Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Rola zabawy w życiu dziecka

"Przyjrzyjcie się, jak bawi się wasze dziecko - a dowiecie się, jak będzie uczyć się i pracować, gdy dorośnie".

O zabawie i jej znaczeniu dla rozwoju dziecka napisano już bardzo dużo w każdym podręczniku psychologii, pedagogiki, dydaktyki. Teoretycznie wszyscy przypisują wysoką rangę zabawie w życiu dziecka, zwłaszcza dziecka w wieku przedszkolnym. Często w praktyce spotykamy się z niedocenianiem tej formy dziecięcej działalności.

Niekiedy dzieci zapytane przez dorosłych "Co dzisiaj robiliście w przedszkolu?", zdarza się słyszeć odpowiedzi: "mieliśmy zajęcia, a potem nic tylko bawiliśmy się".

Postronnego obserwatora w sali dzieci najmłodszych 3-4-letnich, często uderza panujący tu ruch, a nawet na pierwszy rzut oka chaos. Zabawa jest krótkotrwała o charakterze manipulacyjnym. Zabawki czy przedmiot, które wpadają dziecku pod rękę stają się bodźcem do rozpoczęcia zupełnie przypadkowego działania. Dziecko poprzez rzucanie, stukanie, rozkładanie różnych zabawek, ćwiczy umiejętność operowania nimi coraz częściej zgodnie z ich przeznaczeniem.

Zabawy manipulacyjne przekształcają się w zabawy na określony temat, w zabawy konstrukcyjne i ruchowe. Zabawa stwarza możliwość, tak ważną w życiu małego dziecka, -poznania świata społecznego, zrozumienia różnych ról społecznych, otaczających je ludzi, a także swojej roli w życiu.

Dzieci 5-6-letnie rzadko bawią się indywidualnie, przeważnie łączą się 2-3-osobowe lub większe grupki. Bawią się w przedszkole, szkołę, dom, w sklep, przychodnię lekarską, pokaz mody -nie ograniczają się już tylko do powtarzania znanych im w życia codziennego czynności, lecz przyjmują na siebie określone role, naśladują sposób bycia obserwowanych osób. Aby skomplikowane zabawy udały się, dzieci muszą już osiągnąć pewien stopień.

Umiejętność współdziałania, przestrzegania ustalonych reguł, podporządkowania się, a także prowadzenia tych zabaw. Muszą umieć uzgodnić ogólny plan działania, dobrać odpowiednie zabawki, zorganizować warunki zapewniające osiąganie wysuniętych celów.

Zabawa pełni więc nie tylko funkcję kształcącą, lecz bardzo ważną funkcję społeczną. Treść do swych zabaw dzieci czerpią z najbliższego otoczenia, jak również ze słyszanych opowiadań, bajek, filmów, oglądanych widowisk teatralnych. Różne sytuacje zabawowe pobudzają dziecko do mówienia i myślenia.

Wiele zabaw zachęca dziecko do używania różnego rodzaju pojedynczych głosek lub ich zestawów np. hau-hau, miau-miau, co staje się swoistym ćwiczeniem narządów mowy, sprzyja rozwojowi analizy i syntezy słuchowej, a także wrażliwości na dźwięki.

Jeżeli porównamy zabawy dzieci młodszych i tych, które kończą już przedszkole -widzimy jak ogromny skok dokonał się w ich rozwoju. Uczestniczenie dzieci w zabawie przyczynia się do zaspokojenia różnych pragnień, wyładowania napięć, kompleksów. Ma to wielkie znaczenie dla dobrego samopoczucia dziecka i zachowania jego równowagi psychicznej. Tak więc zabawy: manipulacyjno-konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, ruchowe wyrabiają u dzieci zdolności manualne, wytrwałość w dążeniu do rezultatu, konsekwencje w działaniu, ambicje wobec kolegów, dociekliwość, zaufanie, szacunek do pracy swojej i innych. Każde dobre przedszkole jest dla dzieci szkoła współżycia. Pobyt dziecka w przedszkolu - obfituje w społeczne doświadczenia.

Podsumowując - zabawa stwarza warunki społecznego działania, wyrabia szacunek dla umów, przepisów i norm postępowania, rozwija dziecko pod względem zdrowotnym, wyrabia szereg ruchowych sprawności, daje możliwość przeżyć estetycznych, radości i humoru, a więc rozwija dziecko wszechstronnie i jest czynnikiem jego dalszego rozwoju.

Na zakończenie rozważań o roli zabawy w życiu dziecka zapraszam wszystkich: nauczycieli, rodziców, babcie, dziadków do wspólnych zabaw z najmłodszymi pociechami w ciągu całego roku. Udział w niej będzie przyjemnością i mimowolna nauką.

Przykłady zabaw:
1. "Mało nas do pieczenia chleba -jeszcze nam, jeszcze nam Ciebie tu potrzeba".

2. "Sroczka".
Sroczka kaszkę warzyła,
Dzieci swoje karmiła:
Temu dała na łyżeczce,
Temu dała na miseczce,
Temu dała na spodeczku,
Temu dała w garnuszeczku,
A dlatego -nic nie dała,
Więc frrr -poleciała,
I tu się schowała... (pod paszką dziecka).

3. "Co zobaczyłeś?"
Dorosły gromadzi na podłodze różne charakterystyczne przedmioty. Dziecko przez chwilę stara się je zapamiętać, odwraca się tyłem i ma za zadanie jak najwięcej ich wymienić.

4. "Paluszkowa rodzina".
Ten pierwszy to nasz dziadziuś,
A obok -babunia,
Największy to tatuś,
A przy nim mamunia,
A to jest dziecinka mała,
Tralalalala lalalala...
Tralalalala lalalala...

5. "Gra w kolory".
Uczestnicy zabawy ustawiają się w kole. Zabawa polega na rzucaniu do siebie piłki, ale rzucający w trakcie podawania piłki wymienia jeden z kolorów. Chwytający musi złapać piłkę na wszystkie kolory, ale nie może złapać na hasło "czarny". Każdy błąd oznacza fanta. Wygrywa osoba, która ma najmniej fantów.

Opracowanie: mgr Danuta Staroń
Nauczyciel w Publicznym Przedszkolu Samorządowym w Łękińsku
 


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014