Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Scenariusz inscenizacji ekologicznej: "Wiosna w lesie" z okazji dnia ziemi

Występują: 2 zające, wiewiórka, biedronka, pszczółka, żaba, motyl, 2 ptaki, pani Wiosna, drzewa, dzieci.

Rekwizyty:
stroje zwierząt, bębenek, kwiaty z bibuły na kijkach, śmieci w postaci papierów, plastikowych i szklanych butelek, kosze do segregacji odpadów z napisami "papier", "szkło", "plastik", plecaki i czapki.

W inscenizacji wykorzystano płytę CD z piosenkami: "Pojedziemy dziś do lasu", "Maszeruje wiosna" i "Rozśpiewany las", a także kasetę magnetofonową z odgłosami zwierząt leśnych.
Tłem jest dekoracja przedstawiająca las - drzewa, trawa, zwierzęta itp., z boku stoją kosze do segregacji śmieci.

(Dzieci w strojach zwierząt spacerują po lesie, słychać odgłosy lasu, wkoło porozrzucane różne śmieci, przed dekoracją stoją dzieci przebrane za drzewa)

Zając 1
uderza w bębenek i mówi:
Ogłaszam zebranie na leśnej polanie. Musimy ustalić co dalej mamy robić.

(Zwierzęta zbierają się i stają na wprost widowni)

Zając 2:
Zobaczcie jak wygląda nasz las. Ma przyjść do nas w odwiedziny pani Wiosna, ale nie możemy jej tutaj przyjąć.

Biedronka:
Tak, nie będzie ucieszona z tego co tu zobaczy.

Pszczoła:
A może już przyszła, tylko my jej nie widzimy przez ten nieporządek?

Motyl:
Masz rację, wszędzie brud i dzikie wysypiska śmieci.

Drzewa:
My mamy połamane gałęzie. Chorujemy, powoli usychamy. Czujemy się już nie potrzebne.

Ptaki:
Kochane drzewa, jeżeli uschniecie, gdzie będziemy budować gniazda, gdzie znajdziemy schronienie?

Drzewa:
Ziemia jest coraz bardziej zatruta, nie mamy już sił by walczyć.

Wiewiórka:
A ja nie nadążam już uciekać przed łobuzami, którzy rzucają we mnie szyszkami

Żaba:
Co robić? Co robić? Ja też boję się tu dalej mieszkać.

Biedronka:
Tu nie da się żyć, zginiemy marnie. Musimy się stąd wyprowadzić. Zróbmy głosowanie.

(W tej chwili nadchodzą parami dzieci z plecakami i śpiewają piosenkę "Na cztery i na sześć" , zatrzymują się z boku)

Zając 1:
O! Słyszycie, słyszycie znowu, znowu nadchodzą. Chowajmy się! (uciekają i chowają się)
(Dzieci rozglądają się po lesie)

Dziecko I:
Co tu tak cicho? Gdzie podziały się ptaki i inne zwierzęta.

Dziecko II:
Popatrzcie wokoło i nie dziwcie się, że tu nikogo oprócz nas nie ma. Co widzicie?

Dziecko III:
Co to ma wszystko znaczyć? Kto tu zrobił taki śmietnik? Kto połamał gałęzie?

Dziecko IV:
Jak tu mają żyć zwierzęta?

Dziecko V:
Czy naprawdę nie wiecie kto to mógł zrobić? Kto jest do tego zdolny?

Dziecko VI:
Smutno to mówić, ale to ludzie, a może i dzieci takie jak my.

Dziecko I:
To niemożliwe, to nie może być prawda.

Dziecko II:
Nie ma co tracić czasu, musimy to posprzątać i naprawić krzywdę jaką wyrządzili inni.

Dziecko III:
Ale czy zwierzęta tutaj wrócą?

Dziecko IV:
Zobaczymy.

Dziecko V:
Podzielimy się na grupy i posegregujemy odpady.

Dzieci razem:
Że co?

Dziecko V:
Jak to co? Odpady segreguje się po to, żeby je powtórnie przerobić, a następnie wykorzystać. Taki proces nazywa się recykling.

Dzieci razem:
A więc do pracy.

(zbierają śmieci i je segregują, później śpiewają piosenkę "Kocham świat")

(Zwierzęta obserwują dzieci)

Zając I:
Co ci ludzie znowu wymyślili?

Zając II:
Jak to nie słyszałeś bracie, chcą posprzątać i wreszcie będzie czysto.

Wiewiórka:
To nie będziemy się musieli wyprowadzać?

Motyl:
Ja im nie wierzę, najpierw przychodzą hałasują, rozrzucają to wszystko, a teraz to niby tacy dobrzy? Nie wierzmy im! To na pewno jakaś pułapka!

Biedronka:
A może oni też szukają pani Wiosny, już dawno powinna była przyjść.

Żaba:
Bardzo możliwe. Kum, kum.

(Dzieci otrzepują ręce)

Dziecko VI:
Długo to trwało, ale udało nam się w końcu posprzątać ten bałagan. Dziecko II: Jak teraz jest tu ładnie.

Dziecko IV:
Możemy zjeść drugie śniadanie.

Dziecko I:
Nadsłuchujmy teraz czy wracają zwierzęta.

(Dzieci odchodzą na bok i siadają)
(Zwierzęta)

Pszczoła:
Moi mili najlepiej polecę i zobaczę co zrobiły dzieci.
(okrąża dzieci i wraca)

Zwierzęta:
I co widziałaś?

Pszczoła:
To wprost niemożliwe, ale jest pięknie i czyściutko w naszym lesie. Wszystko pozbierane do worków. Dzieci zjadły śniadanie, ale papierki schowały do plecaków. Nie ma żadnego śmiecia. Róbcie co chcecie, ale ja się nigdzie nie wyprowadzam!

Zające:
Czy to możliwe?

Pozostałe zwierzęta:
Najlepiej zrobimy jak pójdziemy to osobiście sprawdzić.
(Idą wolno do dzieci, słychać odgłosy zwierząt)

Dziecko I:
Co to? Słyszycie? Wracają zwierzęta.

Dziecko II:
Ale ktoś jeszcze nadchodzi?

Dziecko III:
Kto nie widzę?

Dziecko IV:
To, to przecież Pani Wiosna we własnej osobie.

(Nadchodzi pani Wiosna z dużym kwiatem, spaceruje wśród dzieci i zwierząt. Wszyscy śpiewają piosenkę "Maszeruje wiosna" , na refrenie ustawiają się za Wiosną, maszerują i machają kwiatami)

Wiosna:
Kochane dzieci jestem bardzo szczęśliwa, że w końcu do was dotarłam. Widziałam jak musiałyście się napracować, żeby posprzątać to co pozostawili w lesie ludzie. Jestem z was dumna. Dzięki wam las znowu ożył. Możecie podziwiać jego piękno, posłuchać śpiewu ptaków i pooddychać czystym powietrzem. Nie zapomnijcie - las jest naszym wspólnym domem i za dobro odpłaca dobrem.

Wszyscy razem:
DROGIE DZIECI - SPRZĄTAJCIE ŚMIECI!

(Wszyscy śpiewają piosenkę "Rozśpiewany las" , idą za panią Wiosną i machają kwiatami, na pierwszym refrenie tworzą koło, kwiaty kładą koło siebie i klaszczą, a na drugim - machają rękami)

Podanie czasu rozkładu niektórych odpadów:

- chusteczka higieniczna - 3 m-ce
- bilet tramwajowy - 4 m-ce
- guma do żucia - 5 lat
- puszka metalowa - 100 lat
- butelka plastikowa - 500 lat
- butelka szklana - 1000 lat


Zaproszenie wszystkich do sprzątania terenu wokół szkoły.

TEKSTY PIOSENEK WYKORZYSTANYCH W INSCENIZACJI:

"Na cztery i na sześć"


Czasem biegnie przez podwórko,
czasem chowa się za chmurką,
czasem ma we włosach kwiat,
taka piosenka na kilka lat.

Ref.
Na cztery i na sześć,
na słońce i na deszcz.
Na cztery i na pięć,
więc śpiewaj gdy masz chęć.
Na cztery i na trzy,
na uśmiech i na łzy.
Na cztery i na dwa,
więc śpiewaj trala-la.

"Kocham świat"


1.Pojedziemy dziś do lasu
zaśpiewamy ptakom, drzewom,
że kochamy je nad życie,
nie zabraknie im niczego!

Ref.
Bo choć mało mamy lat,
kochamy tak bardzo świat
i jeśli ma pięknie być,
to musimy o to dbać,
to musimy o to dbać,
to musimy dobrzy być!

2. Posprzątamy dookoła,
pozbieramy wszystkie śmieci,
posadzimy więcej drzewek,
niech im słońce jasno świeci.
Ref. Bo choć mało mamy lat...

"Maszeruje Wiosna"


1. Tam daleko, gdzie wysoka sosna,
maszeruje drogą mała Wiosna.
Ma spódniczkę mini,
sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref.
Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi, zielenieje sad.

2. Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę.
Chętnie żuje gumę i robi balony,
a z nich każdy jest zielony.
Ref. Maszeruje Wiosna...

3. Wiosno, Wiosno nie zapomnij o nas,
każda trawka chce już być zielona.
Gdybyś zapomniała inną drogą poszła,
zima by została mroźna.
Ref. Maszeruje Wiosna...

"Rozśpiewany las"


Tam nad lasem zieleni się śpiew.
To piosenki paproci i drzew.
Świerki mają piosenki cieniste.
Wierzby - drżące jak wierzbowy listek.
Brzozy - srebrne jak kora brzozowa.
Dęby - szumne jak trawy w dąbrowach.
Paproć nuci pierzastą piosenkę
i mech mruczy kołysanki miękkie.

A najgłośniej, najradośniej
śpiewa sosna sośnie,
sosna sośnie, sosna sośnie,
od polany do polany
i dlatego las jest taki rozśpiewany. (bis)

W swojej klasie realizuję projekt edukacji ekologicznej pt. "Mały Ekolog", Jestem też opiekunem Koła Ekologicznego dla klas I-III w Szkole Podstawowej nr 10 w Lubinie.

Pomysł na inscenizację ekologiczną zrodził się z okazji zbliżającego się Dnia Ziemi. Chciałam dzieciom przybliżyć sprawy ekologii tej najbliższej. Postanowiłam ułożyć scenariusz takiego przedstawienia.

Inscenizację przygotowałam z dziećmi z klasy II d i uczestnikami Koła Ekologicznego. Stroje i dekoracje przygotowaliśmy wspólnie z rodzicami.

Inscenizacja została zaprezentowana 22 kwietnia 2005 r uczniom nauczania zintegrowanego i dzieciom z Przedszkola Miejskiego nr 14 w Lubinie. Po jej obejrzeniu wszyscy udali się, aby uporządkować teren wokół szkoły i pobliskie place zabaw.

Przedstawienie w ciekawy i przystępny sposób ukazało skutki codziennego postępowania wielu z nas. Towarzyszyły temu piękne stroje, dekoracja i melodyjne piosenki.
Dzieci chętnie poszły sprzątać.

 

Opracowanie: Beata Lidke
Szkoła Podstawowa nr 10 w Lubinie


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014