawozdań z pracy w grupach swoich kolegów.
3.Czy można uzasadnić pisownię wyrazów?
4. Zapiszcie wyrazy na tablicy, by wszyscy zapamiętali ich pisownię.

barbarzyńca, burzyć, jarzębina, jarzyny, korzeń, korzyść, kurz, Murzyn, narząd, narzekać, narzędzia, orzechy, porządek, porzeczka, rzadki, rządzić, rzecz, rzeczownik, rzeka, rzemień, rzemiosło, rzemyk, rześki, rzetelny, rzeźbić, rzodkiewka, rzucać, tchórz, towarzyski, twarz, uderzyć, urząd, warzywa, wierzba, wierzch, zarzut, zdarzenie, zmierzch, zarządzać, zorza, zwierzęta

II

Grupa I
1.Dopiszcie wyrazy pokrewne, w których ż wymienia się na g, dz, h, z, ż, ź, s.

odważny -
mosiężny -
drużyna -
mrożony -
zakażenie -
niżej -

2. Na podstawie wykonanego ćwiczenia ułóżcie wniosek dotyczący pisowni ż.
3. Dopiszcie kilka swoich przykładów.

4. 0dpowiednie przykłady uzasadniające wniosek zapiszcie na tablicy.

Grupa II
1. Przyjrzyjcie się podanym wyrazom:
report
gar
band
młodzi
kradzi
odzi
sprzed

2.Zapiszcie wniosek dotyczący pisowni ż (w zakończeniach wyrazów).
3. Dopiszcie kilka swoich przykładów.

4. Odpowiednie przykłady uzasadniające wniosek zapiszcie na tablicy.

Grupa III
1. Przyjrzyjcie się podanym wyrazom.
ejszy, małżeństwo, oskaenie, araacja, rewa, oraada

2. Zapiszcie wniosek dotyczący pisowni ż (po spółgłoskach).
3. Dopiszcie kilka swoich przykładów.

4. Odpowiednie przykłady uzasadniające wniosek zapiszcie na tablicy.

Grupa IV
1.Jakimi sylabami rozpoczynają się podane wyrazy?
żaba, życie, żuraw, żongler


2. Zapiszcie wniosek na podstawie podanych przykładów.
3.Podajcie kilka swoich przykładów.


4. Odpowiednie przykłady uzasadniające wniosek zapiszcie na tablicy..
5. Dlaczego musimy zapamiętać pisownię wyrazów:
rzadko, rzygać, rzucać, rzodkiewka

6. Uzupełnijcie wniosek..

Grupa V
1.Przypomnijcie sobie zasady pisowni rz.
2.Bardzo uważnie słuchajcie sprawozdań z pracy w grupach swoich kolegów.
3.Czy można uzasadnić pisownię wyrazów?
4. Zapiszcie wyrazy na tablicy, by wszyscy zapamiętali ich pisownię.

ciężki, dążenie, drożdże, duży, dyżur, inżynier, jeż, jeżyny, każdy, krzyżówka, księżyc, łóżko, mężczyzna, mnożenie, mżawka, nożyce, pasożyt, podróż, pożyczka, pożytek, spiżarnia, strażak, wieża, wzwyż, żaden, żarówka, żartować, żarzenie, żądać, żeglarz, żelazko, żeński, żwawo, życiorys, życzenie, żyrandol

Podsumowanie lekcji:
Nauczyciel dyktuje krótki tekst dyktanda.
Zadanie domowe: Uczniowie muszą sprawdzić, czy poprawnie zapisali tekst ze słuchu, poprawić błędy korzystając ze słownika ortograficznego i poznanych zasad; uzasadnić pisownię źle napisanych przez siebie ortogramów.

 

Opracowanie: Edyta Gula


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.25



Ilość głosów: 4

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014