Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Tematy godzin wychowawczych dla klas 6 szkoły podstawowej z zakresu wybranych zagadnień poszerzających wiedzę o Unii Europejskiej

1. Rada Europy wczoraj i dziś.
Propozycje przeprowadzenia lekcji:
- wymyślenie powodów, dla którego mogłaby istnieć Rada Europy (uczniowie podzieleni na grupy opracowują swoje projekty, plany),
- co symbolizuje flaga europejska (dwanaście złotych gwiazd na błękitnym tle),
- wykonanie wspólnie mapy Europy z pokolorowaniem różnych jej członków na różne kolory - w zależności od daty przynależności,
- od Churchila do Gorbaczowa i dalej...

Dodatkowe informacje:
http://www.coe.fr

2. Historia naszego kontynentu.
Propozycje przeprowadzenia lekcji:
- euro-matematyka - ile państw, ilu mieszkańców... "mieści się" w UE?
- cztery strony Europy - po schowaniu wszelkich map i wykresów uczniowie podzieleni na cztery grupy własnoręcznie malują cztery strony - kierunki geograficzne Europy - wschód, zachód, północ i południe - określając jakie państwa gdzie się znajdują,
- narodziny i upadki imperiów: Aleksander Wielki, Imperium Rzymskie, Bizancjum, Imperium Ottomańskie - wybranie jednego z imperium i jego omówienie,
- ważne wydarzenia, ważne postacie...

3. Ochrona i rozumienie praw człowieka.
Propozycje przeprowadzenia lekcji:
- co to są prawa człowieka?
- sprzeczne prawa - uczniowie podzieleni w pary zastanawiają się nad scenami z życia codziennego, w których występuje sprzeczność ich praw i praw innych - np. chcemy iść spać, a sąsiad urządza huczna imprezę,
- Karta Praw Człowieka dla naszej klasy (szkoły) - opracowanie norm i zasad panujących w danym środowisku.

Dodatkowe informacje:
http://www.dhdirhr.coe.fr

4. Mówimy i rozumiemy w języku obcym.
Propozycje przeprowadzenia lekcji:
- jakich języków używa się w UE? Skąd one pochodzą?,
- nauka języków w szkole - jakie możliwości daje nam szkoła, jakie sa oczekiwania uczniów?
- ochrona i rozwój języków mniejszości lub języków regionalnych,
- nawiązanie kontaktów ze szkołami z UE.

Dodatkowe informacje:
http://culture.coe.fr/ecml

5. Społeczeństwo wielokulturowe.
Propozycje przeprowadzenia lekcji:
- skąd pochodzimy? wykonanie drzew genealogicznych i omówienie na lekcji swych korzeni,
- w jakim stopniu wasz region jest wielokulturowy?
- działania zwalczające rasizm i nietolerancję,
- konwencja Ramowa o Ochronie Mniejszości Narodowych,

Dodatkowe informacje:
http://www.ecri.coe.fr

6. Kultura, culture, kultur.
Propozycje przeprowadzenia lekcji:
- moja kultura, twoja kultura, nasza kultura; wytłumaczenie pojęcia abstrakcyjnego jakim jest "kultura",
- uczniowie w formie góry lodowej przedstawiają interpretacje tego, co tworzy ich kulturę; następnie porównują tak utworzone góry lodowe szukając punktów wspólnych i różnic,
- odnalezienie ważnych miejsc i tradycji w okolicy, gdzie znajduje się szkoła - odnajdujemy te miejsca, które mają związek z innymi państwami europejskimi.

Dodatkowe informacje:
http://culture.coe.fr
http://culture.coe.fr/Eurimages

7. Europa i świat.
Propozycje przeprowadzenia lekcji:
- prześledzenie z uczniami historii europejskiego kolonializmu; jak duża część powierzchni Ziemi była kiedyś kontrolowana przez kraje europejskie?
- kto ma rodzinę lub przyjaciół mieszkających za granicą?
- idąc do sklepu robimy listę produktów sprowadzonych z innych krajów,
- jak można zrozumieć ideę "obywatel świata"?

Dodatkowe informacje:
http://www.nscentre.org

8. Działania na rzecz środowiska.
Propozycje przeprowadzenia lekcji:
- jakie gatunki zwierząt wymarły? Dlaczego?
- w jaki sposób działalność człowieka zagraża niektórym gatunkom roślin i zwierząt?
- sporządzenie listy zagrożonych gatunków w Europie i w naszym kraju,
- dlaczego państwa - sygnatariusze Konwencji Berneńskiej chcą chronić dziką przyrodę?
- sporządzenie listy pięciu gatunków mających znaczenie:
a) lecznicze,
b) gospodarcze,
c) estetyczne,
d) ekologiczne
e) kulturowe.
- odnalezienie najbliższego rezerwatu przyrody o zorganizowanie wycieczki,
- odnalezienie najbliżej położonej strefy, która otrzymała Europejski Dyplom Rady Europy za ochronę środowiska naturalnego,
- sporządzenie listy zwykłych czynności, które wykonywane codziennie, przyczyniłyby się do ochrony środowiska:
a) w szkole,
b) w domu,
c) na wakacjach.

Dodatkowe informacje:
http://www.coe.fr

9. Rola młodzieży.
Propozycje przeprowadzenia lekcji:
- co to znaczy być młodym?
- jakie są prawa i obowiązki obywatela?
- analizowanie Europejskiej Karty Uczestnictwa Młodych w Życiu Miasta lub Regionu, opublikowaną przez Kongres Władz Lokalnych i Regionalnych,
- lokalne organizacje młodzieżowe - jakie rodzaje organizacji istnieją?, kim są ich członkowie? Czy mają powiązania z organizacjami krajowymi i/lub międzynarodowymi? Czy któreś z nich współpracują z Radą Europy?
- w jakim stopniu uważasz się za Europejczyka? Gdzie chciałbyś pojechać, i dlaczego?
- jakie możliwości mają osoby pragnące studiować lub pracować w innym państwie europejskim.

Dodatkowe informacje:
http://www.coe.fr/youth
http://www.coe.fr/cplre

10. Zdrowie, medycyna i narkotyki.
Propozycje przeprowadzenia lekcji:
- jakie lekarstwa zażywają uczniowie i dlaczego?
- udanie się do apteki i zapytanie o nazwy tych leków w innych krajach; kiedy tak informacja może być użyteczna?
- kiedy narkotyk jest legalny? Kto decyduje o tym, co jest legalne, a co nie? Jaka jest opinia uczniów o tzw. "łagodnych narkotykach"?
- co zrobiona w naszym kraju dla uświadomienia młodzieży o niebezpieczeństwach związanych z zażywaniem narkotyków?
- doping w sporcie; kiedy według uczniów jest usprawiedliwione stosowanie dopingu w sporcie? Jak zwalcza się doping w naszym kraju?
- zatrzymajcie klonowanie - zastanowienie się nad ewentualnymi skutkami klonowania istot ludzkich,
- krew; jakie grupy krwi mają wasi uczniowie? Co musieliby zrobić, gdyby potrzebowali transfuzji? Czy ludzie oddają krew dobrowolnie i bezpłatnie?

Dodatkowe informacje:
http://www.pheur.org
http://www.coe.fr/oviedo

- na podstawie materiałów wydanych przez
Ośrodek Informacji Rady Europy w Warszawie

Główna storna internetowa Rady Europy:
http://www.coe.fr
Wydawnictwo Rady Europy:
http://book.coe.fr
Ośrodek Informacji Rady Europy w Warszawie:
http://www.radaeuropy.org.pl

Opracowanie: Wojciech Barański


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014