Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu: Wszechocean, charakterystyka stref życia w morzu

KONSPEKT LEKCJI DO KLASY 6

Dział programu: Wszechocean, charakterystyka stref życia w morzu.

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń
- wie jak podzielić wody występujące na Ziemi.
- zna strefy życia w morzu, oraz elementy budowy dna oceanicznego.
- wie, jakie organizmy żyją w poszczególnych strefach
- wie jakie cechy umożliwiają rybom życie w wodzie.
- wymienia oceany i kontynenty od największego do najmniejszego.
- wie co to jest rafa koralowa, potrafi wskazać największa rafę na świecie.
- wie jak zastosować zdobytą wiedzę w życiu codziennym.

Umiejętności:
Uczeń:
- pokazuje na mapie oraz globusie kontynenty i oceany.
- posługuje się różnymi źródłami informacji przyrodniczej.
- zaznacza na schemacie elementy budowy dna oceanicznego
- zaznacza na schemacie organizmy żyjące w poszczególnych strefach
- stosuje elementy zdobytej wiedzy w praktyce.
- potrafi wskazać największa rafę koralową na mapie świata

Postawy:
Uczeń:
- pracuje z zaangażowaniem na lekcji.
- dostrzega znaczenie wiadomości przyrodniczych w życiu codziennym.

Metody pracy:
Praca z mapą, globusem i podręcznikiem, burza mózgów, praca w grupach.

Formy pracy:
Indywidualna, grupowa.

Środki dydaktyczne:
Globusy, mapa świata, atlasy, podręcznik, ksero mapy świata dla każdej grupy, karty pracy dla grup, arkusze papieru ze schematem dna oceanicznego, hasła do wklejania.

Przebieg lekcji:

1. Faza wstępna

sprawy organizacyjno porządkowe.
wprowadzenie do tematu objaśnianie zadań w miarę realizacji.

2. Faza realizacji
Uczniowie:
- Spośród wymienionych zbiorników wodnych wypisują zbiorniki słone
- Na schemacie naklejają nazwy elementów dna oceanicznego, oraz organizmy żyjące w poszczególnych strefach
- Metodą burzy mózgów wypisują cechy ryb umożliwiające tym zwierzętom życie w wodzie.
- Zaznaczają na mapie świata położenia wielkiej rafy koralowej, oraz uzupełniają zadanie.
- Zaznaczają na mapie najwyższy szczyt świata i najgłębszy rów oceaniczny - obliczają różnicę wysokości
- Uczniowie opisują długość i wysokość fali.
- Opisują cechy chełbi i koralowców
- Porządkują kontynenty i oceany pod względem wielkości, wskazują na schemacie.

3. Faza podsumowująca.
- ocena pracy uczniów - ustna (po sprawdzeniu prac - pisemna)
- podanie pracy domowej - przygotowanie do pisemnego sprawdzianu wiadomości.

Karty pracy dla grupy

Środowisko wodne jest zróżnicowane i bardzo trudne do zbadania. Żyją tam różnorodne organizmy. Zosia i Marcin, zafascynowani żyjącymi w tym środowisku zwierzętami oglądają atlasy przyrodnicze, podręczniki i przygotowują się do sprawdzianu z działu

Wszechocean, charakterystyka stref życia w morzu.

INFORMACJE DLA GRUP

1. Czytajcie uważnie polecenia do zadań, dokładnie i czytelnie zapisujcie swoje rozwiązania i odpowiedzi.
2. Do innych zadań wpisz odpowiedzi lub rozwiązania w wyznaczonym miejscu.
3. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie drużyna otrzymuje 1 punkt
4. Pracujcie spokojnie i uważnie w trakcie pracy możecie korzystać z atlasów, podręczników, globusów, powinniście się konsultować w obrębie swojej grupy.
5. Po rozwiązaniu każdego zadania wybrana przez nauczyciela grupa czyta odpowiedź, pozostałe grupy sprawdzają swoje odpowiedzi, i nanoszą poprawki - wszystkie prace będą ocenione na następną lekcję.

POWODZENIA!

1. Morze, ocean, jezioro, staw, rzeka, potok i strumyk to zbiorniki wodne. Wśród nich są zbiorniki wód słonych. Które to?- zastanawiają się dzieci.
Podpowiedz im, wpisując właściwą informację.

..................................................................................................

2. Na dołączonym schemacie dna oceanicznego wklej elementy jego budowy i nazwy organizmów żyjących w poszczególnych strefach.

3. Zosia i Marcin zastanawiają się, dlaczego ryby są mieszkańcami wód i tak świetnie czują się w tym środowisku. Podajcie pięć cech przystosowujących te zwierzęta do życia w wodzie i wyjaśnij znaczenie każdego przystosowania.
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
.................................................................................................

4. Zosia ma w Australii wujka, od którego otrzymała pocztówkę ze zdjęciem rafy koralowej. Wielka rafa koralowa ciągnie się wzdłuż północno-wschodnich wybrzeży Australii, jest zbudowana:
-ze skał pochodzenia wulkanicznego
-z wapiennych szkieletów zwierząt
Zaznacz na zielono rafę na mapie konturowej świata.

5. Na mapie fizycznej świata Zosia znalazła następujące informacje:
Największa głębia oceaniczna - Rów Mariański -11 022 m
Najwyższa góra na Ziemi - Mount Everest - 8848 m n.p.m. Zaznacz te obiekty na mapie konturowej świata.
Wykorzystaj te dane i oblicz różnicę między dnem Rowu Mariańskiego a szczytem Mount Everest.
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
................................................................................................

6. Marcin lubi sport. Dzisiaj pada deszcz, więc nie poszedł na ryby, ale z przyjemnością ogląda transmisję z zawodów surfingowych, które odbywają się u wybrzeży Australii
a). dzięki jakim zdobyczom techniki ma tą możliwość.
..................................................................................................
................................................................................................

b). Marcin podziwia sposób, w jaki zawodnicy radzą sobie z wysokimi falami. Zaznacz na schematycznym rysunku długość i wysokość fali.











7. Zosia ogląda atlas przedstawiający organizmy żyjące przy brzegu morza. Próbuje do podanych nazw zwierząt dobrać prawdziwe określenia. Pomóż jej w tym wpisując liczby przy właściwych nazwach.
Chełbia- .......................................................................................
Koralowce- ...................................................................................
1. Występuje w postaci polipa i meduzy
2. Ciało w 95% składa się z wody
3. Należy do nich ukwiał
4. Mają komórki parzydełkowe
5. Żyją najczęściej w dużych koloniach
6. Mogą tworzyć rafy
7. Tworzą szkielet wapienny zewnętrzny lub wewnętrzny


8. Korzystając z diagramu odpowiedz na pytania:
POWIERZCHNIA LĄDÓW

a). Największym kontynentem jest ....................................................
b). Afryka jest większa od Europy o ...................................................
c). Które kontynenty są mniejsze od Ameryki Północnej?.........................
......................................................................................
d). Oblicz ile procent powierzchni lądów zajmuje Eurazja ........................
......................................................................................
......................................................................................

OCENA GRUPY
 

SKŁAD GRUPY OCENA GRUPY SAMOOCENA OCENA NAUCZYCIELA
1.Lider      
2.Sprawozdawca      
3.      
4.      
5.      
6.      
7.      
8.      


STREFA PRZYBRZEZNA

SZELF

RÓW OCEANICZNY

GRZBIET OCEANICZNY

WYSPA

STREFA OTWARTEJTONI WODNEJ

STREFA DENNA

CHEŁBIA MODRA

KORALOWCE

KONIK MORSKI

DELFIN

WIELORYB

KREWETKA

KRAB

OSTRYGA

HOMAR
 

Opracowanie: Beata Król
Ewa Gołąb
Beata Wolak


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.56



Ilość głosów: 50

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014