AWANS Dla nauczyciela Dla ucznia
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Test diagnozujący dla uczniów klas I gimnazjum

CEL NAPISANIA TESTU

Test dla uczniów klas pierwszych gimnazjum został napisany po to, aby zdiagnozować wiedzę uczniów z języka polskiego po szkole podstawowej.

Egzamin, który piszą uczniowie na zakończenie szkoły podstawowej daje pewien obraz wiadomości i umiejętności ucznia, ale moim zdaniem jest on zbyt ogólny. Opracowałam więc test z języka polskiego, który pozwoli ustalić na jakim poziomie wiadomości i umiejętności znajduje się uczeń. Szybka diagnoza, ustalenie braków daje możliwość nauczycielowi na szybkie nadrobienie niedociągnięć i pomoc uczniowi, który po pokonaniu przeszkód będzie mógł zdobywać wiedzę z języka polskiego na poziomie gimnazjum.

DLA UCZNIÓW I KLASY GIMNAZJUM Z JĘZYKA POLSKIEGO

1.Test składa się z 5 części tematycznych:
I część - wiadomości o lekturach,
II część - wiadomości z gramatyki,
III część - wiadomości ze słownictwa, słowotwórstwa, frazeologii
IV część - wiadomości z ortografii,
V część - napisanie własnego tekstu.

ZASADY PRZYZNAWANIA PUNKTÓW

1.Punktacja zadań:

Wiadomości o lekturach:
Zad.1 -0- 1p.
Zad.2 - 0- 1p.
Zad.3 - 0- 1p.
Zad.4 - 0- 1p.
Zad.5 - 0- 1p.
Zad.6 - 0- 1p.
Zad.7 - 0- 1p.
Zad.8 - 0- 1p.
max.8p.

Wiadomości z gramatyki:
Zad.1 - 0- 3p.
Zad.2 - 0- 2p.
Zad.3 - 0- 1p.
Zad.4 - 0- 2p.
Zad.5 - 0- 3p.
Zad.6 - 0- 3p.
Zad.7 - 0- 2p.
Zad.8 - 0- 3p.
Zad.9 - 0- 5p.
Zad.10 - 0- 5p.
Zad.11 - 0- 1p.
Zad.12 - 0- 1p.
Zad.13 -0- 1p.
Zad.14 -0- 1p.
Zad.15 -0- 1p.
Zad.16 - 0- 4p.
Zad.17 - 0- 10p.
max.48p.

Wiadomości ze słownictwa, słowotwórstwa, frazeologii:
Zad.1 - 0- 9p.
Zad.2 - 0- 3p.
Zad.3 - 0- 3p.
Zad.4 - 0- 4p.
Zad.5 - 0- 4p
Zad.6 - 0- 3p.
Zad.7 - 0- 9p.
max.35p.

Wiadomości z ortografii;
Zad.1- 0- 3p.
Zad.2 - 0- 3p.
Zad.3 - 0- 3p.
Zad.4 - 0- 1p.
Zad.5 - 0- 15p.
max.25p.

Napisanie własnego tekstu:

Temat pracy:
- praca na temat- 0- 1p.
- trafny dobór bohatera literackiego - 0- 1p.
- sformułowanie argumentów - 0- 2p.
- podsumowanie rozważań - 0- 1p. max.5p.
- trójdzielność tekstu - 0- 1p.

Kompozycja pracy:
- tekst spójny - 0- 1p.
- tekst logicznie uporządkowany - 0- 1p.
max.3p.

język i styl:
- 6 bł. językowych - 0p.
- 5 bł. językowych - 1p.
- 4 bł. językowych - 2p.
- 0- 3 bł. Językowych - 3p.
max.3p.

zapis:
- ortografia:
0- 2 bł. - 2p.
3 bł. - 1p.
4 bł. - 0p.
max.2p.

- interpunkcja:
0- 4 bł. - 1p.
5 bł. - 0p.
max.1p.

Za całą pracę max. 14p.

ZASADY OPRACOWANIA WYNIKÓW TESTU

1.Nauczyciel podlicza uczniowi punkty osobno z każdej części tematycznej.

2.Ilość uzyskanych punktów klasyfikuje ucznia do jednego z 5 poziomów.

3. Poziomy punktowe przedstawiają się następująco:

* Od 0 do 50% zdobytych punktów - poziom oceny niedostatecznej, uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności z minimum programowego.

* Od 51% do 62% zdobytych punktów - poziom oceny dopuszczającej, uczeń ma braki w opanowaniu niezbędnego minimum programowego, ale nie przekreślają one możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy.

* Od 63% do 80% zdobytych punktów - poziom oceny dostatecznej, uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone w programie nauczania na poziomie, który nie przekracza wymagań minimalnych zawartych w programie.

* Od 81% do 99% zdobytych punktów - poziom oceny dobrej, uczeń opanował wiadomości i umiejętności na poziomie przekraczającym wymagania minimalne zawarte w programie.

* 100% zdobytych punktów - poziom oceny bardzo dobrej, uczeń opanował cały zakres wiadomości i umiejętności.

4.Przeliczenie procentów na punkty w poszczególnych częściach tematycznych jest następujące:
a) wiadomości o lekturach:
0- 4p. - poziom oceny niedostatecznej,
5p. - poziom oceny dopuszczającej,
6p. - poziom oceny dostatecznej,
7p. -poziom oceny dobrej,
8p. -poziom oceny bardzo dobrej.

b) wiadomości z gramatyki
0- 24p. - poziom oceny niedostatecznej,
25- 30p. - poziom oceny dopuszczającej,
31- 39p. - poziom oceny dostatecznej,
40- 47p. - poziom oceny dobrej,
48p. - poziom oceny bardzo dobrej.

c) wiadomości ze słownictwa, słowotwórstwa, frazeologii:
0- 17p. - poziom oceny niedostatecznej,
18- 22p. - poziom oceny dopuszczającej,
23- 28p. - poziom oceny dostatecznej
29- 34p. - poziom oceny dobrej,
35p - poziom oceny bardzo dobrej.

d) wiadomości z ortografii:
0- 12p. - poziom oceny niedostatecznej,
13- 16p. - poziom oceny dopuszczającej,
17- 20p. - poziom oceny dostatecznej,
21- 24p. - poziom oceny dobrej
25p. - poziom oceny bardzo dobrej.

e) tworzenie własnego tekstu:
0- 7p. - poziom oceny niedostatecznej,
8- 9p. - poziom oceny dopuszczającej
10- 11p. - poziom oceny dostatecznej,
12- 13p. - poziom oceny dobrej,
14p. - poziom oceny bardzo dobrej.

5. Za cały test można zdobyć 130 punktów. Przeliczenie całości na poszczególne poziomy:
0- 65p. - poziom oceny niedostatecznej,
66- 81p. - poziom oceny dopuszczającej,
82- 104p. - poziom oceny dostatecznej,
105- 129p. - poziom oceny dobrej,
130p. - poziom oceny bardzo dobrej

JĘZYK POLSKI

TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI PO SZKOLE PODSTAWOWEJ DLA UCZNIÓW I KLASY GIMNAZJUM

WIADOMOŚCI O LEKTURACH

1.Kto jest bohaterem powieści "Ten obcy"?.........................................

2.Kto zaopiekował się Anią Shirley?....................................................

3.Czego w swoim wyglądzie nienawidziła Ania Shirley?........................
..................................................................

4.Dlaczego matka Diany zabroniła jej przyjaźnić się z Anią?
.......................................

5.Kogo uratowała od śmierci Ania?...........................................

6.Dlaczego Robinson Kruzoe znalazł się na bezludnej wyspie?
........................................................

7.Jak Robinson liczył czas na bezludnej wyspie?
.....................................................

8.Kogo uratował od śmierci Robinson?
........................................................

WIADOMOŚCI Z GRAMATYKI

1.Określ czas, liczbę i osobę następujących czasowników:
- czytają.......................................................
- szli............................................................
- napiszecie...................................................

2.Utwórz od podanych czasowników ich formy w trybie rozkazującym w liczbie pojedynczej:
- myśleć................................................
- oglądać....................................................

3.Zamień zdanie ze strony czynnej na bierną:
Ania szybko posprzątała swój pokój.
.........................................................

4.Odmień przez przypadki następujące określenia:
 

M. ciekawa przygoda, M. dobrzy przyjaciele
........................ .........................
........................ .........................
........................ .........................
........................ .........................
........................ .........................
........................ .........................



5.Od podanych rzeczowników w liczbie pojedynczej utwórz liczbę mnogą:
- pan......................................
- sędzia..................................
- doktor..................................

6.Z podanych rzeczowników podkreśl te, które mają formę tylko liczby mnogiej:
dzieci, drzwi, światy, bluzy, nożyce, uszy, skrzypce, buty, wycieczki, losy

7.Przestopniuj następujące przymiotniki:
- dobry.............................................................
- zimny.............................................................

8.Od podanych przymiotników utwórz przysłówki:
zły-............ smutny-.................. zimny-..................

9.W podanym zdaniu pojedynczym podkreśl i nazwij wszystkie części zdania:
Ciekawa książka leży na półce w pokoju.
...........................................

10.Jakie znasz części zdania? Wymień je z pytaniami.
a).............................................................
b)............................................................
c)............................................................
d)............................................................
e)............................................................

11.Po czym poznajemy zdanie pojedyncze?
................................................................

12. Po czym poznajemy zdanie złożone?
................................................................

13. Jakie znasz rodzaje zdań złożonych?
................................................................

14. Wymień 5 zaimków................................................
..........................................................

15. Wymień 5 przyimków.............................
...........................................................

16.Podaj jeden liczebnik
a)główny..........................
b)zbiorowy.........................
c)porządkowy.....................
d)ułmkowy........................

17. Z podanego zdania wypisz wszystkie części mowy i nazwij je.
Zielona trawa na moim podwórku rosła szybko i wyglądała pięknie.
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

WIADOMOŚCI ZE SŁOWNICTWA, SŁOWOTWÓRSTWA I FRAZEOLOGII

1.Do każdego wyrazu dopisz jeden pokrewny rzeczownik, czasownik i przymiotnik:

  Pokrewny rzeczownik Pokrewny czasownik Pokrewny przymiotnik
dom      
las      
Pismo      

2.Do podanych wyrazów dopisz wyrazy bliskoznaczne:
- droga............. -góra..................... - dom....................

3.Do podanych wyrazów dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym:
- zły................. -kara................... -cisza...................

4.Wyjaśnij znaczenie następujących związków frazeologicznych:
- syzyfowa praca................................................
- pięta Achillesa.................................................
- stajnia Augiasza..............................................
- nić Ariadny....................................................

5.Wpisz właściwe kolory:
Nie mam.................... pojęcia. Ogarnęła mnie................... rozpacz.
Patrzę przez................. okulary. Myślę o................ migdałach.

6.Zastąp podane związki wyrazowe jednym wyrazem:
a) wyzionąć ducha........................................................................
b) do góry nogami..........................................................................
c) w gorącej wodzie kąpany..............................................................

7.Podaj znaczenia następujących związków frazeologicznych:
- patrzeć wilkiem.............................................................
- mieć węża w kieszeni............................................................
- mieć mleko pod nosem..........................................................
- świecić oczami.............................................................
- siedzieć jak mysz pod miotłą................................................
- ruszać się jak mucha w smole.................................................
- ofiarować wdowi grosz....................................................
- patrzeć przez palce.......................................................
- ruszyć głową..............................................................

ORTOGRAFIA

1.Do podanych wyrazów dopisz formę z "ó"
w ogrodzie....................................
z przodu.......................................
Do podanych przykładów zapisz odpowiednią regułę ortograficzną:
..................................................................
..................................................................
..................................................................

2.Do podanych wyrazów dopisz formę z "rz"
morski........................................
wiara.........................................

Do podanych przykładów zapisz odpowiednią regułę ortograficzną:
..................................................................
..................................................................
..................................................................

3.Do podanych wyrazów dopisz formę z "ch"
muszka.....................................
duszek....................................
Do podanych przykładów zapisz odpowiednią regułę ortograficzną:
..................................................................
..................................................................
..................................................................
4.Podaj jeszcze jedną regułę ortograficzną, której nie wymieniłeś wcześniej.
..................................................................
..................................................................
..................................................................

5.Uzupełnij odpowiednimi literkami:
odwa...ny
pr...ba
ko...ystać
wr...g
po...ądek
po...ytek
mo...liwy
c...kier
bi...rko
śr...ba
k...łko
wśr...d
k...lka
p...łka
wra...enie

TWORZENIE WŁASNYCH TEKSTÓW

Napisz, z którym bohaterem literackim chciałbyś się zaprzyjaźnić i dlaczego.
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
 

Opracowanie: ALEKSANDRA DZIERZA


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam