Test diagnozujący dla uczniów klas I gimnazjum
CEL NAPISANIA TESTU
Test dla uczniów klas pierwszych gimnazjum został napisany po to, aby
zdiagnozować wiedzę uczniów z języka polskiego po szkole podstawowej.
Egzamin, który piszą uczniowie na zakończenie szkoły podstawowej daje pewien
obraz wiadomości i umiejętności ucznia, ale moim zdaniem jest on zbyt ogólny.
Opracowałam więc test z języka polskiego, który pozwoli ustalić na jakim
poziomie wiadomości i umiejętności znajduje się uczeń. Szybka diagnoza,
ustalenie braków daje możliwość nauczycielowi na szybkie nadrobienie
niedociągnięć i pomoc uczniowi, który po pokonaniu przeszkód będzie mógł
zdobywać wiedzę z języka polskiego na poziomie gimnazjum.
DLA UCZNIÓW I KLASY GIMNAZJUM Z JĘZYKA POLSKIEGO
1.Test składa się z 5 części tematycznych:
I część - wiadomości o lekturach,
II część - wiadomości z gramatyki,
III część - wiadomości ze słownictwa, słowotwórstwa, frazeologii
IV część - wiadomości z ortografii,
V część - napisanie własnego tekstu.
ZASADY PRZYZNAWANIA PUNKTÓW
1.Punktacja zadań:
Wiadomości o lekturach:
Zad.1 -0- 1p.
Zad.2 - 0- 1p.
Zad.3 - 0- 1p.
Zad.4 - 0- 1p.
Zad.5 - 0- 1p.
Zad.6 - 0- 1p.
Zad.7 - 0- 1p.
Zad.8 - 0- 1p.
max.8p.
Wiadomości z gramatyki:
Zad.1 - 0- 3p.
Zad.2 - 0- 2p.
Zad.3 - 0- 1p.
Zad.4 - 0- 2p.
Zad.5 - 0- 3p.
Zad.6 - 0- 3p.
Zad.7 - 0- 2p.
Zad.8 - 0- 3p.
Zad.9 - 0- 5p.
Zad.10 - 0- 5p.
Zad.11 - 0- 1p.
Zad.12 - 0- 1p.
Zad.13 -0- 1p.
Zad.14 -0- 1p.
Zad.15 -0- 1p.
Zad.16 - 0- 4p.
Zad.17 - 0- 10p.
max.48p.
Wiadomości ze słownictwa, słowotwórstwa, frazeologii:
Zad.1 - 0- 9p.
Zad.2 - 0- 3p.
Zad.3 - 0- 3p.
Zad.4 - 0- 4p.
Zad.5 - 0- 4p
Zad.6 - 0- 3p.
Zad.7 - 0- 9p.
max.35p.
Wiadomości z ortografii;
Zad.1- 0- 3p.
Zad.2 - 0- 3p.
Zad.3 - 0- 3p.
Zad.4 - 0- 1p.
Zad.5 - 0- 15p.
max.25p.
Napisanie własnego tekstu:
Temat pracy:
- praca na temat- 0- 1p.
- trafny dobór bohatera literackiego - 0- 1p.
- sformułowanie argumentów - 0- 2p.
- podsumowanie rozważań - 0- 1p. max.5p.
- trójdzielność tekstu - 0- 1p.
Kompozycja pracy:
- tekst spójny - 0- 1p.
- tekst logicznie uporządkowany - 0- 1p.
max.3p.
język i styl:
- 6 bł. językowych - 0p.
- 5 bł. językowych - 1p.
- 4 bł. językowych - 2p.
- 0- 3 bł. Językowych - 3p.
max.3p.
zapis:
- ortografia:
0- 2 bł. - 2p.
3 bł. - 1p.
4 bł. - 0p.
max.2p.
- interpunkcja:
0- 4 bł. - 1p.
5 bł. - 0p.
max.1p.
Za całą pracę max. 14p.
ZASADY OPRACOWANIA WYNIKÓW TESTU
1.Nauczyciel podlicza uczniowi punkty osobno z każdej części tematycznej.
2.Ilość uzyskanych punktów klasyfikuje ucznia do jednego z 5 poziomów.
3. Poziomy punktowe przedstawiają się następująco:
* Od 0 do 50% zdobytych punktów - poziom oceny niedostatecznej, uczeń nie
opanował wiadomości i umiejętności z minimum programowego.
* Od 51% do 62% zdobytych punktów - poziom oceny dopuszczającej, uczeń ma braki
w opanowaniu niezbędnego minimum programowego, ale nie przekreślają one
możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy.
* Od 63% do 80% zdobytych punktów - poziom oceny dostatecznej, uczeń opanował
wiadomości i umiejętności określone w programie nauczania na poziomie, który nie
przekracza wymagań minimalnych zawartych w programie.
* Od 81% do 99% zdobytych punktów - poziom oceny dobrej, uczeń opanował
wiadomości i umiejętności na poziomie przekraczającym wymagania minimalne
zawarte w programie.
* 100% zdobytych punktów - poziom oceny bardzo dobrej, uczeń opanował cały
zakres wiadomości i umiejętności.
4.Przeliczenie procentów na punkty w poszczególnych częściach tematycznych jest
następujące:
a) wiadomości o lekturach:
0- 4p. - poziom oceny niedostatecznej,
5p. - poziom oceny dopuszczającej,
6p. - poziom oceny dostatecznej,
7p. -poziom oceny dobrej,
8p. -poziom oceny bardzo dobrej.
b) wiadomości z gramatyki
0- 24p. - poziom oceny niedostatecznej,
25- 30p. - poziom oceny dopuszczającej,
31- 39p. - poziom oceny dostatecznej,
40- 47p. - poziom oceny dobrej,
48p. - poziom oceny bardzo dobrej.
c) wiadomości ze słownictwa, słowotwórstwa, frazeologii:
0- 17p. - poziom oceny niedostatecznej,
18- 22p. - poziom oceny dopuszczającej,
23- 28p. - poziom oceny dostatecznej
29- 34p. - poziom oceny dobrej,
35p - poziom oceny bardzo dobrej.
d) wiadomości z ortografii:
0- 12p. - poziom oceny niedostatecznej,
13- 16p. - poziom oceny dopuszczającej,
17- 20p. - poziom oceny dostatecznej,
21- 24p. - poziom oceny dobrej
25p. - poziom oceny bardzo dobrej.
e) tworzenie własnego tekstu:
0- 7p. - poziom oceny niedostatecznej,
8- 9p. - poziom oceny dopuszczającej
10- 11p. - poziom oceny dostatecznej,
12- 13p. - poziom oceny dobrej,
14p. - poziom oceny bardzo dobrej.
5. Za cały test można zdobyć 130 punktów. Przeliczenie całości na poszczególne
poziomy:
0- 65p. - poziom oceny niedostatecznej,
66- 81p. - poziom oceny dopuszczającej,
82- 104p. - poziom oceny dostatecznej,
105- 129p. - poziom oceny dobrej,
130p. - poziom oceny bardzo dobrej
JĘZYK POLSKI
TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI PO SZKOLE PODSTAWOWEJ DLA UCZNIÓW I KLASY GIMNAZJUM
WIADOMOŚCI O LEKTURACH
1.Kto jest bohaterem powieści "Ten
obcy"?.........................................
2.Kto zaopiekował się Anią Shirley?....................................................
3.Czego w swoim wyglądzie nienawidziła Ania Shirley?........................
..................................................................
4.Dlaczego matka Diany zabroniła jej przyjaźnić się z Anią?
.......................................
5.Kogo uratowała od śmierci Ania?...........................................
6.Dlaczego Robinson Kruzoe znalazł się na bezludnej wyspie?
........................................................
7.Jak Robinson liczył czas na bezludnej wyspie?
.....................................................
8.Kogo uratował od śmierci Robinson?
........................................................
WIADOMOŚCI Z GRAMATYKI
1.Określ czas, liczbę i osobę następujących czasowników:
- czytają.......................................................
- szli............................................................
- napiszecie...................................................
2.Utwórz od podanych czasowników ich formy w trybie rozkazującym w liczbie
pojedynczej:
- myśleć................................................
- oglądać....................................................
3.Zamień zdanie ze strony czynnej na bierną:
Ania szybko posprzątała swój pokój.
.........................................................
4.Odmień przez przypadki następujące określenia:
M. ciekawa przygoda, |
M. dobrzy przyjaciele |
........................ |
......................... |
........................ |
......................... |
........................ |
......................... |
........................ |
......................... |
........................ |
......................... |
........................ |
......................... |
5.Od podanych rzeczowników w liczbie pojedynczej utwórz liczbę mnogą:
- pan......................................
- sędzia..................................
- doktor..................................
6.Z podanych rzeczowników podkreśl te, które mają formę tylko liczby mnogiej:
dzieci, drzwi, światy, bluzy, nożyce, uszy, skrzypce, buty, wycieczki, losy
7.Przestopniuj następujące przymiotniki:
- dobry.............................................................
- zimny.............................................................
8.Od podanych przymiotników utwórz przysłówki:
zły-............ smutny-.................. zimny-..................
9.W podanym zdaniu pojedynczym podkreśl i nazwij wszystkie części zdania:
Ciekawa książka leży na półce w pokoju.
...........................................
10.Jakie znasz części zdania? Wymień je z pytaniami.
a).............................................................
b)............................................................
c)............................................................
d)............................................................
e)............................................................
11.Po czym poznajemy zdanie pojedyncze?
................................................................
12. Po czym poznajemy zdanie złożone?
................................................................
13. Jakie znasz rodzaje zdań złożonych?
................................................................
14. Wymień 5 zaimków................................................
..........................................................
15. Wymień 5 przyimków.............................
...........................................................
16.Podaj jeden liczebnik
a)główny..........................
b)zbiorowy.........................
c)porządkowy.....................
d)ułmkowy........................
17. Z podanego zdania wypisz wszystkie części mowy i nazwij je.
Zielona trawa na moim podwórku rosła szybko i wyglądała pięknie.
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
WIADOMOŚCI ZE SŁOWNICTWA, SŁOWOTWÓRSTWA I FRAZEOLOGII
1.Do każdego wyrazu dopisz jeden pokrewny rzeczownik, czasownik i przymiotnik:
|
Pokrewny rzeczownik |
Pokrewny czasownik |
Pokrewny przymiotnik |
dom |
|
|
|
las |
|
|
|
Pismo |
|
|
|
2.Do podanych wyrazów dopisz wyrazy bliskoznaczne:
- droga............. -góra..................... - dom....................
3.Do podanych wyrazów dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym:
- zły................. -kara................... -cisza...................
4.Wyjaśnij znaczenie następujących związków frazeologicznych:
- syzyfowa praca................................................
- pięta Achillesa.................................................
- stajnia Augiasza..............................................
- nić Ariadny....................................................
5.Wpisz właściwe kolory:
Nie mam.................... pojęcia. Ogarnęła mnie................... rozpacz.
Patrzę przez................. okulary. Myślę o................ migdałach.
6.Zastąp podane związki wyrazowe jednym wyrazem:
a) wyzionąć ducha........................................................................
b) do góry nogami..........................................................................
c) w gorącej wodzie kąpany..............................................................
7.Podaj znaczenia następujących związków frazeologicznych:
- patrzeć wilkiem.............................................................
- mieć węża w kieszeni............................................................
- mieć mleko pod nosem..........................................................
- świecić oczami.............................................................
- siedzieć jak mysz pod miotłą................................................
- ruszać się jak mucha w smole.................................................
- ofiarować wdowi grosz....................................................
- patrzeć przez palce.......................................................
- ruszyć głową..............................................................
ORTOGRAFIA
1.Do podanych wyrazów dopisz formę z "ó"
w ogrodzie....................................
z przodu.......................................
Do podanych przykładów zapisz odpowiednią regułę ortograficzną:
..................................................................
..................................................................
..................................................................
2.Do podanych wyrazów dopisz formę z "rz"
morski........................................
wiara.........................................
Do podanych przykładów zapisz odpowiednią regułę ortograficzną:
..................................................................
..................................................................
..................................................................
3.Do podanych wyrazów dopisz formę z "ch"
muszka.....................................
duszek....................................
Do podanych przykładów zapisz odpowiednią regułę ortograficzną:
..................................................................
..................................................................
..................................................................
4.Podaj jeszcze jedną regułę ortograficzną, której nie wymieniłeś wcześniej.
..................................................................
..................................................................
..................................................................
5.Uzupełnij odpowiednimi literkami:
odwa...ny
pr...ba
ko...ystać
wr...g
po...ądek
po...ytek
mo...liwy
c...kier
bi...rko
śr...ba
k...łko
wśr...d
k...lka
p...łka
wra...enie
TWORZENIE WŁASNYCH TEKSTÓW
Napisz, z którym bohaterem literackim chciałbyś się zaprzyjaźnić i dlaczego.
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
Opracowanie: ALEKSANDRA DZIERZA
|